طرز تهیه خامه فرم گرفته با استفاده از خامه 30% معروف به خامه صبحانه


خب... قبل از اینکه پست امروز رو شروع کنم یه نکته که الان چند ماهیه تو ذهنم بود ولی خجالت میکشیدم بگم رو مینوسیم... اینکه بلاخره تصمیم گرفتم بگمش هم اینه که مروارید جون و احسانه جون فتح الباب فرمودند! (ضمن تشکر از هر دو شون به خاطر زحماتی که میکشن و در پاسخ دادن به کامنتها کمک بزرگی هستن. چون میدونید که تعداد سوالات خیلی زیاده و من از پسش برنمیام. پس جا داره از اساتیدی که در پاسخ به سوالات کمکم میکنن تشکر ویژه داشته باشم)

حالا اون نکته ای که میخواستم بگم... راستش به نظر من خیلی بهتر میشد اگه دوستان هنرنمایی هاشون رو توی همون پستی که رسپی قرار داده شده، پست میکردن که آرشیو خوبی از عکسهای بچه ها بشه و همینطور کمکی باشه به سایرینی که میخوان اون رسپی رو تست کنن. و البته تزئینهای بسیار زیبایی هم من از دوستان دیدم که هم خودم و هم سایرین میتونن ازش ایده بگیرن. خب... حالا یه مشکل به وجود میاد که فقط من و اون دوست هنرمندی که عکس هنرنماییشون رو گذاشتن ناظر کار خواهیم بود... پس دوستان میتونن بعد از اینکه توی پست مورد نظر عکسهاشون رو گذاشتن، توی پست همون روز ( یعنی جدید ترین پست که همه بهش سر میزنن) هم لینک صفحه رسپی رو بدن که همه بتونن فیض ببرن. اینطوری هم کارا درست آرشیو میشه و هم همه دوستان انرژی میگیرن و تحریک میشن که دست به کار شن!

خیلی تو هم تو هم گفتم؟ امیدوارم منظورم رو متوجه شده باشید. البته این فقط یه ایده است که به بقیه میتونه خیری برسونه... وگرنه واسه من که فرقی نمیکنه چون من هر روز همه کامنتها رو توی هر پستی که باشه میبینم و میخونم.


و اما چیزی که خیلی ها منتظرش بودن.... این شیوه تهیه خامه فرم گرفته، تضمینی جواب میده و طعمش هم خداییش عالی میشه. فقط کمی صبر و حوصله میخواد. و واسه افرادی مثل من که با کمبود امکانات مواجه هستن عالیه. دوستان همه میدونن که خامه واسه اینکه خوب فرم بگیره باید حتما بین 30 تا 36 در صد چربی داشته باشه. که اصطلاحا در دنیا به "ویپینگ کریم" معروفه. ویپینگ کریم رو کافیه کمی با همزن هم بزنی و کاملا سفت و فرم گرفته میشه. ولی..... واسه امثال من که دستشون از دنیا کوتاهه و تنها خامه ای که در دسترس دارن، همین خامه 30 درصده که توی پاکتهای صورتی رنگ به عنوان خامه صبحانه فروخته میشه ... این گزینه تنها چاره است.

استفاده از پودر خامه هم گزینه خوبیه و یا خامه های ویپینگ گیاهی و یا خامه های آماده ولی بذارید یه چیزی رو بدون تعارف بگم... من خودم آدمیم که عاشق خامه است و از خالی خالی خوردنش هم لذت فراوانی میبره (ششششش.... کسی این رو به آقای شوهر نگه. آبروم میره! آخه من کلی کلاس واسه اش میذارم که مثلا رژیم غذایی بسیار سالمی رو دنبال میکنم!!!) و خیلی هم کیک خامه ای با انواع خامه ها رو خوردم ولی باید اعتراف کنم که این یکی از همه اش خوشمزه تره. دلیلش هم کم چرب بودنشه. یعنی حتی اگه قاشق قاشق خالی خالی بخوریش هم اصلا زیر دل نمیزنه چون کم شیرین و کم چربه. ولی شما بچه های خوبی باشید و توی خونه این کار رو نکنید!

