لیمو در لیمو ، سوفله لیمو





فکر کنم حدودای 3 سال پیش بود که داشتم یکی از برنامه های " مارثا استوارت " رو نگاه میکردم و اونروز این سوفله رو آموزش داد. نمیدونم تا حالا سوفله خوردید یا نه! من سوفله شکلات رو به هر سوفله دیگه ای ترجیح میدم و حتی از کیک شکلاتی هم بیشتر میپسندمش! اگه تا اینروز خدا قسمت نکرده سوفله میل کنید باید خیلی ساده اینطور شرح بدم که سوفله همون کیکه ، ولی اونقدر نرم و لطیف که باید با قاشق خورده بشه. یعنی یه چیزیه میون پودینگ و کیک! سوفله ها فقط در کتگوری یا مجموعه شیرینیها نمیگنجند و ما سوفله رو به عنوان غذا هم میخوریم که سوفله کدو سبز از غذاهای مورد علاقه من به حساب میاد!


سوفله ها رو توی فنجونهای سوفله خوری درست میکنند ولی مارثا اونروز سوفله لیمو رو توی پوست لیمو درست کرد که ابتکار بسیار جالبی بود واز اون به بعد سوفله های لیموی من رو از بقیه متمایز میکرد! (تازه لازم نیست کلی هزینه کنیم و از این فنجونهای گرون قیمت بخریم!) دیروز آقای شوهر چندتا لیموی خنده دار از جمعه بازار خریده بود و من تا این لیمو های بامزه رو دیدم هوس سوفله لیمو کردم. امروز هوا سرد شده و یه سوفله گرم شدیدا می چسبه! خیلی سریع آماده میشه و ابزار خاصی نمیخواد، پس اگه شما هم سردتونه و به یه دسر گرم و ترش و شیرین احتیاج دارید با من همراه شید....








لیمو 8 عدد


تخم مرغ 3 عدد


پودر شکر ½ لیوان


آرد 2 ق غ



(من مقادیر رو در 2 ضرب و بر 3 تقسیم کردم چون نمی خواستم زیاد درست کنم)




انتهای لیمو ها را کمی ببرید تا روی سطح با تعادل بنشیند (مراقب باشید ته لیمو سوراخ نشود) سر لیموها را کمی بالاتر از 3/1 ببرید و کنار بگذارید.
لطفا از ليموهايي كه پوست خيلي كلفت و تلخ دارند استفاده نكنيد وگرنه سوفله تلخ خواهد بود





با قاشق و ملون بالر توی لیمو ها را خالی کنید ( این کار به حوصله و کمی دقت نیاز دارد. پوست لیموها نباید آسیب ببیند)

¼ لیوان از آب لیموها را کنار بگذارید






فر را روی 175 درجه سانتیگراد قرار دهید. زرده تخم مرغ ، ¼ لیوان شکر ، آبلیمو ، آرد (من وانیل هم اضافه کردم) را مخلوط کرده ظرف را روی بخار آب قرار داده و با ویسک مرتب هم بزنید تا کرم غلیظی بدست آید (حدود 8 دقیقه)





از روی حرارت برداشته و هم بزنید تا سرد شود.(حدود 10 دقیقه)





سفیده و ¼ لیوان پودر شکر را روی بخار آب قرار داده و هم بزنید تا شکر حل شده و سفیده گرم شود ( مراقب باشید سفیده تبدیل به املت نشه!)





ظرف را از روی حرارت (ظرف حاوی آب جوش) برداشته و با میکسر آنقدر بزنید تا مرنگ شما کاملا فرم بگیرد و سفت شود ( بیش از حد هم نزنید)





1/3 مرنگ را به ظرف حاوی زرده اضافه کرده و فولد کنید (هم زدن به شیوه فولد کردن رو قبلا آموزش دادم)





حالا بقیه مرنگ را اضافه کرده و فولد کنید (سفیده باید کاملا با زرده مخلوط شود ولی نباید هم زد چون پف سوفله میخوابد. نباید رگه هایی از سفیده باقی بماند چون پس از پخت مزه بدی میگیرد)






لیمو ها را تا نزدیک لبه از سوفله پر کنید و در فر به مدت 14 دقیق قرار دهید تا روی آن کمی طلایی شود. از فر خارج کرده روی سوفله ها پودر شکر پاشیده و گرم سرو کنید.





همينطور كه مشاهده ميفرماييد سوفله بايد بالا بياد. و البته به سرعت هم سرو شه چون سريع پفش ميخوابه
توی این هوای سرد این سوفله گرم به ما که حسابی چسبید. شما هم امتحان کنید.

من برم واسه راوند دوم!
Print Friendly and PDF