توپک های پوست نارنگی

1

این توپکهای خوشرنگ با اون رنگ نارنجی زیباشون، مثل بمبی هستند که توی دهن منفجر شده و طعم قوی مرکبات رو در کل وجود انسان منتشر میکنه! وقتی پیام به مغزت میرسه، طفلکی شروع میکنه به تجزیه و تحلیل کردن که آخه این چی بود که من خوردم و به قطع میتونم بهتون بگم که تا به حال کسی نتونسته درست حدس بزنه که توی این توپکها دقیقا چی هست و چی نیست!

توصیه من اینه که اجازه بدید مهمانان در خماریش بمونند و واسه دقایقی انواع مواد اولیه رو لیست کنن و شما هم با یک لبخند ملیح به نشانه اشتباه بودن حدس هاشون سر تکون بدید! من امتحان کردم، یه حس مرموز با چاشنی شیطنت درونت بوجود میاد که اگه تحمل کنی و موضوع رو لو ندی و فقط "دست به زیر چانه زده" با لبخند نگاهشون کنی، آخرش لبخندت تبدیل به قهقهه میشه و چند دقیقه ای همه جمع میخندند!


IMG-2104

این توپکهای نارنجی رنگ فقط از پوست نارنگی درست شدند و علاوه بر زیبایی و طعم خوشی که دارند، میتونند یک گزینه مقرون به صرفه به عنوان شیرینی نوروزی باشند.

پوست 8 عدد نارنگی

شکر 1 لیوان

آب لیمو 2 ق غ



IMG-2007

پوست مرکبات ذاتا شامل یک تلخی خاصی هست که نارنگی بین همه شون تلخی نسبتا کمتری داره پس به سادگی پوست نارنگی ها رو جدا کرده و خود نارنگی رو نوش جان میکنیم.


IMG-2008

اگر از خوانندگان قدیمی سایتم هستید با شیرین کردن پوست مرکبات آشنایی دیرینی دارید.

در این پست میتونید شیوه تهیه پوست مرکبات شکری برای استفاده در کیک ها و دسر ها رو ببینید.
در این پست میتونید شیوه تهیه پوست مرکبات به شیوه مجلسی برای سفره یلدا و نوروز رو ببینید.
در این پست میتونید شیوه مجلسی سرو پوست گریپ فروت رو ببینید.
در این پست هم میتونید شیوه شکری کردن پوست میوه به همراه خود میوه رو ببینید.


مجددا شیوه شیرین کردن پوست مرکبات رو توضیح میدم:
پوست نارنگی رو درون دیگ میریزیم و روش آب میریزیم تا همه پوست ها غرق بشن.
روی حرارت میذاریم تا به جوش بیاد.


IMG-2010

وقتی به جوش اومد، آبکش کرده و روش آب سرد میریزیم.

حالا مجددا پوستها رو درون دیگ ریخته و روش آب میریزیم تا پوست ها غرق بشن و میذاریم تا به جوش بیاد. این فرایند رو چهار بار تکرار میکنیم.

برای ذائقه من چهار بار شیرین کردن پوست مرکبات کفایت میکنه ولی اگر شما میزان تحمل تلخی کمتری دارید، میتونید شش یا هشت بار این مرحله رو تکرار کنید.

میدونید که من کلا از طعم تلخی هم لذت میبرم و همیشه چای و قهوه رو تلخ میخورم و شکلات رو هم در تلخ ترین حالت استفاده میکنم که یه فایده ای هم برای بدنم داشته باشه. در مورد تلخی پوست مرکبات هم همینطوره و از اون تلخیشون لذت میبرم.


IMG-2018

خب پس تا اینجای کار پوست نارنگی ها رو شیرین کردیم و الان در آبکش به سر میبرند.

در این مرحله باید پوره اش کنیم.

پوست ها رو درون غذاساز ریخته و دستگاه رو روشن میکنیم تا پوست نارنگی تبدیل به پوره پوست نارنگی بشه.

پوره رو درون یک دیگ ریخته و شکر رو اضافه میکنیم.


