پارفه فول خرمالو و دالگونا

IMG-3647

اگر در مبحث شیرینی پزی تبحر دارید که دقیقا میدونید پارفه چیه و فول چیه و دانگونا چیه. در غیر این صورت، یه توضیح کوچولو میدم چون احتمالا الان از عنوان دسر "پارفه فول خرمالو و دالگونا" فقط خرمالوش باید آشنا باشه!

عرضم به خدمتتون که:

پارفه يا پارفِي تلفظ انگليسي اين كلمه است. Parfait پغفه در اصل يه كلمه فرانسوي به معني " كامل و بي عيب و نقصه" كه از سال 1894 اسمش رو روي يه دسر سرد گذاشتن.

در فرانسه با خامه و تخم مرغ و شيره شكر درستش ميكنن و در آمريكا اين دسر عموما از لايه هاي زير تشكيل شده:

خامه، بستني ، ژله ، گرانولا ، آجيل، ماست، شربت، ميوه ... البته قرار نیست همه اینها باشه. همین که ترکیبی باشه از یک کرم لطیف و یک فاکتور کرانچ مثل بیسکویت یا گرانولا، عملا ما میتونیم اسم پارفه رو روی دسرمون بذاریم.


IMG-3661

فول fool  یک نوع دسر سرد انگلیسیه که تشکیل شده از پوره میوه ها و خامه فرم گرفته و شکر

 Fruit Fool رو با همه میوه ها میشه درست کرد که من سال1389   یک مدل فول انبه رو آموزش دادم و خیلی سال بعدش هم یک مدل سبک و رژیمی ترش با انبه و موز. امروز شاهد فول خرمالو خواهید بود.


IMG-3607

و اما دالگونا. اگر از دنبال کنندگان من در اینستگرم باشید، خاطرتون هست که اوایل شیوع کرونا دو فیلم آموزشی پست کردم برای یک مدل قهوه که هم خیلی ساده است هم خیلی جذاب. یعنی با ترکیب نسبت مساوی از گرانول قهوه فوری (که در ایران به نسکافه شهرت داره) با آب و شکر ما به یک موجود لطیف خامه ای دوست داشتنی دست پیدا میکنیم که طعمش شباهت زیادی داره به یک شیرینی معروف کره ای به نام دالگونا. این شیرینی شباهت داره به سوهان لانه زنبوری که سالها پیش آموزش دادم و اگر تا به حال درستش نکردید پیشنهاد میکنم اینکار رو بکنید. کافیه وارد این لینک بشید. در خصوص قهوه دالگونا هم، دو فیلم آموزشی در قسمت آی جی تی وی اینستگرم گذاشتم. یکی با شکر و همچنین ورژن سالمترش با عسل و همچنین با شیره خرما که شما میتونید با سایر شیره ها هم درستش کنید. اما در این پست هم شیوه تهیه اش رو توضیح خواهم داد.

حالا که شفاف سازی شد که "پارفه فول خرمالو و دالگونا" چی هست، بریم سر وقت این دسر ساده و سریع و خوشمزه.

 IMG-3665

بیسکویت دایجستیو 4 عدد

برای فول:

خرمالو 2 عدد

خامه 2 ق غ

شیره یا عسل یا پودر شکر 1 ق غ

برای دالگونا:

گرانول قهوه فوری (نسکافه) 1 ق غ

شکر یا شیره یا عسل 1 ق غ

آب گرم 1 ق غ

 

IMG-3523

من برای این دسر، بیسکویت دیجستیو رو انتخاب کردم چون طعم و بافت سبوسیش رو توی دسرها دوست دارم.

ولی شما مجازید از هر بیسکویتی که دوست دارید استفاده کنید.


IMG-3542

ابتدا بیسکویت دیجستیو رو توی کیسه ریخته و با کمک یک وردنه یا هر چیز محکم دیگه ای روش میکوبیم و دق دلی مون رو سرش خالی میکنیم!

بیسکویت خرد شده رو بین دو لیوان یا کاسه یا جام یا هر ظرفی که برای سرو دسر انتخاب کردیم، تقسیم میکنیم.


IMG-3563

لازمه به خاطر کیفیت پایین عکس عذرخواهی کنم، آخه هوا ابری و بارونی بود و تقریبا با شب برابری میکرد و کلی ستینگ دوربین رو دستکاری کردم تا بتونم عکسهایی بگیرم که قابل مشاهده باشن!

در این تصویر میخواستم توضیح بدم که من با قاشق، فیله خرمالو رو از داخلش جدا میکنم ولی اگر شما از خرمالوهایی با پوسته نازک استفاده میکنید و براتون مهم نیست، خرمالو رو درسته پوره کنید بره پی کارش!

 


IMG-3569

خرمالو رو درون بلندر یا غذاساز کوچک ریخته و خامه رو اضافه کرده و پوره میکنیم. به دلخواه میتونیم عسل یا شیره یا پودر شکر اضافه کرده و شیرینترش کنیم.

 


IMG-3581

من فول خرمالو رو با میزان اندکی خامه درست میکنم. شما میتونید به دلخواه از میزان بیشتری خامه استفاده کنید. اما به نظرم همین رسپی که بهتون دادم، از نظر طعمی عالیه. و اگر همیشه با من هم ذائقه هستید، با همین اندازه ها جلو برید.


