بابل تی

IMG-8093

بابل تی bubble tea  یا بوبا boba یه نوشیدنی تایوانی هست که در اوایل دهه هشتاد میلادی خلق شد. این نوشیدنی تشکیل شده از مرواریدهای تپیوکا و شیر و چای. صد البته که امروزه بابل تی رو بدون چای و بدون شیر هم سرو میکنند و به خاطر تنوع بسیار زیادی که در طعم نوشیدنی هایی که با مرواریدها مخلوط میشه، بوبا در دنیا تنوع زیادی داره و بسیار هم پرطرفدار شده.


IMG-8087

تپیوکا یک نوع نشاسته هست که باهاش این دونه های مرواریدی رو درست میکنند. کافیه نشاسته رو با آب یا آب میوه بپزیم و خمیر بدست اومده رو به شکل مروارید گلوله کنیم. (پارسال تابستان من با هلو یک مدلش رو درست کردم و فیلمش رو در اینستگرم آپلود کردم.)


IMG-7973

مروارید های تپیوکا به صورت آماده بسته بندی شده با برندهای مختلف در دنیا به فروش میرسند. طرز تهیه و آماده سازیش روی بسته باید نوشته شده باشه. اما اگر احیانا شما مرواریدها رو خریدید و طرز تهیه اش روش نبود به این شیوه عمل کنید:

 

IMG-7977

IMG-7993

IMG-8003

IMG-8008

IMG-8011

نصف لیوان مروارید تپیوکا رو با هشت لیوان آب جوش درون دیگ بریزید. حتما اجازه بدید ابتدا آب به جوش بیاد و بعد مرواریدها رو توش بریزید وگرنه وا میرن و تبدیل به نشاسته میشن. بعد از اینکه مرواریدها روی سطح آب شناور شدند، حرارت رو در حدی کم کنید که با یک قل کوچولو بپزه. اجازه بدید سی دقیقه بپزه.

حالا زیر دیگ رو خاموش کنید، در دیگ رو ببندید و اجازه بدید سی دقیقه دم بکشه.

 

IMG-8051

IMG-8053

به این ترتیب مرواریدها مغزپخت خواهند شد و دیگه سفید رنگ نبوده و رنگشون قهوه ای خواهد شد. البته باز هم تاکید میکنم که زمان پخت بستگی به برند داره ولی معمولا با همین یک ساعت باید جواب بگیرید.

مرواریدها رو آبکش کرده و بابل تی رو درست میکنیم.

 

IMG-7981

برای نوشیدنیش هم میتونید به صورت سنتی عمل کرده و از یک فنجان چای دم کرده و یک فنجان شیر استفاده کنید. اما امروزه معمولا از انواع آب میوه یا پودر نوشیدنی استفاده میشه.

در اینجا من از پودر تارو taro استفاده کردم. تارو از دسته سبزیجات هست مثل سیب زمینی زیر زمین رشد میکنه پوستی قهوه ای و مغزی سفید با لکه های بنفش داره و در کشورهای آسیای جنوب شرقی شهرت داره و مصارف فراوانی هم داره.  با پودر تارو هم ، بابل تی درست میکنند و این هم در دنیا رایج هست. طعمی تقریبا بیسکویتی داره اما چون بالاخره از سبزیجات هست ممکنه هر کسی نپسنده!


IMG-7983

IMG-8026

IMG-8039

IMG-8058

مرواریدهای تپیوکایی که پختیم، طعم خاصی ندارند و مثل بقیه نشاسته ها بی طعم هستند. لذا بایستی با شیرین کننده شیرینش کنیم. میتونیم مروارید ها رو در شکر قهوه ای مذاب تفت بدیم. یا با شیره یا عسل شیرینشون کنیم.


IMG-8067

IMG-8070

IMG-8074

IMG-8077

یکی دو قاشق بسته به ذائقه، مروارید رو توی لیوان ریخته روش مقداری یخ قرار داده و نوشیدنی مورد نظرمون رو روش میریزیم. همینطور که گفتم نوشیدنیش میتونه بسیار متنوعش کنه. میتونید از پودر نوشیدنی ها استفاده کنید و یا آب میوه طبیعی. و با وجود اینکه اسمش بابل تی هست نیازی نیست که لزوما از چای استفاده بشه.

بابل تی رو میتونید ساده سرو کنید و یا اینکه با تاپینگهای متنوع تزئینش کنید.

دلیل پرطرفدار بودن بابل تی این هست که مرواریدهاش زیر دندون میاد و موقع جویدن حس جالبی به آدم دست میده. 


IMG-8093

باید اعتراف کنم که من طعم مرواریدهای "سیگو" رو به مرواریدهای "تپیوکا" ترجیح میدم! اون رو هم قبلا آموزش دادم که در اینجا واسه تون لینک میکنم (بابل تی با مرواریدهای سیگو ) که اگر احیانا بهشون دسترسی پیدا کردید بلد باشید چطوری بپزید و سرو کنید.




Print Friendly and PDF