دسر ژله فوری انار

IMG-4111

وقتی مهدی کوچولو بود، یکی از مشکلات زندگی من این بود که باید دقیقا همون لحظه ای که میگفت "مامانی ژله میخوام" بهش ژله تحویل بدم. و خب موفق شدم که با استفاده از پودر ژله و بستنی، در عرض یک دقیقه (یا حالا یکی دو دقیقه بیشتر) براش یه دسر ژله خلق کنم که مورد پسندش هم واقع شد و اینقدر این تجربه موفق بود که حتی اینجا در کارگاه آشپزسازی هم به اشتراک گذاشتمش.

من این دسر ژله فوری رو با طعم های انتخابی مهدی درست میکردم ولی یک سال برای یلدا در سایتم این دسر با طعم هندونه و طالبی رو به شکل هندونه تزئین کرده و آموزشش رو پست کردم.

چند سال بعدش هم همون دسر ژله فوری و آنی هندونه ای رو در کاسه های شکلاتی به شکل و طرح هندوانه آموزش دادم که هم خود دسرش جذابه هم اون کاسه شکلاتی خوراکیش که با بادکنک درست میشن. و به شدت مورد پسند بچه ها و بزرگترها قرار گرفت. 

 برای دیدن طرز تهیه "آش با جاش" میتونید به این لینک مراجعه کنید.


IMG-4096

امسال از اونجایی که تصمیم داریم یلدا رو ساده و صمیمی با رعایت پروتکلها برگزار کنیم، از آموزش دسرهای پر دنگ و فنگ خودداری کرده و فقط در مسیر "ساده و سریع" حرکت میکنم. پس امروز بهتون نشون میدم که چطوری در عرض یکی دو دقیقه یک دسر فوری با طعم انار درست کنید و اگر اهل دل هستید، با شکلات میوه ای یا فوندانت به شکل انار تزئینش کنید. ایده از من، اجرا از شما!

 

IMG-4105

پودر ژله یک بسته یا 100 گرم

آب یک لیوان

بستنی وانیلی 400 گرم

 


IMG-3970

خب اول میریم سر تزئینش چون خود دسر فقط یکی دو دقیقه وقت میبره.

این قالب یا مولد انار یلدایی که میبینید رو من قبل از تولد لیانا خریدمش یعنی سال 1394 و اگر از خوانندگان با سابقه سایتم باشید خاطرتون هست که تعریف کردم وقتی سر لیانا باردار بودم "ویار خرید قالبهای سیلیکونی" افتاده بود به جونم و به اندازه چند تا فروشگاه لوازم قنادی، قالب سیلیکونی خریدم! خوشبختانه بعدش دیگه رفتم تو ترک و اعتیادم رو بوسیدم و گذاشتم کنار ولی خب خسارت جبران ناپذیری رو به جیب خودم وارد کرده بودم. البته الان که دارم قیمت های نجومی وسایل شیرینی پزی رو میبینم، راستش رو بخواید اصلا از کار خود نادم و پشیمان نمیباشم. آخه عملا کلی جلو ام. یه جوری واسه خودش سرمایه گزاری به حساب میاد اصلا! (وی بدین شکل، به زیبایی، اشتباه گذشته خود را توجیه مینماید!)


IMG-3976

ما میتونیم برای درست کردن انارها از انواع خمیر های شکلاتی استفاده کنیم.

برای دیدن طرز تهیه هر کدوم وارد لینک های زیر بشید:

خمیر فوندانت

فوندانت مارشملو

فوندانت باترکریم

مادلینگ چاکلت

مارزیپان



IMG-3980

و یا اینکه اصلا دل و حوصله درست کردن خمیر تزئینی خوراکی رو ندارید و نمیخواید هم آماده اش رو بخرید چون طعم جالبی ندارند. پس کافیه از تافی میوه ای با طعم انار استفاده کنیم. من قبلا بارها با استفاده از تافی میوه ای بیسکویتها و دسر ها و کیک هام رو تزئین کردم و دیدید و چیز جدیدی برای شما نخواهد بود. اما اگر براتون تازگی داره و تا به حال انجامش ندادید، این پست رو مطالعه کنید.

 


IMG-3990

اگر از مولد سیلیکونی استفاده میکنید، کافیه خمیر تزئینی یا تافی میوه ای رو درون مولد گذاشته و با وردنه یا انگشت بهش فشار وارد کنید و بعد مولد سیلیکونی رو تا کرده و به سادگی خمیر که الان دیگه فرم گرفته رو از مولد جدا کنید.

قبلا طرزتهیه پرهای خوراکی از خمیر شکلات با استفاده از مولد سیلیکونی رو در این پست آموزش دادم که میتونید مطالعه بفرمایید.

 


IMG-3994

واقعیتش اینه که کار با این مولدها فوق العاده ساده است و اگر تجربه کار باهاش رو داشته باشید، هر کدام رو در عرض چند ثانیه میتونید انجام بدید.

حالا انارها رو روی قطعاتی از کاغذ روغنی میذاریم و میریم سراغ درست کردن ژله فوری. بستنی رو از فریزر خارج میکنیم.

