هات کوکو

hot-cocoa-1

یکی از معروف ترین نوشیدینی های زمستانی، "هات چاکلت" هست که قبلا بهش پرداختیم. به غیر از هات چاکلت که از ترکیب شیر با شکلات درست میشه؛ یک نوشیدنی معروف زمستانی دیگه هم داریم به نان "هات کوکو" hot cocoa (بخوانید: هات کُ کُ) که از ترکیب شیر با کاکائو درست میشه. خب همینطور که از اسمش مشخصه، خیلی چیز ساده ایه و عملا همون شیر کاکائوی خودمونه. ولی خب چون اخیرا دارم به نوشیدنی های معروف زمستانه میپردازم؛ گفتم واجبه این رو هم توضیح بدم.

در بازار مارک های مختلفی از پودر هات چاکلت موجود هست که شما میتونید خریداری کنید و توی آب جوش ریخته و هم زده و به عنوان هات چاکلت میل کنید. مشکل اینجاست که اینا اصلا هات چاکلت نیستن و عملا هات کوکو هستند. یعنی اگر لیست مواد تشکیل دهنده شون رو بخونید مشاهده میکنید که تشکیل شده از شکر و چربی و کاکائو و نشاسته و مقدار زیادی هم مواد افزودنی از قبیل لیسیتین سویا که مصرفش برای بچه ها اصلا خوب نیست. حالا حتی اگر اون مواد افزودنی رو کلا بی خیال شیم و فرض کنیم که کاملا هم سالم و مقوی هست؛ باز یه موضوع خیلی مهم وجود داره اونم اینه که اولین ماده تشکیل دهنده این هات چاکلت های مارک دار، شکر هست. من قصد ندارم وارد بحث خوب یا بد بودن شکر بشم بلکه هدفم چیز دیگه ایه. جریان اینه که وقتی اولین ماده اولیه و بیشترین میزان پودر هات چاکلت، شکر باشه این بدین معنی هست که شما دارید خدا تومن پول واسه شکر میدید! یعنی دارید شکر مارک دار میخرید!!! خب این چه کاریه؟! همون پول رو میدید یه پودر کاکائوی با کیفیت میخرید دیگه!

شیر 1 لیوان

پودر کاکائو 2 ق غ


hot-cocoa-2

خیلی ساده است. شیر رو درون دیگ ریخته و روی حرارت میذاریم.

پودر کاکائو رو توی الک میکنیم.


hot-cocoa-3

با ویسک یا همزن دستی همش میزنیم. تا کاکائو مخلوط شه و شیر هم داغ شه. اجازه ندید بجوشه. 

البته میتونید هم از گوشت کوب برقی یا مخلوط کن برای مخلوط کردنش استفاده کنید. خوبیش به اینه که هات کوکوی شما کف دار هم خواهد شد.



hot-cocoa-4

از صافی رد کرده و توی لیوان یا ماگ ریخته و سرو میکنیم.


hot-cocoa-5

مهدی هات کوکو و هات چاکلت رو با مارشملو دوست داره. من مارشملوی خانگی رو قبلا آموزش دادم که میتونید امتحانش کنید. در هر حال مارشملو وقتی توی هات کوکوی داغ ریخته میشه و هم زده میشه؛ ذوب شده و هات کوکو رو شیرین میکنه.

اما اگر حوصله درست کردن مارشملو رو ندارید و نمیخواید هم بازاریش رو بخرید؛ میتونید از ابتدا توی هات کوکو شکر بریزید.

من شخصا هات کوکو رو به همین شکل با شیر و کاکائوی خالص دوست دارم. وقتی ریختمش توی لیوان، با کمی شیره خرما شیرینش میکنم. جالبه بدونید که مهدی و لیانا هم همین مدلی میپسندند. یعنی به ندرت پیش میاد که ما هات کوکو رو با مارشملو درست کنیم. اینطوری خیلی سریع تر و ساده تر و سالم تر هم هست!

عصر های زمستون شغل مهدی درست کردن این نوشیدنیه! چهار لیوان، پنج لیوان! در حدی که دیگه صدای مامانش در میاد!!!


کپی برداری از مطلب مجاز نمیباشد. لطفا به همین صفحه لینک دهید. متشکرم
براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF