لالی پاپ انار و شکلات

pom-lollipop-1

قالب های سیلیکونی از اعتیادهای اخیر من و مهدی هستند! مهدی بهشون میگه "گنج ژله ای" و مثل گنج هم بهشون علاقه داره و انبار میکنه. هر بار موقع خرید هر چقدر که من جلوی خودم رو میگیرم و بر نفس خودم غلبه میکنم که قالب سیلیکونی نخرم؛ میبینم مهدی چند تا دونه تو دستشه و داره میذاره تو سبد خرید! بچه از مامانش بدتر، مامان از بچه اش بدتر. جهت حفظ آبرو نمیگم تعداد گنج های ژله ای مون چقدره. فقط همینقدر بگم که عددش دو رقمی نیست!!!


pom-lollipop-2

داشتم تو ذهنم برای یلدا دنبال ایده سریع و آسان واسه شما میگشتم که درست کرده و پست کنم؛ که به یاد این قالب سیلیکونی های "آب نبات چوبی" یا "لالی پاپ" افتادم. مقداری فکر کردم که ببینم چطوری اناریش کنم که جالب و خوشمزه بشه. به ذهنم رسید از آگار آگار استفاده کنم چون بافتش با ژله متفاوته و خیلی عالی سر چوب می ایسته و تو دست بچه ها فرمش رو خوب حفظ میکنه و بافتش هم واسه گاز زدن عالیه.
پس اجراش کردم و نتیجه خیلی عالی شد حتی بهتر از آنچه در ذهن داشتم.
حالا داستانش رو توضیح میدم.


pom-lollipop-3

خدا رو شکر الان دیگه قالب های سیلیکونی به وفور در فروشگاههای لوازم قنادی حقیقی و مجازی یافت میشه و همه مدلش رو میشه تهیه کرد. رینج قیمت هاشون هم از خیلی گرون تا خیلی ارزون است که باز حق انتخاب رو واسه آدم زیاد تر میکنه.
اگر از این قالب لالی پاپ ندارید میتونید از سایر مدل ها و طرح ها استفاده کنید (من خودم یه عالمه اش رو دارم. گفتم "یه عالمه"؟ اشتباه تایپه. شما جدی نگیرید!) حتی طرح هندوانه اش رو هم دارم یا مرکبات یا آدمک یا گل یا... اگه این مدل لالی پاپی رو ندارید که با چوب آب نبات درست میشن میتونید از اون مدلهاییش استفاده کنید که با چوب بستنی باید کار کرد. از اون مدل ها هم یه عالمه دارم (وای چرا من امروز اینقدر اشتباه تایپی دارم؟! یه عالمه نیست. شما جدی نگیرید. من اصلا معتاد نیستم.)
چوبش (اصطلاحا میگم چوب. وگرنه منظورم "دسته" شه) هم در چند سایز و جنس موجود هست که باز میشه از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کرد. این که تو تصویره الان جنسش پلاستیک فشرده است. سایز متوسط. چوبیش رو هم دارم ولی به نظرم پلاستیکیش برای این مدل میوه ای جالب تر از چوبیه.



pom-lollipop-4

میشه لالی پاپ ها رو با دانه های انار و یا بدون دانه های انار درست کرد. من هر دو رو امتحان کردم . به نظرم با دانه های انار بهتر میشه. شما با ذائقه خودتون جلو برید.

پس توی قالب سیلیکونی به اندازه دلخواه دانه انار میریزیم.

pom-lollipop5



مطابق دستور آگار آگار انار رو تهیه میکنیم.

من این جملاتی که در پست آگار آگار انار گفتم رو مجددا تکرار میکنم:

آگار آگار در 38 تا 40 درجه سانتيگراد ميبنده و دوباره در دماي 80 تا 90 درجه مايع ميشه.

پس همينطور كه ميبينيد بدون نياز به يخچال به راحتي ميتونيد در مهموني هاي بزرگ يك عالمه آگار آگار تهيه كنيد بدون اينكه غصه جا و مكانش رو داشته باشيد.

و بر عكس ژلاتين ميتونيد هر چند بار كه دلتون خواست ذوبش كنيد و باز بريزيد توي يه قالب ديگه تا ببنده.