فقط یه نکته رو از همین الان بگم که خیلی خیلی مهمه... این شیوه واسه تابستون جواب نمیده. یعنی زود آب میشه. حتی زیر کولر! پس تابستونا میتونید باهاش ترایفل و این جور چیزا درست کنید ولی زمستونا واسه تزئین کیک عالیه.

نکاتش رو کامل توضیح میدم. زیاد هم عکس گرفتم که خوب خوب خوب متوجه بشید.

خب بسم اله بگیم و شروع کنیم



هر کدوم از این بسته های خامه پاکت صورتی با مارکهای مختلف معمولا 200 تا 210 میلی لیتر هستن که به ازای هر دو تا پاکتش ما نصف لیوان شکر لازم داریم. یعنی برای هر 400 تا 420 میل خامه تقریبا 100 گرم شکر

واسه یه کیک ساده دایره ای به قطر تقریبی 21 تا 23 سانت این مقداری که میگم جواب میده. البته اگه چیزی اضافه اومد هم این خامه به خوبی فریز میشه. یعنی ماهها توی فریزر توی ظرف در بسته میتونید نگهداری کنید. ولی خیلی مهمه که کنار مواد بودار نباشه که بو جذب نکنه و حسابی هم در ظرف کیپ باشه که هوا نبینه. از فریزر در آورده و خوب میزنیم و عین روز اولش میشه. پس کلا چیز کار درستیه!

پاکت خامه ها رو که باز کردید حتما آب توی پاکت رو بریزید دور ( یا بریزید توی سوپ یا میلک شیک یا...) چون ما این آب اضافی رو لازم نداریم.



حالا شکر رو بریزید روش.

توصیه میکنم اگه عجله دارید از ظرف فلزی استفاده کنید. ولی من معتقدم کاری که عجله ای باشه پایان جالبی نخواهد داشت. دیگه خود دانید!



با چنگال فقط به اندازه ای که شکر توی خامه مخلوط شه همش میزنیم.

واسه کمک میتونم پیشنهاد کنم که تا ده بشمارید و بعد دست نگهدارید!



بعد میذاریم توی فریزر تا تگری بشه.

حالاااااااااا...... اگه زمستونه که معمولا 20 دقیقه ای آماده است. ولی اگه تابستونه.... بعد از 20 دقیقه این شکلی میشه که میبینید.



من معمولا زمستونا هر ده دقیقه یه همش میزنم. و بعد از 20 دقیقه هم آماده است.

ولی الان که هوا گرمه... این عکسی که میبینید بعد از اینه که دوباره نیم ساعت دیگه هم توی فریزر مونده بوده! باز با چنگال اطرافش که تگری شده بود رو هم زدم و به وسط ظرف منتقل کردم.



بعد از نیم ساعت دیگه... این تصویر نهاییشه. یعنی چه زمستون چه تابستون. چه سیبری چه استوا. باید به یه همچین حالتی برسید. رگه های یخ رو به وضوح باید توی خامه تون ببینید. این مرحله اش مهمه!

اگه این فرمی نشده باشه توی کیفیت نهایی خامه تاثیر میذاره.



پیشنهاد میکنم اگه تابستونه یا اینکه فر روشنه و آشپزخونه تون گرمه... برید توی اتاق جلوی کولر بشینید.

من از اول توی یه ظرف پیرکس گنده ریخته بودمش و دیگه توی همین ظرف کارم رو ادامه دادم. همینطور که قبلا گفتم اگه عجله دارید باید توی ظرف فلزی بریزید که سریع تر یخ بزنه. ولی بعد تو این مرحله باید به یه ظرف دیگه منتقلش کنید چون میخوایم با همزن بزنیمش و ظرفتون خط میافته. حواستون باشه که توی ظرف از جنش "روی" هم نزنید چون خامه تون خاکستری رنگ میشه. توی ظرف استیل میشه .... ولی ظرفتون خط میافته. پس بهتره که یا از ظرف استیلی که دیگه دوستش ندارید استفاده کنید و یا شیشه ای و یا پلاستیکی. من خودم به لحاظ تنبلی در امر ظرف شستن... از اول میریزمش توی پیرکس و میذارم فریزر.

