وانیل

من سابق بر این مولتی تسک بودم . یعنی همه کارا رو با هم انجام میدادم و کلی تو زندگی جلو بودم. اما این روزا دیگه یک کار رو هم نمیشه بطور پیوسته انجام داد. مثلا میرم بچه رو آروم میکنم ... دستام رو میشورم... بچه رو آروم میکنم... مسواک میزنم... بچه رو آروم میکنم...

نه اینکه بچه نا آرومی باشه ها! نه! بچه آقاییه! فقط چیزی که هست... تحمل دوری مامانش رو نداره!

همه اینا رو گفتم که بگم: من تازه موفق شدم کامنتهای اون پست "توجیهی" رو بخونم و شرمنده همگی شدم. یعنی زیر رگبار محبت خیس شدم.

من متاسفانه یه عیبی دارم اونم اینه که نمیتونم احساساتم رو به زبون بیارم.چون اهل بازی با کلمات نیستم فقط میتونم بگم که از صمیم قلب همه تون رو دوست دارم و آرزوی بهترینها رو برای همه تون از درگاه خداوند مهربان دارم!

یکی از مواردی که توی کامنتها زیاد ازش پرسیده میشه و الان یک ساله برنامه دارم در موردش صحبت کنم؛ وانیله

من همیشه میگم : وانیل 1 ق چ

ولی خودم همیشه یک قاشق چای خوری وانیل استفاده نمیکنم چون از وانیلهای مختلفی استفاده میکنم. و شما هم مسلما از همون وانیلی که من دارم رو ندارید. پس توی این پست توضیح میدم که وقتی توی یه رسپی میخونید "وانیل 1 ق چ" باید چیکار کنید.

Vanilla (1)

رایجترین وانیل موجود در بازار ایران وانیل پودری خالصه که یه پودر سفید رنگ با دونه بندی بسیار ریزه.این وانیل عطر خیلی خوبی به شیرینی ها میده و تصورم اینه که اکثر شما هم همین وانیل در دسترستون باشه.

بچه که بودم، میگفتن باید به اندازه نوک کارد یا نوک قاشق چای خوری (از همینهایی که توی استکان های کمر باریک میذارن و باهاش چای هم میزنن) از این وانیل توی شیرینی بریزیم. و من هم همین کار رو میکردم. اما طی سالیان کم کم متوجه شدم که باید از میزان بیشتری استفاده کنم. حالا نمیدونم کیفیت وانیلها عوض شده بود و خاصیتشون رو از دست داده بودن یا اینکه اون میزانی که میگه نوک قاشق چای خوری؛ زیاد هم استاندارد نیست. در هر حال امروز که دارم باهاتون صحبت میکنم، من به اندازه یک هشتم قاشق چای خوری توی شیرینی ها از این وانیل میریزم. یعنی وقتی رسپی میگه یک قاشق چای خوری وانیل من یک هشتم قاشق چای خوری پودر وانیل خالص استفاده میکنم. بیشتر هم نمیریزم چون شیرینی رو تلخ میکنه. البته این حرف امروزه شاید تا یه مدت دیگه مجبور شدیم یه استکانش رو خالی کنیم توی شیرینی!

Vanilla (2)

یه مدل دیگه هم پودر وانیل توی بازار هست که وانیل شکریه. قیمتش از وانیل خالص کمتره ولی خاصیتش هم کمتره. یعنی من معمولا یک چهارم قاشق چای خوری از این وانیل استفاده میکنم. ولی خیلی خیلی مواظب باشید این وانیلهای شکری استاندارد نیستن و ممکنه بعضی مارکها کیفیتشون به اون وانیل خالص نزدیکتر باشه . پس وانیل شکری ای که من ازش یک چهارم قاشق توی شیرینی ها میریزم دونه بندی درشتی داره و دقیقا مفهوم شکری رو داره. اگه دیدید دونه بندیش به پودر وانیل خالص نزدیکه بهتره از همون یک هشتم استفاده کنید وگرنه طعم شیرینیتون فوق العاده تلخ میشه. البته این مقادیریه که من تجربی بهش رسیدم و اگه وانیلی که شما استفاده میکنید جنس دیگه ای داره بهتره با سعی و خطا به میزان لازم برسید. وانیل رو تا اندازه ای بریزید که عطر خوبی به شیرینی هاتون بده. به همین سادگی!

