خوب بخوریم، خوب لاغر شویم (غذای اصلی، سالادها، میان وعده های ترش و شور)

front3


زمانی که تصمیم میگیریم خوش اندام بشیم، دو راه جلوی رومون داریم. یا از راه غیر اصولی وارد بشیم یا از راه اصولی.


76


راه غیر اصولیش اینه که از اینور و اونور پرس و جو کنیم و یه رژیم خفن پیدا کنیم که مثلا بهمون میگه: "صبح یه لیوان چای بخور. ظهر یه برگ کلم. عصر یه لیوان چای و شب یه برگ کاهو." معجزه میکنه! مخصوصا در کوتاه مدت! آخه میدونید که ما آدمهایی هستیم که میخوایم همه چیز رو در کوتاه ترین زمان ممکن به دست بیاریم. اسم مون هم هست "جامعه کوتاه مدتی"!


40


راه اصولیش هم اینه که از متخصص کمک بگیریم. ممکنه بریم پیش متخصص تغذیه و به ما توصیه کنند که بله شما از نظر جسمی در فلان شرایط قرار دارید و بایستی از خوردن سرخ کردنی ها و فست فود و شیرینیجات و کربوهیدراتهای ساده اجتناب کنید. ممکنه پیش متخصصی بریم که علاوه بر اینکه به ما بگه چی نخور، توصیه کنه که چی بخور. مثلا "یک کاسه سالاد بدون سس قبل از وعده ناهار، یه کف دست نون با صبحانه، یک لیوان ماست با شام و ...". ممکنه اصلا پیش متخصصی بریم که به ما یک منوی غذایی بده و بگه شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه. و در منو مثلا قید میشه که شنبه به اندازه یک قوطی کبریت پنیر و یک کف دست نان و میان وعده یک سیب و ناهار ...".


433


خب تا اینجاش هم کاملا اصولی و منطقی. چون برای خوش اندام شدن، ما به میزان خاصی تحرک و میزان خاصی هم غذا نیاز داریم. فقط بحث اصلی اینجاست که خب تا چه مدت میتونیم بهش وفادار بمونیم؟ تا چند روز میتونیم یه برگ کاهو و چای بخوریم؟ یا حتی اون منوی هفتگی رو تا چند هفته میتونیم باهاش جلو بریم؟ یک ماه؟ یک سال؟ دو سال؟ پنج سال؟ ده سال؟ واقعا امکانپذیر هست؟ پایبند بودن به یک منوی ثابت به مدت طولانی؟ اون هم برای ماهایی که عاشق چیزکیک و پودینگ کاراملی و بیسکویت شکلاتی و بستنی روکشدار و شیک و گلاسه هستیم؟ لازانیا چی؟ پیتزا چی؟ سالاد الویه؟ آخه ما اگه عاشق این چیزا نبودیم که از اولش چاق نمیشدیم؟


148


پس این راهش نیست! یعنی یک راه اصولی هست، اما بسیار سخته. رژیم ثابت و خشک، خسته کننده است و هرگز در طولانی مدت جواب نمیده. اگر جواب میداد الان ما تو دنیا آدم چاق نداشتیم.


137


راه میانبری وجود نداره. اگر دستگاه لاغری و کمربند لاغری و گوشواره لاغری و قرص لاغری و دمنوش های لاغری جواب میدادن، الان انسان چاقی در دنیا وجود نداشت! یک لحظه به این موضوع فکر کنید! واقعا وجود نداشت!


162


خودمون رو گول نزنیم. عضوی از جامعه کوتاه مدتی نباشیم. در مسیری حرکت کنیم که میدونیم تهش یک جسم سالم و یک روح شادان در انتظارمون هست. اندام زیبا هم خواه ناخواه به همراهش خواهد اومد. از راه اصولیش وارد بشیم.


