رشته تپک

reshte-tapak-1



امسال هم به مناسبت 18 اسفند، روز بوشهر یه غذای بوشهری خوشمزه رو بهتون معرفی میکنم.
من تا قبل از ازدواج، با رشته تَپَک آشنایی نداشتم چون توی شهر بوشهر رواج نداشت. و اون رو از "سرکار خانم مادر شوهر" یاد گرفتم و متوجه شدم پختنش در شهرستان دشتستان رواج داره (و برخی دیگه از مناطق استان بوشهر). و البته تو همون نگاه اول عاشقش شدم!


چند سالی هست که میخوام این غذای خوشمزه رو آموزش بدم ولی هر بار به دلیلی توفیقش حاصل نمیشد. امسال از چند هفته قبلش با مادر آقای شوهر هماهنگ کردم و یه روز صبح من و مامان بزرگ و بابا بزرگ سه نفری به نوبت لیانا رو بغل کردیم و سرگرمش کردیم تا با سلام و صلواتی موفق شدم از فرایند تهیه این غذا عکاسی کنم! فعالیت در فضای مجازی با اعمال شاقه!!!


reshte-tapak-22

رشته 5 لیوان
لوبیا چشم بلبلی پخته شده 3 لیوان
پیاز 4 عدد
ادویه 1 ق چ
زردچوبه 1 ق چ
پودر فلفل دلمه ای نصف ق چ
پودر زنجبیل نصف ق چ
پودر لیمو ربع ق چ
دارچین ربع ق چ
نمک و فلفل


اختیاری:
بادمجان متوسط 4 عدد
گوجه فرنگی متوسط 3 عدد

reshte-tapak-3


اینجا در استان بوشهر رشته محلی به وفور یافت میشه. چون مصرفش خیلی بالاست. یکی از بیشترین مصافرش "رشته پلو" هست که از زمانی که من خودم رو شناحتم همیشه و همواره ننه کنار غذا رشته پلو درست میکرد. پس برای رشته تپک هم میشه به راحتی رشته دست ساز محلی رو تهیه کرد. منتها شما که در استان بوشهر زندگی نمی کنید باید بگردید رشته پلویی براش پیدا کنید.

انشالا هر وقت فرصت شد طرز تهیه رشته خونگی رو آموزش میدم. بسیار مفرح و لذتبخشه!



reshte-tapak-4

رشته رو در چند قسمت توی تابه ریخته و حرارت میدیم. دلیل اینکه یکباره همه رو تفت نمیدیم اینه که میزانش زیاده و اگه یکباره بریزیم تو تابه واسه بو دادنش اذیت میشیم.
البته میزانی که من به شما دادم برای حسابی سیر کردن 5 نفر هستش.
سرکار خانم مامان بزرگ به اندازه گیری کردن در هنگام آشپزی عادت ندارن و من تو هر مرحله از کار ازشون می خواستم همه چیز رو با لیوان و قاشق اندازه بگیرن تا من و شما بدونیم چطور مشابهش رو تولید کنیم! میزان و اندازه دادن در حین آشپزی اصلا کار ساده ای نیست چون آدم وقتی به پختن غذایی عادت کرده چشمی همه رو اندازه میگیره و تندی میریزه تو دیگ و یالا!



reshte-tapak-5

پس تمام رشته رو روی حرارت متوسط بو میدیم. نیازی نیست که رشته ها طلایی رنگ بشن. همین که بو داده بشه کافیه. یعنی هدف ما این هست که رشته ها بوی خامی نداشته باشند. پس نیازی نیست زیاد تفتش بدیم. مرتب همش بزنید و بو کنید وقتی بوی آجیلی پیدا کرد یعنی باید از روی حرارت برداشته شه.




reshte-tapak-6

یه دیگ بزرگ رو پر از آب میکنیم و مقداری نمک توش میریزیم و اجازه میدیم به جوش بیاد.
رشته ها رو توی آب میریزیم.


reshte-tapak-7


لوبیا رو هم از قبل میپزیم. پختش خیلی سریعه. کافیه قبل از اینکه رشته رو بو بدیم؛ لوبیا رو آبپز کنیم.

