سالاد زردآلو

1

وقتی یه نگاه به دور و برمون میندازیم متوجه میشیم که سبک غذایی اکثر اطرافیانمون مشابه با سبک غذایی ماست. که خب البته برمیگرده به فرهنگ جامعه و اینکه پذیرفتن طعمهای جدید واسه مون چندان ساده نیست. یک مثال کاملا شفاف، سالادی هست که معمولا سر سفره مون میذاریم. عمدتا سالاد شیرازیه و یا ترکیبیه از سالاد شیرازی که به شکل جدیدی تزئینش کردیم.

من عاشق سالادم و شاید تعجب کنید که بگم خوردن سالاد رو به خوردن غذای اصلی ترجیح میدم. و به همین دلیل علاقه دارم که تنوعی از سالاد های رنگارنگ رو سر میز داشته باشم. آخه خوردن سالاد تکراری، باعث تکراری شدن زندگی میشه!

در آشپزی مدرن، استفاده از میوه در سالادهای ترش و شور یه چیز کاملا عادی به حساب میاد. من قبلا یک نمونه سالاد با هندونه و یک سالاد با توت فرنگی رو آموزش دادم و امروز هم شاهد سالادی هستید که من با زردآلو درست میکنم. اگر شما از دسته افرادی هستید که شامل پاراگراف اول میشن، قطعا این سالاد واسه تون جالب به نظر نمیرسه اما اگر ذائقه ماجراجویی دارید، توصیه میکنم سالاد زردآلوی من رو امتحان کنید، این سالاد در عین سادگیش طعمی خوب داره و با خوردنش احساس نشاط و تازگی بهتون دست میده.

زردآلو 6 عدد

جعفری خرد شده 2 لیوان

چری تمیتو 1 لیوان

آب لیموی تازه یک چهارم لیوان

روغن زیتون خالص  2 ق غ

نمک و فلفل سیاه

سیاه دانه 1 ق چ


IMG-8262

تابستونا من زمانی سالاد زردآلو درست میکنم که مقداری زردآلو خریدم و گمون میکردم شیرین و آبدار هستند، بعد از خوردن چند تا دونه اش متوجه میشم که این خبرا نیست!

زردآلو های سفت با طعم ملس یا ترش و شیرین معمولا واسه سالاد بهترن.

شما میتونید زردآلو رو خرد کنید یا مثل من فقط نصفش کنید. من نیمه اش میکنم چون لیانا این مدلی بیشتر دوستش داره.


IMG-8264

چری تمیتو یا گوجه های گیلاسی رو هم از وسط نصف میکنیم. خوردن چری تمیتو هم یکی از اعتیادهای لیاناست!



IMG-8269

همینطور که میدونید من همیشه از لیموی تازه استفاده میکنم و اعتقاد خاصی به تفاوت طعم آبلیموی تازه با آبلیموی مونده دارم. پس توصیه میکنم شما هم یکی دو دقیقه وقت بذارید و برای درست کردن سالادتون لیمو آب بگیرید.

آبلیمو و روغن زیتون خالص یا ایکسترا ورژن و نمک و فلفل سیاه رو با همزن دستی یا ویسک به خوبی هم میزنیم.

شما میتونید به جای روغن زیتون خالص از سایر روغنهای خالص استفاده کنید. ولی خب خودتون بهتر میدونید که مصرف روغن زیتون فوق بکر چقدر برای بدن مفیده. درسته که این روغنها قیمت بالایی دارند اما استفاده اندکی از این روغن، در طولانی مدت فواید فراوانی واسه بدن داره.


IMG-8273

من معمولا واسه سالادها جعفری رو درشت خرد میکنم و همینطور که میبینید برگهاش خودش رو توی سالاد نشون میده.

جعفری خرد شده رو دورن سس سالاد میریزیم. و مخلوط میکنیم.


IMG-8275

حالا جعفری رو از سس خارج کرده و کف بشقاب میریزیم.


IMG-8280

اکنون گوجه ها رو درون سس ریخته و باز مخلوطش میکنیم تا گوجه ها هم مزه دار بشن.

گوجه ها رو هم از سس خارج کرده و روی جعفری میچینیم.


IMG-8282

نهایتا نوبت زردآلوهاست که با سس آغشته بشن.

در این مرحله سیاه دونه رو هم روی زردآلوها میپاشیم و مخلوطش میکنیم.


IMG-8283

زردآلو ها رو هم توی بشقاب سالاد چیده و هرچی از سس توی کاسه باقی مونده رو هم توی سالاد خالی میکنیم و شیرجه میزنیم توش.

من عاشق طعم این سالاد هستم. و میتونم یک تنه تو یک نفس تمامش کنم! لیانا هم عاشق خوردن گوجه ها و زردآلوی خال خالیه و خوشبختانه سیاه دونه رو با لذت میخوره. اینکه بچه ها از کودکی به طعم دانه ها و برگهای دارویی عادت کنند خیلی عالیه و من با خیال راحت از این مواد مثل آویشن یا سیاه دونه و ... در غذاها استفاده میکنم و کسی هم سرم غرغر نمیکنه. رمز موفقیت اینه که بچه ها رو از همون ابتدا عادت بدیم. یه وقت تصور نکنید که من بچه های خوش خوراکی دارم و از خوردن همه چیز لذت میبرند، نه اصلا اینطور نیست. مثلا در حال حاضر لیانا از جعفری متنفره. اما همینطور که میبینید من دارم روی ذائقه اش کار میکنم و آهسته آهسته دیدش رو نسبت به زندگی عوض میکنم! این بچه باید جعفری خور بشه و راه در رو هم نداره. فعلا که جواب نگرفتم ولی مطمئنم موفق خواهم شد چون اراده پولادینی دارم!


بگذریم... سالاد رو درست کنید و از خوردن این سالاد خوشمزه تابستانی لذت ببرید. نوش جان!

Print Friendly and PDF