حمص


حَمَص Hummus ( با تشدید روی میم) يكي از پرطرفدارترين ديپينگ هاي دنياست. دراغلب رژيمهاي لاغري هم حمص توصيه ميشه و معمولا ساقه هاي كرفس و هويج رو توي حمص ( به عنوان ديپينگ) ميزنن و ميخورن.



البته حمص خودش اصالتا در بلاد عرب به عنوان سس در كنار غذاهاي گوشتي مثل كبه سرو ميشه.



من عاشق حمصم و يه شيوه خيلي سريع واسه اش دارم كه در كمتر از يك دقيقه آماده اش ميكنم.




نخود پخته 1 ليوان



سير 3 حبه



آبليمو 4/1 ليوان



ارده 2/1 ليوان



نمك






همينطور كه قبلا هم خدمتتون عرض كردم من از اونجور كدبانوهايي نيستم كه از شب قبل نخود خيس بدم و صد بار آب روش رو عوض كنم و سه ساعت بپزمش... نه ... من يه دونه كنسرو نخود ميخرم و يالا!




كنسرو رو باز كرده و آبش رو ميريزيم . دو قاشق ازش واسه تزئين كنار ميذاريم و بقيه رو توي بلندر ميريزيم. ( گاهی با آب نخود ، حمص رو رقیق میکنم. ولی در اصل خودشون با روغن زیتون اینکار رو انجام میدن)



همه مواد رو بلند ميكنيم و ميچشيم من معمولا واسه خودم كه درست ميكنم سير و ارده اش رو بيشتر ميريزم و نمك رو حذف ميكنم.






همين. بسيار ساده و مقوي و رژيمي و خوشمزه. من با چيپس نون و يا در كنار مرغ سوخاري ميخورمش. واسه تغذيه اداره هم با كرفس و هويج. واسه وقتي كه نياز بود وزن كم كنم كمك بزرگي بود. و البته متبل هم عاليه. هر دو از محبوبترين سسهاي من هستند.


شيوه سرو سنتيش رو هم واسه تون بگم... توي يه بشقاب شروع ميكنيم از وسط پهنش ميكنيم تا به لبه بشقاب برسيم. با پشت قاشق دايره وار از مركز به بيرون با فشار حركت ميكنيم تا يه حوض ايجاد بشه. توش رو با روغن زيتون تا حدي كه دوست داريم پر ميكنيم و وسطش نخودهايي رو كه كنار كذاشته بوديم رو قرار ميديم.





بعد با پشت چنگال توي فلفل قرمز فرو كرده رو دور تا دور حمص رو خط ميندازيم.






دهنم آب افتاد. برم باز كنسرو نخود بخرم و درست كنم.


رسپی از کتاب Arabian Cooking
Print Friendly and PDF