من حواسم به لیانا بود و یادم رفت از مامان بزرگ بخوام قبل از آبپز کردن، لوبیاها رو اندازه بگیرن اینه که بعد از پخته شدن اندازه گیریشون کردند.



reshte-tapak-8

اصل رشته تپک به پیاز فراوانشه.
پس پیازش باید زیاد باشه. خیلی هم ریز خوردش نمیکنند.
پیازها رو خورد کرده و با مقداری روغن توی تابه ریخته و تفت میدیم.



reshte-tapak-9

باید حواسمون به رشته هم باشه. اونقدری پخت نداره. کنارش می ایستیم و چکش می کنیم.



reshte-tapak-10

رشته هم مثل برنجه. یعنی همونطور که نباید اجازه بدیم برنج زیادی بپزه و دونه هاش وا بره؛ رشته رو هم نباید اجازه بدیم که وا بره چون بعدش هم باز قراره دمش بدیم. پس همین که اندکی افزایش حجم داد و کمی پخت از روی حرارت بر میداریم.



reshte-tapak-12

وقتی پیازها نرم شدند ادویه ها رو بهش اضافه میکنیم.



reshte-tapak-11

رشته که پخت، آبکشش میکنیم و کنار میذاریم.



reshte-tapak-13

ادویه ها رو که به پیاز اضافه کردیم همش میزنیم و بعد از حدودا سی ثانیه از روی حرارت برمیداریم. یعنی نباید ادویه ها زیادی بپزند. پس قبل از اینکه ادویه ها رو اضافه کنیم باید پیاز رو خوب تفت داده باشیم که کاملا نرم شده باشه.



reshte-tapak-14

رشته تپک رو میشه همینطوری فقط با پیاز و لوبیا درست کرد و اصلش همینه منتها میشه برای تنوع کنارش چیزای دیگه هم قرار داد که من از مامان بزرگ درخواست کردم با گوجه و بادمجون درستش کنند. میدونید که خیلی بهشون ارادت دارم!
مامان بزرگ بادمجان ها رو نصف کرده و نمک زده و پنج دقیقه استراحت داده و شسته و خشک کرده و سپس یک سمتشون رو اندکی سرخ کرده و بعد همه رو از اون سمتی که سرخ نشده بودند کف دیگ توی روغن چیدیند. و در فواصل بین بادمجونها هم برشهایی از گوجه فرنگی قرار دادند. حرارت باید متوسط باشه.



reshte-tapak-15

یک سوم از رشته رو توی دیگ روی بادمجان ها میریزیم.



reshte-tapak-16

لوبیاها رو روش میریزیم.



reshte-tapak-17

نیمی از رشته باقی مونده توی آبکش رو روی لوبیاها میریزیم.



reshte-tapak-18

پیازها رو روش میریزیم.
اگر قراره رشته تپک رو با ماهی یا مرغ یا گوشت ریش ریش شده درست کنیم؛ اونها رو در این مرحله روی پیازها میریزیم. (با ماهی و گوشت هم خوشمزه میشه. ولی من بادمجون رو ترجیح میدم!)



reshte-tapak-19

رشته باقی مونده رو توی تابه ای که پیازها رو پخته بودیم میریزیم و یه همیش میزنیم تا ادویه باقی مونده توی تابه به رشته ها بچسبه. حالا رشته رو توی دیگ ریخته و در دیگ رو میذاریم و اجازه میدیم با حرارت کم 25 تا 30 دقیقه دم بکشه.


reshte-tapak-2

به به! جاتون خالی این اولین قاشقه حسابی چسبید مخصوصا به خاطر اینکه لیانا اجازه نداده بود من صبحانه بخورم و حسابی گرسنه بودم!

سروش به این شکل هست که همه رو توی یه سینی بزرگ میریزن و با کفگیر هم میزنن تا مخلوط شه و بعد توی دیس میکشند.


reshte-tapak-20

اصل جریان رشته است که نرم و دم کشیده و خوشمزه است.
پیاز ادویه دارش هم به تمام غذا عطر و طعم خوشی میده.
لوبیا چشم بلبلی به نظر من خوشمزه ترین نوع لوبیاست و حتی خالی خالیش هم میچسبه!

این غذا در عین سادگی بسیار بسیار لذیذه.



reshte-tapak-21

حالا جالبیش به اینه که تو خانواده آقای شوهر من تنها کسی بودم که با رشته تپک آشنایی نداشتم. ولی الان من تنها فرد خانواده هستم که عاشق رشته تپکه!!!
امتحانش کنید. شاید شما هم مثل من عاشقش شدید.

این هم از یک غذای خوشمزه بوشهری دیگه به مناسبت روز بوشهر.


من اینقدر به بوشهر (لیان) علاقه دارم که امسال اسم دخترم رو گذاشتم "لیانا".
بوشهر روزت مبارک!



براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF