آماده سازی سفیده تخم مرغ برای تهیه ماکارون

ewh-1

همینطور که گفتم ماکارون واسه آدمای صبوره. چه آماده کردنش چه خوردنش چه یاد گرفتنش. یعنی حتی زمانی که اراده میکنید ماکارون درست کنید و همه چیزش هم محیاست؛ باید حداقل یکی دو روز صبر کنید. چرا؟ چون باید سفیده تخم مرغش هم بمونه تا جا بیافته!!! این دیگه یعنی چی؟ الان توضیح میدم.


ewh-2

رطوبت دشمن شماره یک ماکارونه. یعنی در محیط مرطوب ریسک خراب شدن ماکارون شما بسیار بسیار بسیار بالاست.
لذا توصیه میشه که در یک محیط خشک و به دور از رطوبت ماکارون رو درست کنید.
اما خود مرنگ تشکیل شده از سفیده تخم مرغ و شکر. که خب سفیده تخم مرغ هم رطوبت داره دیگه. پس کاری که میکنند اینه که میذارند سفیده تخم مرغ بمونه تا مقداری از رطوبتش گرفته بشه. توصیه میشه که سفیده رو در کاسه بریزید و همونجا روی کابینت بذاریدش تا حداقل بیست و چهار ساعت بمونه. بعد میتونید ازش استفاده کنید.
اما شیوه ای که من انجام میدم:
به طور حدودی هر تخم مرغ بسته با سایزش و اینکه درشت باشه یا ریز حدودا 30 تا 35 گرم وزن داره.
برای هر یک رسپی ماکارون من، شما باید دو عدد سفیده تخم مرغ رو توی یک کاسه یا لیوان بریزید.

برای جدا کردن سفیده تخم مرغ از زرده به این پست مراجعه نمایید.


ewh-3

سفیده تخم مرغ باید فاقد زرده تخم مرغ باشه. یعنی اگر کوچکترین مقدار از زرده تخم مرغ وارد سفیده بشه دیگه به درد ماکارون نمیخوره.

کاسه یا لیوان رو به خوبی با آب و صابون بشورید و اجازه بدید تا کاملا خشک بشه. یعنی نباید یک ذره چربی داشته باشه. ترجیحا از ظرف شیشه ای استفاده کنید و نه پلاستیکی.

سفیده رو که در لیوان یا کاسه ریختیم روش رو با یک لایه سلفون میپوشونیم و با چاقو دو یا سه حفره روی سلفون ایجاد کرده و ظرف رو درون یخچال قرار میدیم برای حداقل بیست و چهار ساعت. ترجیحا دو یا سه روز. و البته سفیده بسته به شرایط یخچال میتونه پنج تا شش روز هم توی یخچال بمونه.

زمانی که خواستید ماکارون درست کنید ظرف رو از یخچال خارج کنید و اجازه بدید تا به دمای محیط برسه و بعد کار تهیه مرنگ رو شروع کنید.

 شیوه اندازه گیری و میزان سفیده تخم مرغ مورد نیاز برای ماکارون رو درون رسپیش بیان خواهم کرد. اما همینجا توضیح بدم که بعد از دو سه روز سفیده تخم مرغ مقداری از رطوبتش رو از دست میده و اگر وزنش کنید متوجه کاهش وزنش میشید و همچنین به وضوح مشاهده میکنید که غلیظ تر شده.


ewh-4

زیاد نگران جریان فاجعه بار "رطوبت" نباشید. علمای علم ماکارون توصیه میکنند که اگر در محیطی مرطوب زندگی میکنید دور ماکارون ساختن رو خط بکشید. اما همینطور که در جریانید من در اعماق اقیانوسها زندگی میکنم. یه جایی تو مایه های "بیکینی باتم" در همسایگی اسپانج باب و پاتریک! رطوبت هوا اینجا 95 درصده و اینقدر شرجی زیاده که اصلا ما واسه تنفس آبشش داریم! اما من با لجبازی فراوان و موفقیت هرچه تمام تر ماکارونهای زیبایی درست کردم و میکنم و خواهم کرد و حتی یک قدم هم جلوتر رفته و در روزهای بارانی نیز ماکارون درست کردم! ما بوشهری ها یه اصطلاح واسه لجبازی داریم میگیم: "ضد کار zed kaar " . بنده یک موجود ضدکار میباشم که اجازه نمیده محدودیت ها جلوی رسیدن به علایقش رو بگیره. حالا میخواد رطوبت باشه یا هرچیز دیگه ای. اینا رو گفتم که برسم به این جمله:
من بارها ماکارون رو با سفیده تخم مرغ کاملا تازه شکسته شده درست کردم و کاملا هم موفق بودم. لذا بدونید که قابل اجراست. اما شخصا توصیه میکنم حتما اجازه بدید سفیده تخم مرغ تون توی یخچال بمونه و قدری کهنه بشه تا ریسکش پایین بیاد و خیالتون راحت باشه که اگر احیانا ماکارونتون خراب شد ایراد از رطوبت موجود در سفیده تخم مرغ نبوده.

(نقاشی روی ماکارون رو هم در یک پست جداگانه توضیح خواهم داد انشاءالله)





کپی برداری و اشتراک در فضای مجازی مجاز نمیباشد. لطفا به همین صفحه لینک دهید. متشکرم.

Print Friendly and PDF