کابلر

IMG-7601

کابلر cobbler   یک دسر میوه ای بسیار معروف در دنیاست که میوه های مختلف درون ظرف ریخته میشن و روشون یه خمیر قرار میگیره و بعد از پخت، این خمیر بافتی بینابین کیک و بیسکویت خواهد داشت. این یک دسر انگلیسی و آمریکایی به حساب میاد اما در سراسر دنیا تنوع بسیار بسیار زیادی داره.

تنوعش هم به خاطر انواع میوه هایی هست که استفاده میشه و هم انواع خمیرهایی که در ساختن کابلر به کار میره. کابلر رو حتی میشه طوری درست کرد که به جای اینکه خمیر بیسکویتی روی میوه قرار بگیره، در زیر میوه ها باشه و یا اینکه هم زیر و هم روی میوه از خمیر بیسکویتی استفاده بشه. 

IMG-7567

تنوع جالب دیگه ای که در کابلرها وجود داره، کابلرهای ترش و شور هستند که به جای میوه از سبزیجات یا گوشتها استفاده میشه. من خیلی سال پیش دو مدل کابلر آموزش دادم که در اینجا لینک میکنم: کابلر سبزیجات با رویه بیسکویت پنیری که میتونیم با انواع سبزیجات درستش کنیم و کابلر گوشت که یک مدل کابلر مکزیکی هست که با لوبیا و گوشت و فلفل هالوپینو درست میکنیم و روش هم از بیسکویت آرد ذرت و پنیر چدار درست شده. هر دوی این کابلرها طعمی عالی دارند و امیدوارم توی این سالها حداقل یکبار هم شده درستشون کرده باشید.

IMG-7616

قبل از اینکه بریم سراغ رسپی کابلر میوه ای امروز، باید تاکید کنم که نباید کابلر رو با کرامبل اشتباه بگیرید. چون این دو دسر کاملا متفاوت هستند هرچند که ظاهری شبیه به هم دارند. رسپی کرامبل سیب رو هم چند سال پیش آموزش دادم که در اینجا براتون لینک میکنم: کرامبل سیب

حالا دیگه بریم سراغ رسپی کابلر:

 

IMG-7603

در این رسپی من از شلیل استفاده کردم. شما میتونید از انواع میوه ها و یا ترکیبی از چند میوه استفاده کنید.

برای لایه میوه ای:

شلیل 8 عدد

شکر 2 ق غ

پودر نشاسته ذرت 1 ق غ

اسانس وانیل مایع 1 ق چ

 

برای بیسکویتها:

آرد 1 لیوان

شکر 4 ق غ

وانیل 1 ق چ

بیکینگ پودر 1 ق چ

کره 50 گرم

ماست یک سوم لیوان

شیر یک سوم لیوان

 

برای روی بیسکویت ها:

شکر 1 ق غ

  

IMG-7424

همینطور که عرض کردم در این رسپی من از شلیل استفاده کردم. زمانی که میخواید کابلر رو با  سایر میوه ها درست کنید، حدودا چهار لیوان میوه خرد شده رو برای کابلرتون در نظر بگیرید.

 

IMG-7436

زمانی که میخواید از میوه هایی که آب میندازند استفاده کنید، میزان نشاسته ذرت رو دو برابر کنید. میوه هایی مثل توت و توت فرنگی و آلبالو و گیلاس چون آب میندازند به میزان نشاسته بیشتری نیاز دارند و مدت زمان پخت شون هم فرق میکنه و باید چکش کنید.

 


IMG-7440

دلیل اینکه گفتم از اسانس وانیل مایع استفاده کنید اینه که بعضی از وانیل های پودری وقتی در مایع پخته میشن طعمی تلخ به دسرها میدن و استفاده از وانیل مایع این ریسک رو از بین میبره. اگر به اسانس وانیل مایع دسترسی ندارید میتونید از سایر اسانسها مثل اسانس بادام استفاده کنید. و یا حتی ادویه های معطری مثل هل و دارچین.

اگر علاقمند به استفاده از وانیل مایع یا سایر اسانسهای مایع هستید میتونید انواع اسانسها رو از فروشگاه اینترنتی مون تهیه کنید. کافیه با شماره واتس اپ آقای شوهر 09302152422 مکاتبه کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

 


IMG-7449

فر رو روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد قرار میدیم.

شکر و نشاسته ذرت و وانیل رو با میوه مخلوط کرده و درون ظرفی که تحمل دمای فر رو داشته باشه میریزیم.

 


IMG-7470

اندازه این ظرف 28 در 23 سانتیمتر هست. شما میتونید از هر ظرفی که تحمل دمای فر رو داشته باشه استفاده کنید، ابعاد ظرف باید به اندازه ای باشه که میوه ها درونش جا بشن و فضای کافی برای لایه بیسکویتی رو هم داشته باشه. لزومی نداره از یک ظرف استفاده کنید، کابلر رو میتونید در چندین ظرف بپزید.

 


IMG-7480

آرد رو درون کاسه میریزیم. وانیل و بیکینگ پودر و شکر رو اضافه میکنیم.

مواد رو مخلوط میکنیم.

توجه کنید من در این رسپی به شما چهار قاشق شکر دادم. این میزان شکر باعث میشه که بیسکویتها شیرینی ملایمی داشته باشند. اگر شما علاقمند به شیرینی هستید یا میخواید مجلسی بشه، باید میزان شکر رو افزایش بدید.

