شپردز پای







"Shepherds Pie " یکی از غذاهای سنتیه که در هر کشوری به یک نام رایجه. من چند سال پیش توی "فتافیت" دیدمش و چون خوشمزه به نظر میرسید امتحانش کردم و الان یکی از غذاهای ثابت منوی من شده. اگه انگلیسیتون خوب نیست، "شِپِرد" یعنی چوپان و به این دلیل این پای، این نام رو به خودش گرفته که این غذا در اصل از گوشت تشکیل شده.



رسپی های زیادی برای شپردز پای هست و من مدلهای مختلفش رو امتحان کردم ولی امروز مدلی رو آموزش میدم که رژیمیه و چربی و روغن و کره و پنیر ازش حذف شده!




گوشت چرخ کرده 300 گرم
پیاز 1 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 ق غ
نخود فرنگی نصف لیوان
ذرت شیرین 3 ق غ
جعفری خورد شده 1 ق غ
سیب زمینی 2 عدد
تخم مرغ 1 عدد
نمک ، فلفل ، ادویه







پیاز را در کمی روغن زیتون تفت داده و گوشت را به همراه ادویه و دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید. وقتی خوب پخت رب و گوجه را اضافه کنید






ذرت و نخود فرنگی را اضافه کنید






جعفری و نمک و 1 قاشق آبلیمو اضافه کرده و ظرف را از روی حرارت بردارید








سیب زمینی ها را آبپز کنید ( من 5 دقیقه در مایکروفر کباب کردم) سپس آنها را له کرده ( این پُتیتو مَشِر که در تصویر ملاحظه میکنید خیلی چیز به درد بخوریه. در 10 ثانیه سیب زمینی هاتون مَش میشه! اگه دیدید حتما بخرید) و با تخم مرغ میکس کنید ( اگه سیب زمینی هنوز داغه مراقب باشید تخم مرغ نبنده! سریع میکس کنید) من به پوره سیب زمینی ام همیشه فلفل سفید اضافه میکنم.








گوشت را در ظرف بریزید و فر را روی حرارت 220 درجه سانتیگراد قرار دهید








پوره سیب زمینی را روی گوشت ریخته و با چنگال فرم دهید ( باید نوکهایی ایجاد کنید که بر اثر برشته شدن ظاهری زیبا به پای شما بده)






پای را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید








شپردز پای ، قالبی برش میخوره و توی بشقاب خیلی شیک میشه . این مقدار که من ساختم واسه 4 نفر ( یا 3 آدم گرسنه) کافیه. اگه با نون بخورید که تا 5 - 6 نفر هم جا داره! ( البته 6 تا خانم شیک که به هیکلشون اهمیت میدند بدون نون هم سیر میشن!)

Print Friendly and PDF