IMG-2037

من الان ده ساله که در نوشته هام تاکید میکنم که بهتر هست لیمو رو در همون لحظه ای که قراره ازش استفاده کنیم، آب بگیریم و هیچ اعتقادی به نگهداری آب لیمو در یخچال ندارم. ولی صلاح مملکت خویش خسروان دانند. از ما گفتن بود!


IMG-2041

حرارت اجاق بایستی ملایم باشه. و مرتب هم باید پوره پوست نارنگی رو هم بزنیم.

زمان زیادی نمیبره. سریع غلیظ میشه.

به خاطر داشته باشید که ما اصلا در شیرینی از آب استفاده نکردیم. آب فقط برای شیرین کردن پوست نارنگی بود و خلاص!

آب نیاز نداره.


IMG-2050

زمانی آماده است که شکر به خوبی ذوب شده و پوره پوست نارنگی هم رطوبتش کاملا گرفته بشه.

از روی حرارت برداشته و اجازه میدیم سرد بشه.

ترجیحا برای چند ساعت در یخچال قرار بدید.

من درون زیپ لاک ریخته و شب تا صبح در یخچال میذارم.



IMG-2055

همینطور که گفتم ما پوره پوست نارنگی رو تا زمانی که رطوبتش کاملا گرفته بشه و مثل یک خمیر بشه حرارت میدیم. بعد که توی یخچال رفت باز هم سفت تر میشه. لذا میتونیم به راحتی به شکل توپک بهش فرم بدیم و اصلا به دست نمیچسبه و به راحتی فرم میگیره.


IMG-2080

میتونیم همینطوری ساده و با رنگ نارنجی زیباش سرو کنیم.

و یا درون پودر نارگیل بغلتونیم. یا پودر پسته یا پودر بادام یا سایر آجیلها.

از اونجایی که معمولا، تصحیح میکنم:
از اونجایی که "همیشه" کامنتهایی با این مضمون وجود دارند که: "چند عدد خواهیم داشت؟" باید خدمتتون عرض کنم که من حدودا 26 توپک درست میکنم ولی شما میتونید درشت تر یا ریزتر درستشون کنید پس تعدادش دست خودتونه. لطفا همین امروز یا فردا یا دیگه فوقش پسفردا یه دست تمرینی درستش کنید که تعدادش هم دستتون بیاد و طعمش رو هم چشیده باشید. میتونید با نصف اندازه ها کار کنید و ببینید تو چه مایه هاست. من که عاشقشم.

قابل اجرا با سایر مرکبات میباشد.


IMG-2058

هر توپک، حکم بمب مرکبات رو داره و انفجار طعم نارنگی هست. توصیه میکنم در شیرین کردنش زیاده روی نکنید و اجازه بدید قدری هم طعم تند و تلخ پوست نارنگی باقی بمونه. اگر هم زیاد اهل شیرینی جات نیستید میتونید میزان شکر رسپی رو کم کنید. ولی دست اول رو با همین میزانی که بهتون دادم درست کنید بعدش دیگه شکرش رو اگر دوست داشتید کم و زیاد کنید.

توپک ها رو در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید. اگر هوا بهش نرسه ماندگاری خیلی خوبی خواهد داشت. و کیفیتش به مرور زمان کاهش پیدا نخواهد کرد. هرچند که اینقدر خوشمزه هست که زیاد دوام نیاره و هر بار که میری سر یخچال وسوسه میشی یه دونه اش رو یواشکی بدزدی. شایدم اصلا این تنها دلیل برای رفتن سر یخچال باشه؟!



Clementine peel balls

Peel of 8 clementines or tangerines
1 cup sugar
2 tbsp lemon juice

Boil and strain and rinse the peels 4 times. Puree them in food processor. Place in a pot over low heat. Add sugar and lemon juice and stair. Cook until the sugar dissolves and the mixture thickens. Allow to cool completely. Refrigerate for couple of hours or overnight. Roll into balls and serve. Also could be rolled into shredded coconut or ground nuts.




Print Friendly and PDF