27


قضیه دو دو تا چهار تاست. محاسبه اش خیلی ساده است. ما در روز باید یک مقدار مشخصی غذا بخوریم. متخصص تغذیه به ما عدد میده. مثلا با توجه به شرایط جسمی و سن سال، میگه خانم شما باید 1200 کیلو کالری در روز و آقا شما 1500 کیلوکالری در روز انرژی وارد بدنتون بشه. یا نه شرایط شما خاص هست و صلاح نیست از 1800 کیلوکالری پایین تر بیاید. یا اصلا شما شرایط حاد دارید و واجب هست 2000 کیلوکالری در روز دریافت کنید. یه بحث علمیه دیگه. به طور بسیار خلاصه، اگه بخوایم ساده سازیش کنیم، چند فرمول داره و محاسبه اش میکنی و به یک عدد میرسی. حالا با همون فرمون میری جلو! مثلا عدد مورد نظر شما 1200 هست. هر ماده غذایی هم دقیقا عدد انرژیش مشخصه. هر آنچه از صبح تا شب میخوری باید جمعش بشه 1200 تا. و البته هر چی هم که با تحرک میسوزونی ازش کم میکنی. و نهایتا بعد از جمع و تفریق باید برسی به 1200 کیلیوکالری. ولی بذارید همینجا بهتون بگم که این شمارش کالری نه کار جذابیه، نه سریع! ولی راه اصولیش همینه.


226


تا اینجاش مقدمه بود، حالا بریم سر اصل مطلب. یعنی خبر مسرت بخش چاپ جلد سوم از کتابم. البته من یک مقدمه بسیار مفصل از اصول و شیوه کار به اضافه فرمول و جدول و داستان زندگی خودم از کودکی تا الان و شکست ها و سرانجام رمز موفقیتم رو در کتاب آوردم که بهتون خط میده و انگیزه.


306


تمام رسپی های هر سه جلد از کتابم رو طوری نوشتم که مواد مضر نداره و مواد مفیدش بهتون کمک میکنه که برای مدت طولانی تری سیر باقی بمونید و در طولانی مدت سیستم ایمنی بدنتون رو تقویت کرده و ماهیچه هاتون تحلیل نره. نه فقط ماهیچه، دقت داشته باشید که یک رژیم غذایی سالم باید شامل موادی باشه که از مغز گرفته تا چشم و پوست و مو و کبد و ... همه رو در طولانی مدت پشتیبانی کنه. ما قرار نیست یه مدت رژیم بگیریم و خوشگل بشیم و رژیم رو ولش کنیم و بعد از مدتی برگردیم سر خونه اول و بلکه هم چاقتر از قبل! 


240


هدف اینه که سبک غذایی مون رو عوض کنیم و برای همیشه سالم زندگی کنیم. صد البته که با موس شکلاتی و بستنی روکشدار و اسلایس کاراملی و میلک شیک و تارت و پیتزا و لازانیا و سالاد الویه و برگر و کچاپ و ... با همه اینها! قراره همه اینها در رژیم غذایی ما وجود داشته باشه. اما ورژن سالم سازی شده اش!


151


همه اقلام رو در کتابم گنجوندم. کتابی که در مقابل شما قرار داره، پرینت زندگی من هست! در 1336 صفحه واسه تون توضیح دادم که چطوری میتونیم بدون اینکه "لذت خوردن" رو از خودمون بگیریم، به وزن ایده آل مون برسیم.


61


تمام مواد مضر و حتی غیر ضروری رو حذف کردم و رسپی هایی بهتون دادم که با کمترین میزان کالری بتونید بهترین طعم رو بدست بیارید. تمامی رسپی های هر سه جلد کتابم رو دونه دونه براتون محاسبه کردم و میزان انرژیش رو به کیلوکالری بهتون دادم که دیگه دردسر محاسبه رو نداشته باشید. کافیه کتاب رو ورق بزنید و هرچی عشق تون کشید انتخاب کنید و منوی روز تون رو متنوع جلو تون بچینید.


346


و اما جلد سوم کتاب خوب بخوریم، خوب لاغر شویم شامل "غذای اصلی، سالادها، میان وعده های ترش و شور" میشه. یعنی سوخاری ها و بریانی ها و کباب ها و برگر ها و کوفته ها و کتلت و کوکو و آش و سوپ و سالاد و بورانی و دیپ و نون و پیتزا و سس و ترشی و خلاصه همه چی. جلد اول شامل بستنی ها و نوشیدنی ها و تنقلات میوه ای بود. جلد دوم شامل صبحانه ها و دسر ها و میان وعده های شیرین بود و اکنون جلد سوم شامل خوردنی های ترش و شور و تند میشه. تمامی رسپی ها مرحله به مرحله و مصور آموزش داده شدند و همینجا قید میکنم همه شون هم به ساده ترین شکل طوری طراحی شدن که در کمترین زمان ممکن آماده بشن. آخه ما همه مون با کمبود وقت مواجه هستیم. خودم رو عرض میکنم، بیش از دو دهه از عمرم رو با همین سبک غذایی زندگی کردم و شما میدونید که من کارمند هستم و از کله سحر تا بعد از ظهر خونه نیستم. پس غذاهایی که درست میکنم بایستی سریع و آسان باشن و حالت دومی براش وجود نداره!


