آوكادو



يكي از مخلوقات زيبا و بسيار مفيد خداوند همين آوكادوست. كه البته متاسفانه به وفور يافت نميشه و بايد به سختي و با قيمت گزاف خريداري كنيم. اگر جايي زندگي ميكنيد كه دسترسي خوبي به آوكادو داريد حتما اون رو در رژيم غذايي روزانه خودتون بگنجونيد.

فواید آوکادو:

حفظ سلامت قلب:

آووکادو حاوی ویتامین B6 و اسید فولیک است، که کمک به تنظیم میزان هموسیستئین ميكند. بالا بودن سطح هموسیستئین با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط مستقيم دارد. آووکادو همچنين حاوی ویتامین E، گلوتاتیون، و چربی اشباع نشده است، که در حفظ سلامت قلب کمک می کند.

کاهش سطح کلسترول:

آوکادو سرشار از ترکیبی به نام بتا سيتسترول است که نشان داده شده است که در کاهش کلسترول خون موثر است.

کنترل فشار خون:

آووکادو همچنین یک منبع بزرگ از پتاسیماست، که به کنترل فشار خون کمک می کند.

خواص ضد التهابی:

ترکیب ماده مغذی گیاهی موجود در آوکادو، از قبیل پلی فنولها و فلاونوئیدها که خواص ضد التهابی دارند، باعث کاهش خطر ابتلا به اختلالات التهابی ميشود.

ارتقاء سلامت چشم:

آووکادو یک منبع عالی از لوتئین کاروتینوئید است، که برای کمک به محافظت در برابر انحطاط و آب مروارید مفيد است.

تنظیم سطح قند خون:

چربی هاي اشباع نشده (خوب) در آوکادو می تواند مقاومت به انسولین را معكوس كند که برای کمک به تنظیم سطح قند خون مفيد است. آوکادو همچنین حاوی فیبر محلول است که سطح قند خون را ثابت نگه ميدارد.

جلوگیری از نقائص هنگام تولد:

آوکادو سرشار از فولات است ، كه يك ویتامین B است كه به عنوان اسید فولیک شناخته شده است. یک فنجان آوکادو حدود 23٪ از مقدار مورد نیاز روزانه توصیه شده فولات را فراهم می کند. میزان بالای فولات در آووکادو براي پیشگیری از نقائص هنگام تولد، مفيد است.

کاهش خطر سکته مغزی:

سطح بالای فولات در آوکادو همچنین ممکن است بدن را در برابر سکته مغزی محافظت کند. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که رژیم غنی از فولات داشته اند با خطر کمتر سکته مغزی مواجه بوده اند.

حفاظت در برابر سرطان:

بسیاری از مطالعات نشان داده است که آووکادو می تواند رشد سرطان پروستات را مهار کند.اسید اولئیک در آوکادو همچنین در جلوگیری از سرطان سینه موثر است.

مبارزه با رادیکال های آزاد:

آوکادو حاوی گلوتاتیون است، كه یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک میکند.

خواص ضد پیری:

به دليل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، آووکادو در پیشگیری از علایم پیری مفید است. گلوتاتیون در آووکادو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، و افت روند پیری ميشود، و یک سیستم عصبی سالم را براي بدن بوجود مي آورد.

درمان بوی بد دهان:

آوکادو یکی از بهترین شستشو دهنده هاي طبيعي دهان است و بوی بد دهان راه برطرف ميكند. آوكادو روده را که علت واقعی بوی بد دهان است پاک ميكند.

افزایش جذب مواد غذایی:

افزايش مصرف آووکادو با افزايش جذب مواد غذایی رابطه مستقيم دارد.

مراقبت از پوست:

روغن آوکادو در بسیاری از لوازم آرایشی به دلیل توانایی آن برای تغذیه و درخشش پوست اضافه شده است.
  