IMG-3583

فول خرمالو رو درون لیوان روی خرده های بیسکویت میریزیم.


IMG-3587

همین الانش هم خیلی خوشمزه به نظر میرسه ولی برای تکمیلش، میریم سراغ دالگونا.


IMG-3589

یک قاشق گرانول قهوه فوری. یک قاشق آب گرم. یک قاشق شکر یا شیره یا عسل.

و یک پره همزن!

 


IMG-3594

من معمولا همه رو توی یک ماگ بزرگ میریزم.

بنا بر تجربه من، استفاده از ماگ کار رو خیلی ساده میکنه.

و توصیه میکنم به جای کاسه، مواد رو درون یک ماگ بریزید.

 


IMG-3595

همینطور که اشاره کردم، فقط یک پره همزن رو به دستگاه وصل میکنیم. اینطوری راحت تر میشه مواد رو درون ماگ هم زد!


IMG-3597

حالا با قدرت حداکثر یعنی آخرین درجه همزن، همش میزنیم.

 


IMG-3599

یعنی وقتی یادم می افته چطوری این عکس رو گرفتم خنده ام میگیره! با دست چپ هم ماگ رو نگه داشتم هم همزن برقی و با دست راست دوربین سنگین رو گذاشتم روی همزن که بتونم شاتر رو فشار بدم! عملا همه رو با هم بغل کردم! بعد تازه چون ستینگ دوربین رو هم طوری تنظیم کرده بودم که در کمترین نور، بهترین عکس رو بگیره، باید تمام تلاشم رو میکردم که تعادلم رو حفظ کنم و شاتر رو بزنم در حالی که دروبین کوچکترین لرزشی هم نداشته باشه! حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که "خب دختر تو که ده سال پیش سه پایه حرفه ای هم خریده بودی چرا تو این شرایط ازش استفاده نمیکنی!". در پاسخ باید بگم که خب اگه من سه پایه رو از مخفیگاهش خارج کنم و دوربین رو روش نصب کنم و شاتر رو روی ستینگ خودکار قرار بدم، بعد کی بیاد مهدی و لیانا رو جمع کنه!!! جدا کردن مهدی و لیانا از سه پایه و دوربین کار حضرت فیله!



IMG-3601

خلاصه این تصاویر بهترین چیزی بود که تو اون وضعیت میتونستم خلق کنم

IMG-3604

خب به همین سادگی، در مدت زمان کوتاهی قهوه ما فرم میگیره و خوشگل میشه.

 


IMG-3619

چون قبلا در کامنتها زیاد پرسیده شده، واجب هست تذکر بدم که برای رسیدن به بهترین نتیجه بایستی از گرانول قهوه فوری معروف به نسکافه استفاده کنید. من علاوه بر مارک نستله، دالگونا رو با چند مارک دیگه هم امتحان کردم و نتیجه داده. اما پودر کافی میکس یا کاپوچینو خوب فرم نمیگیره. همچنین میتونید یک قهوه خیلی غلیظ با دستگاه اسپرسو درست کنید و با شکر هم بزنید اما به این خوبی فرم نخواهد گرفت. پس توصیه میکنم برای کسب بهترین نتیجه با همین فرمون جلو برید!


IMG-3655

دالگونا رو روی فول خرمالو میریزیم و دسر زیبا مون رو تکمیل میکنیم.


IMG-3651

دالگونا مثل یک خامه فرم گرفته با طعم قوی قهوه است. خامه فرم گرفته قهوه ای بدون خامه!

این موجود دوست داشتنی رو میتونیم همینطوری با قاشق روی فول خرمالو ریخته و تزئینش کنیم یا اینکه با استفاده از قیف و ماسوره دسرمون رو تزئین کنیم.

 

IMG-3663

اگر مثل من عاشق خرمالو هستید. و اگر مثل من عاشق دالگونا هستید، از این ترکیب طعمی خرمالو و قهوه با اون رنگ زیبای نارنجی و قهوه ایش لذت خواهید برد.

 


IMG-3670

 ترکیب خرده های بیسکویت سبوس دار و فول خرمالوی خامه ای و اون فوم جذاب قهوه فوق العاده است. این میزان برای دو نفر مناسب هست. و اگر قهوه خور حرفه ای هستید میتونید رسپی دالگونا رو دو برابر کنید که حسابی حالش رو ببرید!

در صورتی که منع مصرف کافئین دارید یا برای افرادی سرو میکنید که منع مصرف کافئین دارند، میتونید از گرانول قهوه فوری دیکف "بدون کافئین" استفاده کنید.

تا فرصت هست و فصل خرمالو هم هست، این دسر رو امتحان کنید و اگر از طعمش خوشتون اومد، یک دور هم واسه یلدا درستش کنید. اگر هم خرمالو در دسترس ندارید، با سایر میوه ها امتحانش کنید. و یا حتی میتونید دالگونا رو ساده با شیر گرم و یا سرد سرو کنید. اون فوم جذابش رو عشقه!

 

 

Print Friendly and PDF