167

بذارید آب پاکی رو بریزم روی دستتون، تمام غذاهای خوشگلی که در کتاب مشاهده میکنید با حداقل میزان چربی درست میشن. آخه هر قاشق روغن 120 کیلوکالری انرژی داره و برای فردی که قراره 1200 تا در روز دریافت کنه، 120 تا خودش یک وعده میتونه باشه. پس اکثر قریب به اتفاق رسپی های کتاب بدون روغن درست میشن. از کشک بادمجون بگیر و بیا جلو! همه بدون روغن. فلافل بدون روغن. چیپس سیب زمینی بدون روغن. کوکو و کتلت و شامی و برگر بدون روغن. دیگه خودتون تا تهش رو بخونید! البته شما اگر مجاز به مصرف 2000 کیلوکالری در روز هستید صاحب اختیارید که اون 120 تای روغن رو هم به غذاتون اضافه کنید. ولی من جای شما باشم، به جای اون یک قاشق روغن، یه اسلایس از براونیزبا گنش شکلاتی از جلد دوم کتاب رو میخورم!


395


یه نکته دیگه که واجب هست بهش اشاره کنم اینه که از گنجوندن گوشت قرمز در کتاب ممانعت کردم ولی در تمام رسپی ها نوشتم که قابل جایگزینی با گوشت قرمز هست یا نیست. دلیلش هم این هست که شما مختارید از تمامی مواد غذایی در منوی سالانه تون استفاده کنید. عنایت داشته باشید که گفتم سالانه و نه روزانه. همچنین در کتاب برنج هم گنجانده نشده و روی مصرف جو پرک تاکید کردم که خب باز مختارید جایگزین کنید. هر از گاهی! آخه ما کربوهیدرات داریم تا کربوهیدرات! 


274

نان های بسیار ساده و سریع هم مرحله به مرحله و مصور آمورش دادم که در صورت نیاز مختارید ازش بهره ببرید و میزان انرژیش رو هم دقیقا درج کردم که دقیقا بدونید که حتی نان با آرد سبوسدار هم اگر مصرف میکنید، دارید چقدر مصرف میکنید!

آنچه در تصویر میبینید، نان دو لایه سبوسدار هست با فلافل بدون روغن.


418

پکورا بدون روغن

359

چیپس سیب زمینی بدون روغن

354

یک عالمه سیب زمینی سرخ کرده با یک قاشق روغن

246

ورژن رژیمی فسنجان

258

ورژن رژیمی قلیه میگو

260

ورژن رژیمی قلیه ماهی و للک

197

ورژن رژیمی آش رشته به همراه رشته خانگی با آرد جو سبوسدار

 498

به همراه پیاز داغ بدون روغن

476

سس کچاپ رژیمی

486

سس مایونز رژیمی

370

آخه یک رژیم غذایی موفق، باید بتونه در طولانی مدت شما رو به خودش وفادار باقی نگه داره!

425

این کتاب قراره به شما کمک کنه که زندگی سالم تری داشته باشید، بدون اینکه "لذت خوردن" رو فدا کنید.

 406

در یک کلام:

خوب بخوریم، خوب لاغر شویم

 

 411

در صورت تمایل برای خرید این جلد از کتاب "خوب بخوریم، خوب لاغر شویم" در 520 صفحه گلاسه تمام رنگی که به غذاهای اصلی، سالادها و میان وعده های ترش و شور پرداخته، با واتس اپ آقای شوهر با شماره 09302152422 مکاتبه کرده و کتاب رو درب منزل تحویل بگیرید.

ارادتمند شما

شف طیبه


Print Friendly and PDF