پس مطابق دستور آگار آگار انار رو درست کنید. دقت داشته باشید چون میزان اسیدیته میوه ها متفاوت هست و همچنین کیفیت آگار آگار ها؛ ممکنه شما به میزان بیشتری آگار آگار نیاز پیدا کنید. الان که زمستونه هوای محیط آشپزخونه خنکه پس یه قاشق چای خوری از مایعی که دارید میپزید رو روی یه بشقاب یا حتی یه قاشق بریزید و درجا میبنده و سفت میشه . اگر این اتفاق رخ نداد و درجا به سفتی مناسب نرسید شما باید مقداری پودر آگار آگار به مایع اضافه کنید و باز کمی بپزید و مجددا تست کنید. نگران نباشید فرایند خیلی سریعیه در کل چند دقیقه ناقابل بیشتر طول نمیکشه.


وقتی مایع رو آماده کردیم؛ روی دانه های انار توی قالب میریزیم.
میزانی که درست میکنید بستگی به اندازه و سایز قالب هاتون داره لذا من الان نمیتونم بگم چقدر باید درست کنید. ولی خودم یک و نیم لیوان آب انار رو با این شیوه تهیه کرده و استفاده کردم.


pom-lollipop-6



همینطور که عرض کردم آگار آگار به سرعت و در دمای محیط هم میبنده منتها برای سرعت بخشیدن به کار من قالب رو در یخچال گذاشتم.

تو این فاصله مقداری شکلاترو تمپر کردم و قالب رو از یخچال خارج کرده و روی آگار آگار انار که به خوبی سفت شده بود یه لایه نازک شکلات ریختم.

میتونید از شکلات مورد علاقه تون استفاده کنید. در اینجا من از شکلات های "کیندر" مهدی استفاده کردم. که ترکیبی هست از شکلات سفید و شکلات شیری و دانه های ویفر.

باز میزان شکلات هم بستگی به سایز قالب های شما داره پس من نمیتونم اندازه بدم. اما خودم از چهار تا "کیندر جوی" استفاده کردم.

شکلات تمپر شده بدون نیاز به یخچال میبنده ولی من باید سریع اینا رو درست میکردم و میرفتم سراغ نی نی، پس باز برای دقایقی گذاشتمش توی یخچال تا سفت شد.

pom-lollipop-7



و از قالب خارج میکنیم. به این صورت که با دست لبه قالب رو از آگار آگار جدا میکنیم بعد کل لالی پاپ رو رو به بالا میکشیم تا با چوبش بیرون بیاد.

متاسفانه روز عکاسی، هوا ابری بود و اون دانه های خوشگل و براق انار الان یه مقدار تو تصویر محو افتادن. ولی شما حتما امتحانش کنید واقعا چیز شیکی میشه.


pom-lollipop-8


قبلا هم اعتراف کردم که طعم ژلاتین رو به آگار آگار ترجیح میدم.  منتها باید بگم که این ترکیب آگار آگار با شکلات و دانه های انار واقعا چیز خوشمزه ای بود و خیلی از طعم و بافتش خوشم اومد.

خوبی آگار آگار به اینه که سفته و برعکس ژله لرزونکی نیست و محکم روی چوب می ایسته و راحت میشه بدی دست بچه ها و خیالت راحت باشه که خونه کثیف نمیشه. آگار آگار برعکس ژله بعد از خروج از یخچال نرم نمیشه و اینم یه مزیت دیگه هست وقتی قراره بدیش دست بچه. و چون در اینجا با یه لایه نازک شکلات هم از پشت مقاوم سازی شده دیگه آدم خیالش از هر جهت آسوده است. (منتها اگر باز با آگار آگار مشکل دارید میتونید به شیوه ای که در ژله رنگین کمان توضیح دادم با ژله این ها رو درست کنید)

در کل باید بگم ایده ای که توی ذهنم داشتم در واقعیت خیلی بهتر از آب در اومد و طعمش و شکلش و رنگش هم عالی شد. تازه انار هام اونقدری هم قرمز نبودند ولی لالی پاپ ها به یه رنگ قرمز بسیار خوشرنگ در اومدند. و از نتیجه کار بسیار راضی بودم.

امتحانش کنید. هم ساده است. هم بسیار سریع. و طعمش هم توسط هر سه نفرمون تایید شده!




پی.اس. فراموش نکنید که در قرعه کشی ای که به مناسبت یلدا در اینستگرم برقرار هست شرکت کنید. شاید شما برنده یک جلد از خرمای شیرین باشید. شانستون رو بیازمایید. امتحانش مجانیه!




Print Friendly and PDF