دسر ژله فوری - مدل هندوانه ای برای یلدا

wmicd-1

این دیگه باب طبع انسانهای بیش از اندازه مشغول و درگیره که در ثانیه های آخر، فقط به اندازه پنج دقیقه میتونن برای شیرینی شب یلداشون وقت بذارن. یعنی تا این حد سریع.

اما دسریست بسیار خوشمزه. یا حداقل به نسبت زمانی که واسه اش گذاشتیم بسیار خوشمزه است!

من زیاد اهل ژله مله نیستم قبلا هم بارها اعتراف کردم و همه در جریان موضوع هستید. واقعیتش اینه که اونقدری هم علاقه به جستجو و تحقیق در این موضوع نداشتم و نمیدونم اصلا این رسپی که من با سعی و خطا بهش رسیدم جایی وجود داشته یا خیر. در هر حال من یه پسر بچه دارم که همه چیز رو واسه "همین الان" می خواد. (هر کی بچه کوچیک تو خونه داره الان پشت مانیتور به علامت هم دردی با من داره سر تکون میده! ) خلاصه وقتی مهدی میگه "مامانی ژله میخوام" منظورش این نیست که ژله رو برای دو ساعت دیگه میخواد که به خوبی توی یخچال ببنده و تبدیل به یه لرزونک واقعی بشه. منظورش اینه که " همین الان میخواد". لذا من این ژله فوری رو با هر طعم ژله ای که خودش مد نظرش هست براش درست میکنم و "همون الان" بهش میدم میخوره و تشکر میکنه و می ره دنبال کار و زندگیش.


این ژله درجا و فوری رو با طرح و طعم هندونه آموزش میدم ولی شما بعد از یلدا میتونید واسه سایر طعم ها تعمیمش بدید.



wmicd-2

پودر ژله طالبی نصف بسته
آب یک سوم لیوان
بستنی وانیلی 1 لیوان

پودر ژله هندوانه 1 بسته
آب دو سوم لیوان
بستنی وانیلی 2 لیوان

مینی چیپس شکلات دو ق چ



wmicd-3

ژله هندوانه که استفاده ازش قطعیه. ولی واسه ژله سبز رنگ شما مجبور نیستید حتما از ژله طالبی استفاده کنید. همین که رنگش سبز باشه کفایت میکنه. مثلا از ژله نعناع یا لیمو سبز یا سایر ژله های سبز رنگ بسته به ذائقه میتونید استفاده کنید.
ولی ترکیب طعمی هندوانه و طالبی چیز جالبی میشه. آخه در جریانید که هر طعم ژله ای هم در کنار ژله هندونه جالب در نمیاد.



wmicd-4

بستنی وانیلی رو از فریزر خارج میکنیم.
ژله سبز رنگ رو با آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار داده، هم زده و حرارت میدیم تا زمانی که دانه های ژله در آب حل بشن. ژله رو در یک لیوان میریزیم. (اگر از بخت روزگار ژله بد رنگی به تورتون خورده بود میتونید با رنگ مخصوص خوراکی خوشرنگش کنید)

ژله هندوانه رو با آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار داده، هم زده و حرارت میدیم تا زمانی که دانه های ژله در آب حل بشن. ژله رو در یک لیوان میریزیم.

حالا ژله سبز رنگ رو با یک لیوان بستنی توی مخلوط کن یا بلندر میریزیم. و دستگاه رو روشن میکنیم. چند پالس میزنیم. به اندازه ای که بستنی و ژله مخلوط بشن.

با قاشق ژله رو در لیوان یا کاسه یا هر ظرفی که برای سرو مد نظر داریم میریزیم. تعداد و سایز ظروف سرو هم اختیاری هستش. میتونید دو تا لیوان درست کنید با یک عالمه ژله، یا چهار پنج لیوان با مقدار کمی ژله. این دیگه دست خودتونه.

