دونات انار

IMG-3845

ما دو مدل دونات داریم. یک مدلش با خمیر مایه درست میشه و یک مدلش با بیکینگ پودر.

اون مدلیش که با خمیر مایه درست میشه، نیاز به زمان مناسب برای ور اومدن خمیر داره و همچنین بایستی به درستی ورز داده بشه. این مدل دونات رو میشه درون فر درست کرد و یا اینکه در حمام روغن سرخش کرد.

مدل دوم که با بیکینگ پودر درست میشه، مایه اش تقریبا مثل مافن هست ولی کمی غلیظ تره. مایه رو با استفاده از قیف درون قالب مخصوص دونات میریزیم و درون فر میپزیم. دقیقا شکل دونات پف میکنه و خوشگل مشگل میشه. همچنین در صورتی که نخوایم از فر استفاده کنیم میتونیم دستگاه دونات میکر بخریم که شبیه دستگاه اسنک ساز یا ساندویچ میکر هست و دو پلیت فلزی داره و با المنت گرم میشه. یعنی به همون صورت که وافل رو با دستگاه درست میکنیم این مدل دونات رو هم میتونیم با دستگاهش درست کنیم.

من چند سالی بود که تصمیم داشتم دونات انار مخصوص یلدا آموزش بدم ولی قسمت نمیشد. اینبار اما به ثمر نشست. این دوناتها طعم و ظاهر جذابی دارن و مخصوصامورد توجه بچه ها قرار میگیرن.

قبل از اینکه بریم سراغ رسپی واجب هست اشاره کنم که بین تمامی دوناتهایی که من درست میکنم، دونات کتاب خرمای شیرین محبوب ترین دونات برای مهدی و لیاناست و به حدی عاشقش هستند که همینطور که بارها در استوریهای اینستگرم دیدید، خودشون دو نفری درستش میکنن و در کسری از ثانیه همه رو قورت میدن! دونات بدون شکر با سس شکلاتی بدون شکر و یا سس کاراملی بدون شکر.

ولی خب این دونات انار هم با رنگ صورتی و بنفش و قرمزش، جذابیت خودش رو داره.

 IMG-3825

برای دونات انار:

آرد 1 لیوان

بیکینگ پودر 1 ق چ

شکر یک سوم لیوان

کره 30 گرم

تخم مرغ 1 عدد

وانیل نصف ق چ

آب انار یک سوم لیوان + 1 ق غ

برای گلیز انار:

پودر شکر یک دوم لیوان

آب انار 1 تا 2 ق غ

 

IMG-3673

فر رو روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد قرار میدیم.

آرد رو درون کاسه ای میریزیم.

 


IMG-3677

شکر رو اضافه میکنیم.


IMG-3678

بیکینگ پودر رو اضافه کرده و مواد رو مخلوط میکنیم.

 

IMG-3682

در کاسه دیگه ای، کره رو ذوب کرده و تخم مرغ و وانیل رو اضافه میکنیم.

 

IMG-3706

از قبل، مطابق دستور انار رو دانه کرده و آب انار طبیعی درست میکنیم. من همیشه همین شیوه قدیمی خودم رو پیش میگیرم و به سرعت برق و باد یک عالمه آب انار درست میکنم.

 


IMG-3708

با همزن، مواد رو مخلوط میکنیم.


IMG-3714

اکنون مواد خیس رو درون مواد خشک میریزیم.

 


IMG-3726

و با همزن مخلوط میکنیم.

 

IMG-3731

و یا دخترمون مخلوط میکنه! آخه میدونید که امکان نداره من چیزی درست کنم و مهدی و لیانا کنار دستم نباشن!

 

IMG-3734

جهت سهولت کار، مایه دونات رو درون قیف میریزیم. 


IMG-3736

اگر قیف قنادی در خانه ندارید، میتونید از یک زیپ لاک استفاده کنید.


IMG-3739

خب همینطور که در ابتدای مطلب توضیح دادم، ما به قالب مخصوص دونات احتیاج داریم. 

اما اگر شما قالب مخصوصش رو در خانه ندارید، جای نگرانی نیست میتونید از هر مدل قالب میان تهی که در خانه دارید استفاده کنید. سعی میکنم براتون فیلم بگیرم استوری کنم. البته قبلا چند بار استوری کردم و دیدید که مهدی رسپی دونات کتاب خرمای شیرین رو دو برابر میکنه و چون قالب کم میاره، از قالب میان تهی معمولی هم استفاده میکنه. اتفاقا خوشگل هم میشه!


IMG-3742

قالب رو به خوبی چرب میکنیم.

 

IMG-3747

به کمک قیف، به راحتی مایه دونات رو درون قالب میریزیم.