مهمه که ظرفتون خیلی خیلی بزرگ و جادار باشه چون خامه قراره افزایش حجم بده. حداقل شش برابر میشه!



من هر پنج دقیقه ای یه عکس واسه تون گرفتم که کیفیت کار رو ببینید. همینطور که میبینید در اوایل کار ، خامه کاملا آب میشه. ولی صبور باشید و همینطور به همزدن ادامه بدید.



در اوایل کار، شما خامه رو بره بره ای میبینید یعنی تیکه های چربی توش مشاهده میشه. به هم زدن ادامه بدید. توی این تکنیک شما لزومی نداره که از ظرف یخ استفاده کنید و به همین شیوه ای که میگم سریع به نتیجه میرسید.



و باز 5 دقیقه بعد. البته تا اینجای کار دیگه همزن بیچاره تون باید داغ کرده باشه. من اون موقع که بچه بودم خونه خودمون کولرش پایین بود. میرفتم جلو کولر مینشستم که بادش مستقیم بخوره پشت همزن و خنک نگهش داره. ولی الان که کولر اسپلیت داریم دیگه نمیشه و با سلام و صلوات همزنم رو زنده نگه میدارم!



و باز 5 دقیقه بعد... همینطور که میبینید دیگه تیکه های چربی از بین رفته و خامه کاملا یکدست و لطیف و پفکی شده. ولی شما به کار خودتون ادامه بدید و گول ظاهرش رو نخورید! البته زمستونها خیلی سریعتر فرم میگیره



و 5 دقیقه بعد... این دیگه آخر کاره. همینطور که میبینید اثر پره ها کاملا توی خامه میمونه و با این کیفیتی که میبینید شما میتونید به راحتی کیک ها تون رو هر مدلی که خواستید تزئین کنید. ( ولی نه در تابستان!) تو این مرحله دیگه میشه اسانس و رنگ به خامه اضافه کرد. حتما واسه تزئین کیک به خامه تون اسانس خوشبو اضافه کنید چون همین یک قطره اسانس تاثیر زیادی توی نتیجه کار داره. و خودتون حتما وارد هستید که بیشتر از 3 قطره اسانس، خامه رو تلخ میکنه.

من پیشنهاد میکنم که کیکتون رو از روز قبل درست کنید و سلفون بکشید و توی یخچال نگهدارید و در روز جشن خامه رو درست کنید و سریع به تزئینش بپردازید. ولی اگه خواستید خامه رو از قبل درست کنید... با همون شرایطی که گفتم نگهداری کنید و موقع استفاده دوباره خوب بزنید که به همین کیفیت برسید.



واسه اینکه خوب متوجه شید که کیفیتش چه جوری میشه من ظرف رو وارونه کردم و عکس گرفتم تا متوجه شید که چقدر خوب سفت و فرم گرفته و عالی میشه. جالبه من سه چهار دقیقه اینجوری نگهش داشتم که چندتا عکس بگیرم و با وجود اینکه خونه مون داغ بود ولی از توی ظرف تکون نخورد!




امیدوارم که دیگه متوجه شده باشید که جریان از چه قرار بود و امیدوارترم که خامه هاتون خوب فرم بگیره و خراب نشه. ولی اگه بار اول و دوم خوب از آب در نیومد غصه نخورید چون با تجربه همه چیز درست میشه.

با این خامه من این کیک "بلک فارست" رو درست کردم که اگه عمری باقی بود ( و تا فردا راه تنفسم کاملا بسته نشد!) فردا تایپش میکنم.

Print Friendly and PDF