تپناد


چه طوری تلفظ میشه؟ تَپِناد "Tapenade" . فتحه و کسره اش رو میبینید؟ اگه نمیبینید... اینجوریه : tap-e-naad

حالا اصلا چی هست؟ قبلا پستو رو یاد گرفتید. اون یک سس بسیار معروف ایتالیاییه. این یکی یک سس معروف فرانسویه که مثل پستو کاربرد زیادی داره پس جداگانه پستش میکنم تا فردا که یکی از کاربردهاش رو تایپ کنم.
تپناد یک جور پوره زیتونه که یه چیزیه مثل زیتون پرورده ولی خوشمزه تر. مواد اصلیش زیتون سیاه و کیپر و آنچوی و روغن زیتون و سیره
زیتون سیاه رو میتونید به سادگی از فروشگاهها تهیه کنید ولی کیپر...چی هست؟ در منطقه ما به لگجی معروفه. بچه که بودم توی خونه مادربزرگم بوته های گنده اش بود و چون گلهاش بعد از شکفته شدن به طرز وحشتناکی مورچه میزنه من اسمش رو گذاشته بودم گل مورچه. چون فصلیه همه وقتی پیدا نمیشه پس باید ترشیش رو از ترشی فروشیها خریداری کنید. هرچی دونه هاش ریزتر باشه خوشمزه تره.

این هم توضیحش توی ویکیپدیا:

کَبَر، لگجی، لیجین، خاروک یا علف مار (نام علمی: Capparis spinosa) یکی از گیاهان است. کبر از راسته میخک‌سانان (Caryophyllales)، تیره کبریان (Capparaceae)، سرده کبرها (Capparis) است.

کبر در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان فارس ،بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد می‌روید. در منطقه نوجین از توابع شهرستان فراشبند در جنوب غرب استان فارس یکی از مرغوبترین میوه‌های گیاه کَبَر که به زبان محلی به آن لیجین یا لگجی گفته می‌شود به دست می‌آید که بعد از تلخی زدایی از آن ترشی تهیه شده و یا به صورت خام وارد بازارهای شهرستانهای مجاور به خصوص کازرون می‌گردد.مرغوبیت میوه کَبَر یا لیجین در این منطقه می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری حتی صادرات به کشورهای اروپایی فراهم نماید.

این از کیپر. حالا آنچوی چیه؟ ویکیپدیا میگه:

موتوماهیان یا آنچوی‌ماهیان (Engraulidae) نام یکی از خانواده‌ها از ماهیان است.

ولی ما اینجا بهش میگیم "مُتو" من دوست دارم و خوشمزه است اما اینبار توی تپنادم متو نریختم. در هرصورت میتونید از بازار ماهی فروشها تهیه کنید.
تپناد در جنوب فرانسه رایجه و روی نان مالیده شده و به عنوان اردور استفاده میشه و یا روی فیله ها مالیده شده و به عنوان غذای اصلی مصرف میشه.
کاربرد های زیادی در انواع کراستینی ، پاستا و پیتزا داره ولی من باهاش "شِوغ تُرت" درست کردم که فردا تایپش میکنم.


زیتون سیاه بدون هسته 200 گرم
کیپر 100 گرم
سیر 4 حبه
روغن زیتون 1 لیوان
آبلیمو ربع لیوان
آنچوی 100 گرم


من آنچوی رو حذف کردم و برای روغن زیتون از روغن زیتون سیاه استفاده کردم ( یک کم از روغن زیتون عادی رنگش تیره تره ولی هیچ تاثیر خاصی روی رنگ یا کیفیت تپناد نداره :P )




به سادگی هر چه تمام تر همه مواد رو بلند کنید! ( خدا بیامرزه اون کسی رو که این بلندر رو اختراع کرد!)


نمک نریزید چون زیتون خودش شوره. فلفل نریزید چون سیر طعمش رو تند میکنه. بعد از خوردنش هم حتما مسواک بزنید!


اگه از پستو خوشتون اومده بود از تپناد هم خوشتون میاد در غیر این صورت اصلا به خودتون زحمت ندید.

من چون نمیتونستم تا فرداش صبر کنم که "شوغ ترت" آماده بشه ، روی برشهای نون جو و یک ورقه پنیر واسه خودم سروش کردم! خیلی طعمش رو دوست دارم

Print Friendly and PDF