یه مورد دیگه ای هم که من با تجربه بهش رسیدم اینه که وقتی از این وانیل توی دسرهایی که روی اجاق حرارت میبینن استفاده کنیم طعم تلخی به دسر میده. پس یا ازش استفاده نکنید یا اینکه بعد که از روی حرارت برداشتید وانیل رو توی مواد بریزید

Vanilla (3)

اسانس وانیل بیرنگ یکی از گزینه های بسیار خوب برای همه شیرینی هاست . چون عطر فوق العاده خوبی داره و در عین حال به شیرینی ها رنگ هم نمیده. بوی تند وانیل اصل رو هم نداره. چون خیلی ها با اون بو مشکل دارن و نمیتونن تحملش کنن. این وانیلهایی که مروارید جون واسه من فرستادن ترکیبی از اسانس وانیل و کره است و یه عطر کره ای خیلی خوبی هم به شیرینی میده. همینطور که میبینید یک بسته اش مارک دکتر اتکره به این معنی که شما هم میتونید ازش تهیه کنید. میزانش رو هم روش نوشته. یعنی نوشته که به ازای چقدر آرد باید چقدر از اسانس رو توی مواد بریزید. ولی من یک شیشه اش رو هم توی کیک خالی کردم و طعم تلخی به کیک نداده. تصمیمش با خودتون

Vanilla (4)

اسانس وانیل vanilla essence

این مرسوم ترین وانیل مایع موجود در بازاره. مارکهای مختلفش هم توی بازار هست که میتونید تهیه کنید. میزانش هم همون یک قاشق چای خوریه. ولی اگه تا به حال از وانیل مایع استفاده نکردید باید بگم که عطر خاصی داره و یه وقت شوکه نشید. همینطور که گفتم هر کسی این عطر وانیلی تند رو نمیپسنده. (در حدی که من اولین بار که از این نوع وانیل استفاده کردم فکر کردم فاسد شده چون بوش غیر عادی بود) دقت داشته باشید این وانیلهای مایع رنگ سیاهی دارن و شیرینی رو تیره میکنن پس نمیشه ازشون توی شیرینیهایی که میخوایم سفید باقی بمونه استفاده کنیم

وانیل مایع خالص pure vanilla extract

در واقع توی همه رسپی ها وقتی میگن وانیل منظورشون این نوع وانیله که از اسانس وانیل بهتره ولی من تا به حال ازش نداشتم

Vanilla (5)

خمیر وانیل vanilla paste

این از دونه های ریز وانیل تشکیل شده و مثل وانیل مایع خالص کیفیت خیلی خوبی داره. این نوع وانیلها گرون هستن و توی ایران نمیشه به راحتی پیداش کرد. این شیشه رو هم از برکت احسانه جون دارم

Vanilla (6)

میزان استفاده اش هم اینطوری که مرسومه ، به همون اندازه وانیل مایع یعنی یک قاشق چای خوریه

Vanilla (7)

این دیگه خود جنسه!

این همون لوبیای وانیله که برای استفاده ازش ، میان با کارد از طول نصفش میکنن و بعد کارد رو روش میکشن تا دونه هاش جدا شه. دونه ها رو توی شیرینی ها میریزن. من صد درصد شیوه های استفاده ازش رو در آینده بهتون نشون میدم.

این چون خود خود جنسه؛ قیمتش هم آنچنانیه. به راحتی نمیتونید گیرش بیارید. البته دیدم جدیدا اینترنتی میفروشن که جای بسی امیدواریه.

جا داره مجددا از احسانه جون به خاطر همه این وانیلهای خوش عطر تشکر کنم. و به شما تذکر بدم که امکان داره از عطر وانیل خالص خوشتون نیاد پس حتما قبل از پول خرج کردن یه کم بوش کنید.

آخ ... داشت یادم میرفت. میزان استفاده اش: یک ق چ وانیل مایع برابر با نصف یک وانیله

امیدوارم که یه شمه ای از کل ماجرا دستتون اومده باشه و دیگه بقیه اش مربوط به تجربه میشه که ایشالا به دست میارید

امیدوارم همه شیرینی هاتون خوش عطر باشن. موفق باشید

Print Friendly and PDF