به غلظت مایه در این تصویر توجه کنید. این خیلی مهمه که شما دقیقا به همین غلظت برسید. از اونجایی که آردها استاندارد ندارند و تخم مرغ ها هم این روزها ریز و درشت دارند و گاها واقعا کوچک هستند، امکان داره نیاز بشه که در انتها شما یک قاشق دیگه آب انار به مایه دونات اضافه کنید تا به این غلظت برسید. پس حتما این نکته رو مد نظر داشته باشید. چون اگر مایه خیلی غلیظ باشه، نهایتا دوناتها بافت خشکی خواهند داشت و لطیف نخواهند بود. حتما این نکته رو رعایت کنید.

 


IMG-3749

رنگ مایه این دونات انار، به خاطر رنگ قرمز تیره آب انار، صورتی رنگ و زیباست! صد البته که بستگی به رنگ آب انار داره. من از تیره ترین دانه های انار برای تهیه این آب انار استفاده کردم.

هر قالب رو تا سه چهارم با مایه پر کنید و یک چهارم قالب رو برای جای پف، خالی نگهدارید. فرقی نمیکنه قالب شما چه سایزی داشته باشه، همواره یک چهارمش رو برای جای پف خالی نگه دارید.

قالب رو به مدت 12 تا 15 دقیقه درون فر قرار میدیم. یا تا زمانی که دوناتها به خوبی بپزند.

 

IMG-3776

قبلا در پست آموزشی رول انار، این گلیز رو آموزش دادم. بسیار ساده است و تشکیل شده از پودر شکر و آب انار. ترجیحا از آب انار ترش استفاده کنید تا خوشمزه تر بشه.

 

IMG-3793

آب انار ترش به رنگ قرمز خیلی تیره رو با پودر شکر مخلوط میکنیم.

حدودا یک یا دو قاشق آب انار نیاز هست.

ابتدا یک قاشق ریخته و هم بزنید و اگر به کیفیت گلیز موجود در تصویر رسیدید، دیگه آب انار اضافه نکنید.

همچنین اگر آب انار خیلی تیره در دسترس ندارید، گلیز صورتی رنگ زیبایی خواهید داشت. اگر مایلید کاملا قرمز رنگ باشه از رنگ مخصوص خوراکی استفاده کنید.

 

IMG-3796

اگر فر شما استاندارد هست پس از 12 دقیقه دوناتها آماده مصرف خواهند بود. قالب رو از فر خارج میکنیم.

 

IMG-3800

روی دوناتها بنفش رنگ خواهد بود. فوق العاده رنگش زیباست. متاسفانه من در یک روز بارانی نزدیک غروب آفتاب این عکسها رو گرفتم و رنگ زیبای بنفشش به خوبی دیده نمیشه!

 ولی شما از من بپذیرید که اینا بنفش میشن!


IMG-3804

دونات ها رو از قالب خارج میکنیم.

میتونیم اجازه بدیم سرد شه. ولی وقتی دو تا بچه گرسنه کنار دستمون ایستادن و آفتاب هم در شرف ناپدید شدنه و هنوز عکس نهایی از دوناتهامون نگرفتیم، داغ داغ ادامه میدیم!

 


IMG-3809

همینطور که عرض کردم روی دوناتها بنفش رنگ هست. حالا بنفش یا یاسی. بستگی به رنگ آب اناری داره که مایه دونات رو باهاش درست کردیم. اما زیر دوناتها دقیقا طلایی رنگه.

 


IMG-3815

خب دونات ها رو دونه دونه تا نیمه درون گلیز اناری فرو میبریم.

 

IMG-3818

روی دوناتها یک گلیز صورتی مایل به قرمز رنگ خواهیم داشت.

 


IMG-3851

گلیز در ابتدا کاملا براقه ولی بعد از مدلی مات میشه.

توصیه میکنم در زمان سرو، دوناتها رو گلیز دار کنید.

 


IMG-3853

ممکنه ابتدا تصور کنید که خب این دو قاشق گلیز که خیلی کمه. ولی کم نیست. واسه همین تعداد دونات کفایت میکنه.

 

IMG-3859

و البته بعضی ها دونات شون رو بدون گلیز دوست دارند. مثلا لیانا خانم.


 IMG-3835

دونات ها رو در زمان سرو، درون گلیز بزنید و همون موقع سرو کنید. دوناتها وقتی تازه هستند بهترین طعم رو دارند هرچند که میتونید در ظرف در بسته (خارج از یخچال یا درون یخچال) نگهداری کنید. ولی مثل همیشه توصیه میکنم که شیرینی خانگی باید تازه مصرف بشه و اصلا لطفش به همینه. تعداد دوناتها بستگی به سایز قالب شما خواهد داشت.

از خوردن این دوناتهای اناری لذت ببرید. و اگر اهل مصرف شکر نیستید، کتاب خرمای شیرین من رو تهیه کرده و از رسپیهای جذابش بهره ببرید.


Print Friendly and PDF