 

IMG-4027

آب رو به جوش آورده و پودر ژله رو درونش میریزیم و هم میزنیم. اگر پودر ژله به خوبی حل شد که هیچی اگر نشد نیاز هست که چند ثانیه ای روی حرارت همش بزنیم. حالا روی اجاق یا توی مایکروفر.

 

IMG-4011

خب، حالا اناری که روی یک قطعه کاغذ روغنی قرار داده بودیم رو به همراه کاغذ روغنی بلند کرده و انار رو به دیواره لیوان سرو میچسبونیم. ظرف سرو شما میتونه لیوان باشه یا جام یا کاسه یا هر ظرف دیگه ای که مد نظرتون هست. سایزش هم میتونه خیلی کوچک باشه یا خیلی بزرگ.

 

IMG-4021

بعد از اینکه خمیر رو به دیواره لیوان فشار دادیم، به آرامی کاغذ روغنی رو از پشت انار جدا میکنیم.

حالا اینکه این وسط، "اسکای" چی میگه؟ من نمیدونم!

من در تمامی لحظات زندگیم دو بچه و چند اسباب بازی کنارمه! اسکای رو هم لیانا در صحنه قرار داده و خودش هم پشت صحنه است!!!

 


IMG-4029

به این ترتیب دیواره لیوانها رو تزئین میکنیم.

حالا میریم سراغ بستنی.

 

IMG-4032

بستنی رو درون غذاساز ریخته و چند پالس میزنیم تا بستنی بافت یکنواختی پیدا کنه. مطابق تصویر.

 

IMG-4040

ژله رو به بستنی اضافه میکنیم.

 

IMG-4045

بدون وقفه و به سرعت دستگاه رو روشن میکنیم تا مایه یکنواختی حاصل بشه.

 اگر میبینید که خیلی رقیق و آبکیه، وحشت نکنید. 


IMG-4023

اینجاش دیگه باید سرعت عمل به خرج بدیم.

پس باید لیوانهای سرو دقیقا کنار دستمون باشه.

 


IMG-4058

به سرعت ژله رو درون لیوان ها میریزیم.

اولش مایع هست ولی در عرض چند ثانیه جامد خواهد شد.

 

IMG-4059

ژله به سرعت میبنده و غلیظ میشه. برای اینکه سطح دسر توی لیوان ها صاف و تمیز در بیاد من عمدا میزان آب این رسپی رو بیشتر از میزان آب رسپی قبلی در نظر گرفتم.

 


IMG-4062

توی همین چند ثانیه، ژله میبنده و الان دیگه میتونیم روی ژله رو هم با یک انار خوشگل دیگه تزئین کنیم.

 


IMG-4088

در این تصویر مشاهده میکنید که ژله اینقدر سفت شده که انار توش فرو نمیره.



IMG-4109

آدم باورش نمیشه که این همون مایع چند ثانیه پیشه که الان جامد شده! در واقع ژله فوری آنی جادویی!

 


IMG-4132

شما میتونید این دسر ژله رو در یک ظرف بزرگ سرو کنید که بعدا هر فرد به اندازه ای که مایله برای خودش درون ظرف خودش بریزه. و دور تا دور دیواره داخلی اون ظرف بزرگ رو با انارهای خوشگلی که درست کردید تزئین کنید. روی ظرف رو هم با دانه های خوشرنگ انار میتونید تزئین کنید. خودتون استادید.

یا اینکه مثل من در دو یا سه لیوان یا جام کوچکتر سرو کنید.

یا حتی در ظرف های شات ژله یا جلو شات سرو کنید. این شات ها حدودا دو قاشق غذاخوری ظرفیت دارند. و مناسب دسر های شیرین هستند برای افرادی که زیاد علاقمند به شیرینیجات نیستند.

 


IMG-4142

این بافت دسر ژله هست که در تصویر میبینید، دو دقیقه بعد از اینکه با بستنی مخلوط شده بوده. همینطور که مشاهده میکنید بافت لرزونکی ژله رو داره بدون اینکه در یخچال رفته باشه!

 

IMG-4146

میبینید که در دمای محیط کاملا جامده ولی اگر بذاریدش توی یخچال سفت تر خواهد شد. واقعیتش اینه که این رسپی خاصیتش به همین فوری و آنی و درجا بودنش هست و واسه مواقع اضطراری عالیه. وقتی آدم مهمان یهویی داره (الان که در شرایط کرونا کسی مهمان نداره. واسه شرایط عادی منظورمه) یا بچه عجولی که صبر حالیش نمیشه! یا حتی زمانی که جشن گرفتیم و کلی مهمون داریم و یخچال مون پره و جا نداره که چندین ظرف ژله رو هم توش بذاریم و این دسر واسه دمای محیط عالی جواب میده.

خب این بود از پست امروز. فقط قبل از اینکه برم یه تذکر بدم و تکرار کنم که ترکیب ژله و بستنی ممکنه برای برخی افراد زیادی شیرین باشه پس از مارکهایی از ژله استفاده کنید که کم شیرین هستند.

شاد باشید!


Print Friendly and PDF