وقتی شما ژله رو با آب مخلوط کرده و بهش حرارت میدید به نقطه جوش میرسه. وقتی توی لیوان میریزید و میرید سراغ درست کردن ژله بعدی، ژله سبز رنگ شما حدود سه چهار دقیقه فرصت داره تا سرد شه. بعد که با بستنی – که الان چون از فریزر خارج شده بوده اندکی نرم شده – مخلوط میشه ژله کمی میبنده. وقتی سریع توی ظرف سرو ریخته میشه هنوزم تا حدی روانه. اما بعد از چند ثانیه خودش رو میگیره و کاملا بافت لرزونکی پیدا میکنه. لذا سرعت عمل داشتن در ریختن در ظرف سرو، الان اهمیت داره.

نکته: من چندین مارک ژله رو امتحان کردم. بعضی از مارکها غلظت ژله ای که به ما میدن بیشتره و نیاز هست اندکی میزان آب رو بیشتر کنیم. اما در مورد اکثر مارک ها همین میزان آبی که بهتون دارم مناسبه. پس اگر ژله و بستنی رو توی مخلوط کن ریخته و چند پالس زدید و مشاهده کردید که درجا بست و خیلی سفت شد دو سه قاشق غذاخوری آب بهش اضافه کنید و باز چند پالس بزنید تا غلظتش تنظیم شه. دمای آب مهم نیست.

پس من ژله سبز رنگ رو توی لیوان ها ریختم و بعد همین مراحل رو برای ژله هندوانه تکرار کردم.

اگر تمایل دارید که یک لایه سفید رنگ هم داشته باشید؛ کافیه نیمی از دستوری که برای تهیه ژله سبز رنگ بهتون دادم رو با ژله آلوئه ورا انجام بدید.
یا فقط از بستنی وانیلی نرم شده توی لیوان بریزید.


wmicd-5

این ژله همینطور که عرض کردم اولش روانه ولی در عرض چند ثانیه تا شما بخواید قاشق قاشق توی لیوانهای سرو بریزیدش میبنده. و مشاهده میکنید که لایه های سطح بالایی لیوان دیگه مثل "موس" دیده میشن. که خب اینم زیبایی خودش رو داره و جذاب تر از اینه که بخواد یک سطح صاف و مسطح داشته باشه. در هر حال اگر تمایل دارید سطحش صاف باشه سرعت عملتون رو بیشتر کنید.

روش رو با مقداری چیپس شکلات سایز مینی، به عنوان دانه های هندوانه تزئین کرده و سرو میکنیم.



wmicd-6

بافتش عالیه. یعنی مثل یک موس خامه ای نرم و لطیف. نه خیلی شل و آبکیه و نه خیلی سفت و لاستیکی. خودتون توی تصویر روئیت میفرمایید. از همه مهمتر اینه که در جا آماده سروه و اصلا نیازی به یخچال نداره.

عنایت داشته باشید اگر بره توی یخچال بافتش سفت تر از اینی که میبینید خواهد بود ها. پس مد نظر داشته باشید.




wmicd-7

این ژله درجاست. یعنی تا اراده کنید که ژله بخورید ژله تون آماده خوردنه. کافیه همیشه یه بسته ژله توی یخچال و یک مقدار بستنی توی فریزر موجود باشه. طعم ها و رنگ های مختلف. مخصوص بچه های عجول و یا مهمانهای سر زده و یا انسانهای شکمو.

قبل از اینکه برم یه نکته دیگه رو هم بگم. متاسفانه بعضی از طعم ها و مارک ها ژله هاشون خیلی شیرین هستند. و این باعث میشه نتیجه کار ما هم زیادی شیرین شه. پس از مارک هایی استفاده کنید که قبلا تِیست کردید و میزان شیرینیشون رو میپسندید.

دیگه از این آسون تر نمیشد. اینقدر ساده است که میتونید بدید بچه ها برای یلدا آماده اش کنند و از داشتن سهمی در سفره یلدا به خودشون افتخار کنند! همیشه مشارکت داشتن در کارها باعث ایجاد علاقه بیشتر بچه ها به مناسبت ها میشه. پس امسال اونها رو با این ژله سهیم کنید. و اگر بچه ندارید ... کی بهتر از خودتون؟! فوری. درجا. زیبا. خوشمزه.

یلداتون مبارک!



Print Friendly and PDF