 


IMG-7486

کره رو به قطعات کوچکی برش میزنیم. پنجاه گرم کره میزان کمی هست، نگران نباشید، همین میزان کفایت میکنه.

 


IMG-7494

با کمک نوک انگشتان، کره و آرد رو مخلوط میکنیم. باید با نوک انگشتان کره رو فشار بدید و با آرد ماساژ بدید.

 


IMG-7498

این قسمت از کار خیلی خیلی مهمه و نکته داره. حتما نکات رو رعایت کنید.

کره باید کاملا سرد باشه. یعنی کره رو از یخچال خارج کرده برش زده و درجا با آرد مخلوط کنید.

از نوک انگشتان استفاده کنید و نه کف دست چون حرارت کف دست تون باعث میشه کره نرم بشه.

حتما با حالت ماساژ دادن کره رو با آرد مخلوط کنید به طوری که بافتش مثل خرده نون بشه.

زیاده روی نکنید وگرنه بافت بیسکویت ها خراب میشه. یعنی بعد از چند ثانیه دیگه دست بکشید.

 


IMG-7503

توجه کنید بافتش دقیقا باید عین این تصویر باشه. یعنی تیکه های خیلی ریز کره هنوز درون این مخلوط وجود دارند و این ذرات کره کاملا سرد هستند.

 


IMG-7506

من در این رسپی از ماست استفاده میکنم چون ماست باعث میشه بیسکویتها بافتی بینابین کیک و بیسکویت داشته باشند و ماست باعث میشه بافتش اسفنج مانند بشه. اگر در رسپی های اینترنت میبینید از خامه استفاده میشه، اون هم اوکی هست. اگر به ماست دسترسی ندارید از خامه استفاده کنید. ماستش هم هر ماستی میتونه باشه. با همه ماستها جواب میده.

 

IMG-7509

شیر و ماست رو اضافه میکنیم. در این مرحله هم، هم زدنش مهمه. تنها به اندازه ای هم بزنید که مخلوط بشه.

 

IMG-7519

در هم زدن زیاده روی نکنید چون قراره تیکه های ریز کره توی خمیر باقی بمونند. اگر زیاد هم بزنید بعدا بافت بیسکویت اسفنجی نخواهد بود.

 

IMG-7521

خب تا اینجای کار لایه میوه ای و لایه بیسکویتی رو آماده کردیم و فر هم کاملا داغ شده.

 


IMG-7525

جهت سهولت کار از قاشق بستنی زنی یا آیسکریم اسکوپ استفاده میکنیم.

 


IMG-7533

اسکوپ های خمیر رو با فاصله از هم روی میوه ها قرار میدیم.

 


IMG-7535

این خمیر در هنگام پخت، پف خواهد کرد و حجیم میشه لذا باید فاصله رو رعایت کنید تا ظاهری زیبا پیدا کنه.


IMG-7545

البته میتونید هم با استفاده از قاشق معمولی خمیر رو روی میوه ها قرار بدید. هیچ ایرادی نداره.

 

IMG-7555

حالا برای اینکه ظاهر بیسکویتها بعد از پخت زیباتر بشه روشون شکر میپاشیم. و البته دانه های شکر بعد از پخت، باعث خوشمزه تر شدن بیسکویتها میشن.

 

IMG-7561

ظرف رو به مدت 40 تا 45 دقیقه درون فر قرار میدیم.

 

IMG-7577

و یا تا زمانی که روی بیسکویتها طلایی رنگ بشه.

 

IMG-7587

وقتی ظرف رو از فر خارج میکنیم، میوه در حال قل زدن هست و صحنه جذابی رو ایجاد میکنه!



IMG-7607

میوه ها درون فر میپزند و عطر قوی تری پیدا میکنند. اسانس وانیل هم کمک زیادی به معطر شدن دسر میکنه. همچنین میوه پس از چهل و پنج دقیقه پخت، طعمش شیرینتر خواهد شد. تقریبا یه چیزی بین کمپوت و مربا.

 

IMG-7609

لایه بیسکویتی کابلر یه چیزی هست تو مایه های کیک و بیسکویت. یعنی بافتش بینابین این دو هست، کاور بیسکویتی و مرکز کیک مانند. قسمت زیرین بیسکویت که با میوه در تماس بوده، مقداری از آب میوه رو جذب کرده و طعمدار شده، قسمت رویه بیسکویتها قدری تردتر هست و دانه های شکر کاراملایز شده روی بیسکویتها هم به این تردی کمک میکنند.

 

IMG-7614

کابلر رو میتونید گرمه و یا سرد سرو کنید. میتونید به تنهایی و یا در کنار یک قاشق خامه و یا یک اسکوپ بستنی سرو کنید.

من عاشق عطر و طعم شلیل در شیرینی ها هستم. شلیل وقتی میپزه عطر و طعم قوی تری پیدا میکنه و شما که غریبه نیستید، من موقع خوردن هر قاشق از کابلر، چندین نفس عمیق میکشم که از عطر خوش شلیلها هم حسابی لذت ببرم!

 

IMG-7619

همینطور که عرض کردم برای کابلرها رسپی های بسیار متنوعی در دنیا وجود داره که همگی خوشمزه هستند. تفاوتشون در میوه و نوع بیسکویتش هست. در آینده مدلهای دیگه کابلر رو آموزش خواهم داد. ولی فعلا واسه امروز همین دسر ساده و خوشمزه رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

 


Print Friendly and PDF