آیسد لاته مربایی

1

آیسد لاته یکی از نوشیدنی های خنک قهوه ای هست که طرفداران زیادی در دنیا داره. یعنی قهوه دوستان، در فصل گرم از خوردن آیسد لاته حظ فراوان میبرند.

کل ماهیت آیسد لاته بسیار ساده است. یک لیوان پر از یخ، یه شات قهوه و بقیه اش هم شیر. بعد با شیرین کننده مورد نظر شیرینش میکنند و این شیر قهوه خنک رو مینوشند. به همین سادگی.


پست امروز از اون سری پست هایی هست که برای آشنایی با شیوه سرو قرار میدم وگرنه درست کردن شیر قهوه چیز خاصی نیست.


2

تفاوت خاصی که این آیسد لاته  مربایی با سایر آیسد لاته ها داره اینه که برای شیرین کردن آیسد لاته از مربا استفاده میکنیم. و در واقع شیر قهوه ما ته مزه میوه ای پیدا میکنه. که خودش واسه عشاق قهوه یه تنوع طعم خاص به حساب میاد.

کل جریان خاص بودن این نوشیدنی به اینه که شما نوشیدنی رو جلوی میهمانان درست میکنید و اصطلاحا "ثیتر فکتور" داره! یعنی اون جنبه بصریش هست که خاصش میکنه. ترکیب رنگ سفید و سیاه و قهوه ای با رنگ مربایی که هر بار انتخاب میکنید یک صحنه زیبا و هیجان انگیز رو بوجود میاره.

من برای عکاسی این پست از مهدی و لیانا که عاشق مشارکت در پروژه های مامانشون هستند، استفاده کردم.
لازمه تذکر بدم که من به بچه های خودم اجازه خوردن آیسد لاته رو نمیدم. چون میزان مصرف قهوه در سن کودکی باید محدود باشه. من برای بچه ها قهوه "دی کف" رو مناسب تر میدونم.



3

قطعات یخ 2 لیوان

مربا نصف لیوان

قهوه 2 شات


شیر یک لیوان


4

برای درست کردن آیسد لاته مربایی میتونیم از هر مربایی که دوست داریم استفاده کنیم.

در اینجا من از ترکیب مربای آلبالو و مربای توت فرنگی و گیلاس استفاده کردم.

این مربای آلبالوی خیلی خوشمزه رو زن عمو حبیبه واسه مون درست کرده. من عاشق مرباها و ترشی های حبیبه هستم و چون خودم به خاطر رژیم غذایی خاصی که دارم، مرباهای بدون شکر درست میکنم؛ این مربای حبیبه رو سالی یک بار میخورم و تا سال بعد با خاطره شیرینش زندگی میکنم! حبیبه مرباش رو کم شکر درست میکنه و اگر بتونید از تصاویر متوجه شید، غلظت مربایی که من استفاده کردم کمتر از مرباهای بازاری هست. یعنی رقیق تر و کم شکر تر هست. که خب البته با ذائقه من سازگاری خوبی داره.

در خصوص مربایی که قراره برای آیسد لاته مربایی استفاده کنید باید خدمتتون عرض کنم که مربا بایستی رقیق باشه. یعنی اگر مربای شما غلیظه. به جای نصف لیوان مربا، ربع لیوان مربا و ربع لیوان آب رو درون بلندر ریخته و مربا رو پوره کنید.

حتی میتونید از ترکیب مربای غلیظ با میوه تازه استفاده کنید. مثلا مربای آلبالو و گیلاس تازه رو پوره کنید و پوره مربای رقیقی خواهید داشت.


در هر صورت در نهایت شما بایستی پوره رقیقی داشته باشید.


5

این اندازه هایی که بهتون دارم برای 2 لیوان آیسد لاته مناسب هستش.

به اندازه دلخواه و بسته به ذائقه تون درون هر لیوان، یک یا دو قاشق پوره مربا بریزید.




6

بعد درون هر لیوان رو با قطعات یخ پر کنید.

درشت یا ریز بودن قطعات یخ هم اختیاری هست.


 یه چیزی بگم بخندید:

لیانا قبل از آغاز به درست کردن آیسد لاته، شروع کرد به خوردن گیلاسها. و بعد خوردن شیر!

مهدی از عصبانیت منفجر شده و بود و من غش کرده بودم از خنده. لیانا کل صورتش رو گیلاسی کرده بود و تا آخر این پست لب لیانا رو قرمز و صورتش رو با لکه های صورتی رنگ شاهد خواهید بود.



7

اگر به دیدن استوری های مهدی و لیانا عادت دارید، متوجه عجله شون برای ریختن مواد و اضافه کردنشون به کاسه و پارچ و لیوان هستید. پس الان تعجبی نداره واسه تون که در تصویر بالا مشاهده میکنید با چه عجله ای میخواستند قهوه رو قبل از اضافه کردن یخ درون لیوانها بریزند!

پس اول مربا. دوم یخ. سوم قهوه.

به ترتیب جلوی میهمانان این سه رو درون لیوان ها بریزید.


 به دلیل تفاوت در غلظت مواد، همینطور که در تصاویر میبینید لایه مربایی با لایه قهوه ترکیب نخواهد شد.


8

در خصوص قهوه، اگر دستگاه قهوه ساز دارید که به ازای هر لیوان آیسد لاته باید یک شات قهوه درست کنید و اجازه بدید کاملا سرد بشه.

اگر هم دستگاه قهوه ساز ندارید کافیه ربع لیوان آب جوش رو با یک قاشق (حالا کمتر یا بیشتر بسته به ذائقه) گرانول قهوه فوری (معروف به نسکافه) ترکیب کرده و اجازه بدید خنک شه.

قهوه رو روی مربا و یخ درون لیوان ریخته و اکنون نوبت به قسمت زیبای ماجرا میرسه.

همه خوشگلیش به همینجاست که شیر رو اضافه میکنیم.


همینطور که مشاهده میکنید ترکیب ابر و بادی فوق العاده زیبایی ایجاد میشه.


9

ترکیب رنگی ای که بوجود میاد باعث ایجاد حظ بصری در بینندگان خواهد شد.

و البته مشاهده میکنید که لیانا هم این وسط درگیرناخونک زدن به مربا و گیلاسها و شیر هست!


IMG-9600

خب تا اینجاش که خیلی خوشگله اما...



IMG-9617

برای تکمیلش یه ذره از قهوه باقی مونده، روی یخ ها ریخته و لیوان آیسد لاته رو خوشگلترش میکنیم.



IMG-9629

همینطور که در تصویر میبیند لایه ها مجزا هستند و رنگها دورن لیوان خودنمایی میکنند.



IMG-9634

هم زده و نوش جان میکنیم.

بچه ها خوردن شیر خالی خالی رو ترجیح میدند و فقط مشارکت داشتن در تهیه آیسد لاته واسه شون مهمه. اما ما بزرگترها به اصل ماجرا میچسبیم و از خوردن یک نوشیدنی میوه ای - قهوه ای خنک لذت میبریم.



Print Friendly and PDF