شابلن و پختن ماکارون روی ورق سیلیکنی یا تفلن یا کاغذی

baking-mac-1

پس آماده سازی پودر بادام رو هم توضیح دادم. امروز می پردازم به تهیه شابلن و اینکه اصلا ماکارون رو روی چی بپزیم.


baking-mac-2

خوشبختانه امروزه صفحات سیلیکنی به وفور در بازار یافت میشه چه در فروشگاههای لوازم قنادی محلی چه مجازی. همه نوع و همه مارک با همه جور قیمتی. پس بسته به نیاز میتونیم هر مدل یا جنسیش رو که خواستیم تهیه کنیم. ایرانی، چینی، فرانسوی، ایتالیایی... خوشبختانه آپشن فراوانه.

اما سوال مهم اینه که برای تهیه ماکارون کدومشون بهتر هست؟

در تصویر بالا شما صفحه سیلیکنی ساده رو مشاهده میکنید (مارک سیلپت). و صفحه سیلیکنی برجسته مخصوص ماکارون و همچنین سینی فر با پوشش تفلون (مارک تفال) که زیر ورق سیلیکنی گذاشتمش. من فراموش کردم از ورق تلفون عکس بگیرم. ورق تفلون هم کاربردش دقیقا مثل ورق سیلیکنی هستش با ضخامت کمتر. همینطور که عرض کردم بسته به مارک، قیمتشون میتونه بسیار ارزان و یا بسیار گران باشه.

baking-mac-3

اول برای کاغذ روغنی توضیح میدم چون وفورش بیشتر از سایرینه.

کاغذ روغنی هم باز خوشبختانه با ضخامتهای مختلف و جنسهای مختلف در بازار موجوده من با چندین نوع ایرانی و خارجیش کار کردم همه شون جواب میدن پس جای نگرانی نیست.

قبلا متذکر شدم که ماکارون با روغن مشکل داره لذا باید توجه داشته باشید که کاغذ روغنی یا ورق سیلیکنی یا ورق تفلون یا سینی تفلون نباید چرب باشند.

وقتی ماکارون رو روی کاغذ روغنی میپزیم شیوه تشخیص اینکه کی آماده است و کاملا پخته خیلی راحت تر از ورق های دیگه است. کافیه در فر رو باز کنیم و یک دونه اش رو با کاغذ بلند کنیم و کاغذ رو از زیرش به پایین بکشیم. اگر جدا شد که یعنی پخته و باید سینی رو از فر خارج کنیم ولی اگر چسبیده بود یعنی باید به پختنشون ادامه بدیم.

این جریان برای ورق های سیلیکنی و تفلون صدق نمیکنه. اونا به دلیل جنسی که دارن در هر حال ماکارون بهشون نمیچسبه. البته این به این معنی نیست که ماکارون خام هم بهشون نچسبه ها منظورم اینه که نباید توقع داشته باشید که سینی ماکارون رو نپخته از فر خارج کنید و بگید ای وای این که سیلیکنیه پس چرا چسبیده؟! منظورم زمان پخت ماکارون هستش که اون هم مثل سایر موارد ماکارون بسیار حساسه و یه کم بیشتر توی فر بمونه ممکنه اون قسمت مرنگ نرم داخلش زیادی بپزه و سفت بشه. کلا این ماکارون چیز حساسیه. دردسرهاش خیلی زیاده.

پس چی شد؟ استفاده از کاغذ روغنی تو این مورد یک مزیت به حساب میاد.

اما ورق سیلیکنی. ورق سیلیکنی خوبیش به اینه که چون وزنش از کاغذ روغنی بیشتره دیگه نمیخواد نگران جابجا شدنش روی شابلن باشیم و اینکه چند بار مصرفه. البته هر کاغذ روغنی رو هم میشه بارها برای تهیه ماکارون ازش استفاده کرد چون ماکارون به کاغذ روغنی نمیچسبه و کاغذ تمیز باقی میمونه.
بعضی ها با ورق سیلیکنی راحت تر هستند و کلا بر میگرده به اینکه هر فرد راحت تره که با کدومش کار کنه. حتی ورق های سیلیکنی ای در بازار وجود دارند که روشون شابلن ماکارون چاپ شده و دیگه نیازی به ترسیم شابلن هم ندارید. من شخصا نوع ساده اش رو ترجیح میدم چون وقتی روش طرحی وجود نداشته باشه استفاده اش برای سایر موارد هم راحت تره.
ورق های تفلون هم همینطور که عرض کردم مثل ورق های سیلیکنی عمل میکنند فقط نازک تر هستند.

استفاده از سینی تفلون هم باز یه تصمیم شخصیه فقط باید مد نظر داشته باشید که برای جدا کردن ماکارون ها باید از کاردک استفاده بشه و مثل کاغذ روغنی یا سیلیکنی یا تفلون نمیشه با دست ورق رو ازشون جدا کرد.

صفحات مخصوص ماکارون همینطور که در تصویر قبل مشخص هست روشون طرح برجسته داره. یعنی مثل یک قاب ماکارون رو در بر میگیره. نکته پایپ ماکارون این هستش که ما موقعی که داریم ماکارون رو پایپ میکنیم باید قدری کوچکتر از دایره شابلون پایت کنیم چون ماکارون وقتی که میمونه کمی پهن تر میشه و سطحش هم صاف میشه. این خاصیت اصلی ماکارونه. پس اون قاب دور ورق های مخصوص ماکارون آنچنان هم کمکی نمیکنند چون در هر حال باید قدری کمتر پایپ کنیم. البته این رو هم بگم اگر شما اشتباها از دستتون در بره و مایه ماکارون رو زیادی هم بزنید اون موقع این کادر به کمکتون میاد. ولی چه فایده ماکارونی که زیادی هم زده شده باشه اصلا "پاشنه" نخواهد داشت و ماکارون نخواهد بود. الان زیاد اینا رو توضیح ندم بهتره چون گیج میشید. توی خود رسپی مفصل توضیحش خواهم داد. فقط همینقدر بگم که داشتن ورق برجسته مخصوص ماکارون آنچنان هم یک مزیت به حساب نمیاد! اون بسته های ویژه ورق سیلیکنی ماکارون که توشون پمپ مخصوص دارند رو که دیگه اصلا گولش رو نخورید چون هیچی جای قیف معمولی رو برای ماکارون نمیگیره. و اصلا احتمال خراب شدن ماکارونتون با این پمپها زیاده. من عکسشون رو هم که میبینم خنده ام میگیره. پس بیخودی هزینه نکنید.

نتیجه اینکه کاغذ روغنی یا ورق سیلیکنی یا ورق سیلیکنی مخصوص ماکارون یا ورق تفلون همگی برای ماکارون مناسب هستند فقط باید ببینید شما با کدومش راحت تر هستید.

یک نکته رو هم قبلا متذکر شده بودم که پاشنه ماکارون بسته به اینکه ماکارون رو روی کدوم یکی از اینها پخته باشید قدری متفاوت خواهد بود. یعنی از نظر فرم چین هاش و ارتفاع و سایز پاشنه.



baking-mac-4

ماکارون رو میشه بدون شابلن و چشمی پایپ کرد ولی منطقی تره که از شابلن استفاده کنیم تا دقیقا یک اندازه بشن. البته بعد از تمرین بسیار زیاد میشه چشمی هم همه رو یک اندازه پایپ کرد!

حالا شابلن:
میتونیم روی خود کاغذ روغنی دایره هایی بکشیم و برش گردونیم و پشتش ماکارون ها رو پایپ کنیم به این ترتیب این مشکل رو هم نداریم  که شابلن از زیر کاغذ روغنی تکون بخوره. و چون میشه چندین بار از هر کاغذ روغنی استفاده کرد دردسر زیادی هم نخواهد بود. اما منطقی تر اینه که روی کاغذ جداگانه ای شابلن رو تهیه کنیم و زیر کاغذ روغنی یا ورق سیلیکنی یا تفلن قرار بدیم.

میتونیم از پرگار یا خط کش دایره ای استفاده کنیم. ولی در دسترس ترین واسه من توی آشپزخونه اینه که از یه قالب بیسکویت دایره ای استفاده کنم! پس قالب داسره ای بیسکویت رو روی کاغذ میذارم و داخش با ماژیک دایره میکشم. با خودکار هم میشه ولی من ماژیک قطور رو ترجیح میدم.

سایز ماکارون کاملا اختیاریه. و حتی لزومی نداره دایره باشه و میشه ماکارون رو به اشکال مختلف درست کرد. مثلا توی تصویر یه نمونه خرسیش رو میبینید که در پستی جداگانه بهش خواهم پرداخت. خلاصه اینکه دایره ها رو میتونیم به هر سایزی ترسیم کنیم. منتها سایز رایجش بین دو و نیم تا چهار سانتیمتر هستش. من با سایز سه و نیم سانتیمتر بهتر کنار میام. شما همینطور که عرض کردم به دلخواه میتونید دایره ها رو بزرگ یا کوچک در نظر بگیرید. و یا حتی خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک!

بین هر دو دایره حدود دو سه سانت فاصله بدید. شاید این نکته رو هم جای دیگه ای نخونید ولی به نظر من فاصله بین ماکارون ها هم نقش مهمی در موفقیت برای تولید پاشنه های زیبا داره. یعنی اگر فواصل کم باشه امکان تولید نشدن پاشنه و یا کج شدنش وجود داره. در هر حال این نکته رو هم رعایت کنید تا ریسک خراب شدن ماکارون ها رو به حداقل برسونید.

حالا شابلون رو زیر صفحه سیلیکنی یا تفلون یا کاغذ روغنی قرار داده و ماکارون ها رو پایپ میکنیم. اگر احساس میکنید ممکنه تکون بخوره با قدری از مایه ماکارون میتونید ورق ها رو به سینی بچسبونید. و یا با چسب نواری. ولی همینطور که گفتم ورق سلیکنی به خاطر وزنش این مشکل رو نداره.

خب یک مورد نکته دار دیگه از ماکارون رو گفتم که خیالم راحت باشه که خود رسپی خیلی طولانی و گیج کننده نخواهد بود. دیگه با خیال راحت میتونم رسپی ها رو براتون آماده کنم.


کپی برداری و اشتراک در فضای مجازی مجاز نمیباشد. لطفا به همین صفحه لینک دهید. متشکرم.









Print Friendly and PDF