نان لقمه ای با آرد گندم سبوس دار

1

اگر شما هم از اون دسته از افرادی هستید که ترجیح میدید نونی که میخورید تصفیه شده و سفید نباشه؛ مرتب به دنبال رسپی هایی هستید که برای تهیه نان ها از "آرد گندم کامل" استفاده میکنند. متاسفانه تهیه نان با آرد گندم کامل به راحتی درست کردن نان با آرد سفید نیست. (و اصلا پختن نان خانگی با آرد سفید هم خودش کار ساده ای نیست و نیاز به تمرین و تجربه داره) شاید بشه با استفاده از ترکیب آرد گندم بدون سبوس و آرد سفید نان های با کیفیتی درست کرد. و یا حتی با استفاده از آرد گندم بدون سبوس به تنهایی هم میشه نان های قابل قبولی درست کرد اما وقتی از آرد گندم کامل استفاده میکنیم یعنی آرد گندم ما سبوس دار هست؛ دیگه کار، خیلی سخت میشه. و معمولا خمیر خوب ور نمیاد و نان ما حجیم و پفکی نمیشه و درون نان بافتی خمیری و نامطلوب داره.
من خودم یک عالمه رسپی رو امتحان کردم. و میکنم.
این رسپی برای نان لقمه ای با آرد گندم سبوس دار رسپی خیلی خوبی هست. یعنی نان ما بافتی اسفنجی خواهد داشت.

2

خمیر مایه فوری 1 ق غ 
شیر سه چهارم لیوان 
کره 50 گرم 
عسل 2 ق غ 
نمک نصف ق چ 
تخم مرغ درشت 1 عدد 
آرد گندم سبوس دار 2 لیوان 


IMG-4744

شیر رو گرم میکنیم و کره رو توش میریزیم تا کره ذوب شه. (من از کره محلی یا خانگی استفاده کردم.)
تخم مرغ رو اضافه کرده و همه رو هم میزنیم.
عسل و نمک رو اضافه کرده و هم میزنیم.
پودر خمیر مایه فوری رو هم اضافه میکنیم.
وقتی تمام مواد به خوبی مخلوط شدند؛ آرد رو اضافه میکنیم.
آردی که من استفاده کردم آرد گندم کامل هست. مامان بزرگ بچه ها گندم رو پاک کرده و شسته و خشک کرده و بعد برده آسیاب کرده و برای خودش توی خونه نان نازک (نان تیری) درست میکنه. هر سال مقداریش رو هم به من میده که منم واسه خودم انواع نان ها رو درست میکنم. دقیقا همینکار رو هم با جو انجام میده و باز مقداری هم سهم من میشه. جالبه بدونید من نان های تهیه شده با جوی سبوس دار رو به نان های گندمی ترجیح میدم! خیلی خوشمزه تر هستند. باید امتحان کنید.

IMG-4750

آرد رو یکباره اضافه نمیکنیم.
کم کم آرد رو اضافه کرده و با قاشق چوبی بزرگ هم میزنیم.
فرق آرد گندم سبوسدار با آرد سفید یا آرد گندم بدون سبوس این هست که به مرور زمان آب جذب میکنه. یعنی سبوسش باعث میشه که بعد از مدتی خمیر خشک تر بشه.

IMG-4752

 تصویر قبل رو با این تصویر مقایسه کنید.
قشنگ مشخصه که خمیر تصویر قبلی کاملا چسبناک هست ولی توی این تصویر مشاهده میکنید که خمیر اصلا به دست نمیچسبه. پس باید دو سه دقیقه ای به خمیر فرصت بدید تا رطوبت رو جذب کنه.
این آرد من، خیلی خیلی خوب آسیاب شده و سبوسش خیلی نرمه. ممکنه آرد شما به این خوبی آسیاب نشده باشه و میزان جذب رطوبتش فرق داشته باشه به همین دلیل هست که توصیه کردم یکباره همه آرد رو توی مایع نریزید.
شروع کنید به ورز دادن. این خمیر احتیاج به ورز زیادی نداره و همین که به دست نچسبه کفایت میکنه. نمیخوایم که گلوتنش زیاد شکل بگیره.
به تصویر نگاه کنید. همین کیفیت رو داشته باشه خوبه. یعنی نرم و لاستیکی و کشدار.

اگر به خمیر دقت کنید میتونید ذرات سبوس رو هم توش ببینید.


IMG-4754

همینطور که در پست نان لقمه ای دیدید؛ من از ظرفی با ابعاد بیست در سی سانت استفاده کردم. ظرف رو خیلی کم چرب کنید یا کاغذ روغنی بندازید کفش.
خمیر رو به دوازده قسمت تقسیم کنید.
توی این پست برای نان همبری مجددا نشون دادم که چطور خمیر رو گرد کنیم.


IMG-4756

گلوله های خمیری رو با فاصله توی ظرف میچینیم و روی ظرف رو با سلفون میپوشونیم و به مدت یک ساعت و نیم توی یک محیط گرم قرارش میدیم تا ور بیاد.


IMG-4789

مشاهده میفرمایید که به خوبی پف میکنه و ور میاد و حجیم میشه.


IMG-4791

اگر واسه شما به این خوبی پف نکرد؛ یعنی محیطش خوب گرم نبوده. پس مجددا بهش فرصت بدید و نیم ساعت دیگه بذارید یه جای گرم تا استراحت کنه. (البته اگر هم محیطش خیلی گرم باشه خمیر ترش میکنه و بد مزه میشه. پس دما خیلی مهمه.)

1

فر رو روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت قرار میدیم و صبر میکنیم تا به خوبی گرم بشه.
اگر دماسنج فر دارید که کارتون راحته. اگر نه حدودا ده تا 15 دقیقه باید صبر کنید.
میتونیم روی نون ها کنجد یا سیاه دونه یا بقیه دونه ها یا سبزیجات بپاشیم. من نان ها رو چرب نکردم. همینطوری کنجد ها رو پاشیدم. ولی شما میتونید با روغن چرب کنید یا روش تخم مرغ بمالید و یا شیر و یا ترکیب تخم مرغ و شیر.
مدت زمان پخت 20 تا 25 دقیقه است. و یا تا زمانی که نان ها قهوه ای و خوشرنگ بشن.


2

اینم بافتشه.
قابل قبوله. نه؟!
خب مسلما بافتش به خوبی نان های سفید نیست ولی خاصیتش باعث برتریش میشه. و من طعم نان سبوس دار رو همیشه ترجیح میدم.
اگر اهلش هستید؛ امتحانش کنید. ولی تذکر میدم که کار ساده ای نیست. کلا نون پختن کار سختیه چه برسه به نون سبوسدار. نون اگه درست ور نیاد نهایتا داخلش خمیری خواهد بود و دورش سخت مثل سنگ. ولی تمرین کنید. به زحمتش می ارزه.
البته اگر از عشاق نان سبوس دار باشید و حامی شعار زندگی سالم!


براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد

Print Friendly and PDF