انتخاب و خريد آوكادو:

اگر تا به حال تجربه استفاده از آوكادو رو نداريد بهتره اين نكات رو مد نظر داشته باشيد:
آوكادو ميتونه بسته به نژادش شكلهاي متفاوتي داشته باشه. ميتونه گلابي شكل باشه يا بيضي يا گرد.
رينج رنگش هم ميتونه بين سبز روشن تا سبز تيره تا سياه باشه. لزوما رنگ نشانگر رسيده بودن يك آوكادو نيست. بهتر اينه كه آوكادويي انتخاب كنيد كه لك روش نداشته باشه.
موقع انتخاب آوكادو ابتدا يك آوكادو رو كف دستتون بگيريد و با انگشتانتون يك فشار خيلي ملايم بهش وارد كنيد. نه با نوك انگشتان بلكه با بند دوم انگشتانتون. اگر مثل سنگ سفته يعني اصلا نرسيده. اگر كمي فشرده ميشه يعني داره ميرسه و اگر با فشاري كه بهش وارد ميكنيد گوشتش كمي داخل ميره يعني آماده مصرفه. اگر هم اصطلاحا "آب قلمبو" بود كه ديگه عمرش رو داده به شما!
آوكادو تا وقتي روي درخته نميرسه. بعد از اينكه چيده شد بسته به نژادش مدت زمان رسيده شدنش متفاوت خواهد بود.
اگر قراره آوكادو رو خريده و درجا مصرف كنيد همونطور كه توضيح دادم يك رسيده اش رو انتخاب كنيد.
اگر قراره بخريد و بعدها استفاده كنيد اوني رو انتخاب كنيد كه نرسيده و توصيه ميكنم اون مدليش كه مثل سنگه رو نخريد چون احتمال اينكه هرگز نرسه وجود داره.
آوكادو رو بيرون از يخچال در دماي محيط توي پاكت كاغذي يا لاي روزنامه نگهداري كنيد و هر روز چكش كنيد تا به اون اندازه از رسيدگي كه مد نظرتون هست برسه. و اگر تجربه چنداني در مصرف آوكادو نداريد فقط با تمرين و تجربه و سعي و خطا ميتونيد متوجه بشيد كه چقدر رسيده بشه بهتره و تا چه حد از نرميش رو دوست داريد. و مثلا ترجيح ميديد كه كمي سفت باشه و زير دندون بياد يا كاملا له و نرم و پوره مانند باشه.
اگر ميبينيد خودش نميرسه توي پاكت كاغذي اي كه آوكادو رو قرار داديد چند تيكه سيب بندازيد. آوكادو هم مثل موز بوسيله سيب سريع تر ميرسه. سيب هم كه همه موقع سال در دسترسه.
اگر مايليد آوكادو حالا حالاها نرسه و عمر طولاني تري داشته باشه و بعدها ازش استفاده كنيد از ابتدا در يخچال نگهداري كنيد. خارج از پاكت يا پلاستيك. هر از گاهي هم يك دستي بهش بزنيد كه يه وقت از دست نره!
وقتي آوكادو كاملا رسيد و خواستيد مصرف كنيد (اين رو قبلا توضيح دادم.) با كارد دور تا دورش رو خط بندازيد به طوري كه هسته اش آسيب نبينه. بعد با پيچش خفيف دو كپه آوكادو رو جدا كنيد. ميتونيد با قاشق گوشتش رو خالي كنيد يا پوستش رو با دست بكنيد. اگر هم خيلي نرم نشده با چاقو پوست بكنيد. گفتم كه تنظيم نرميش به ذائقه خودتونه.
اگر نميخوايد همون روز همه اش رو بخوريد اون نيمه ايش كه هنوز هسته داره رو با روغن مايع چرب كنيد و لاي سلفون بپيچيد واسه فرداش. يا فريز كنيد.
زماني كه با آوكادو آشپزي ميكنيد و ممكنه چند دقيقه اي طول بكشه تا آوكادو رو مصرف كنيد بايد همون اول كار روش آبليموي تازه بريزيد تا از قهوه اي رنگ شدنش جلوگيري بشه. چون آوكادو هم مثل موز و سيب وقتي هوا ببينه اكسيده شده و رنگش قهوه اي ميشه.

موارد مصرفش رو هم در چند مدل قبلا توضيح دادم در آينده نيز باز خواهيد ديد.



براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF