تزئین نخود برای شب یلدا

IMG-3955

یکی دو سالی هست که دلم میخواست از این ایده ام واسه تون یک پست تهیه کنم ولی فرصتش پیش نمیومد. امسال تصمیم گرفتم پست های یلداییم رو خیلی ساده و آسون در نظر بگیرم. بدون دنگ و فنگ اما جذاب. چون قرار نیست امسال برای یلدا دور هم جمع شیم و مثل هر سال یلدا رو مفصل برگزار کنیم. پس خیلی ساده اما شیک یلدای امسال مون رو با رعایت پروتکلها جشن میگیریم. با امید اینکه یلدای سال بعد دیگه کرونایی وجود نداشته باشه. آمین!


IMG-3948

خب و اما این ایده جذاب و هیجان انگیز من برای تزئین نخود حتما ذوق زده تون میکنه.

درسته که آکوافابا چیز جدیدی در دنیا نیست، اما این ایده تزئین نخود با آکوافابا ایده خودم هست و ندیدم جایی اجرا شده باشه. پس برای بار اول همینجا میبینیدش. این ایده ناب رو از من داشته باشید و ظرف نخودتون رو با آب نخود فرم گرفته تزئین کنید!

درست شنیدید! آب نخود فرم گرفته. اگر همیشه خامه رو فرم میدادید یا سفیده تخم مرغ رو فرم میدادید و ازش در تزئین دسرها استفاده میکردید، از این به بعد آب نخود رو فرم بدید و برای تزئین غذاها ازش استفاده کنید! جالبه، نه؟!

IMG-3891

اصلا آکاوافابا aquafaba چی هست؟

آکوافابا به مایع غلیظی که پس از پخته شدن حبوبات به جا میمونه گفته میشه. این مایع غلیظ غلظتش اندکی کمتر از سفیده تخم مرغ هست و دقیقا همانند سفیده تخم مرغ، پس از هم زده شدن با همزن، کف کرده و حجیم شده و فرم میگیره. همینطور که عرض کردم آکوافابا چیز جدیدی نیست و دیرهنگامی هست که در رژیم های غذایی که منع مصرف تخم مرغ دارند، جایگزین سفیده تخم مرغ میشه. یعنی هر آنچه که شما با سفیده تخم مرغ درست میکنید، از مرنگ و موس و کیک و فراستینگ گرفته تا سس مایونز، همه رو میتونید با آکوافابا درست کنید. جالبیش به این هست که این مایع وقتی فرم میگیره طعمی خنثی داره و به هیچ عنوان احساس نمیکنید که دارید آب نخود میخورید. دلیل موفقیتش در شیرینی ها و دسرها هم به همین هست.

 IMG-3882

اگر خیلی کدبانو هستید و نخود پخته رو با کیفیت عالی در خانه تهیه میکنید، اینبار نصف لیوان از آب نخود رو نگه داشته و تبدیلش کنید به آب نخود فرم گرفته! عنایت داشته باشید که باید اجازه بدید آب نخود غلیظ بشه یعنی همچین با دل و حوصله نخود رو بپزید و بذارید اینقدر حرارت ببینه تا آبش کم و غلیظ شه. راه دیگه اش هم اینه که بعد از اینکه نخودها پختند، مقدار زیاد تری آب نخود رو بذارید بپزه تا زمانی که غلیظ شه. همینطور که گفتم غلظتش بایستی اندکی کمتر از سفیده تخم مرغ باشه یا تو همین مایه ها.

اگر هم دل و حوصله خیس دادن و پختن نخود رو ندارید، خیلی شیک، یه کنسرو نخود رو باز کرده و آبش رو جدا کرده و ازش استفاده کنید

IMG-3870

خب پس مهم نیست که از چه طریقی نخود پخته و آب نخود رو تهیه میکنید، مهم اینه که جفتش آماده باشه!

 

IMG-3872

آب نخود رو جدا کرده و نخودها رو درون ظرف سرو میریزیم.

 

IMG-3877

ظرف سرو تون هر ظرفی میتونه باشه. با هر جنسی و هر شکلی و هر سایزی! 


IMG-3888

آب نخود میتونه گرم یا ولرم یا سرد باشه. بنا به تجربه من تمام این حالات جواب میده.

 


IMG-3895

آب نخود رو توی کاسه بزرگی میریزیم. عنایت داشته باشید که قراره یک عالمه کف ایجاد کنه و حجیم بشه. پس بایستی ظرف بزرگی رو انتخاب کنید.



IMG-3899

میتونید از همزن برقی یا دستی استفاده کنید ولی خب مشخص هست که با همزن برقی خیلی سریعتر به نتیجه خواهید رسید.

 

IMG-3902

میزانش هم همینطور که گفتم میتونه نصف لیوان باشه یا ربع لیوان. البته اگر تعداد افراد زیاد هست میتونید هم با یک لیوان آب نخود کار کنید ولی خب حواستون باشه که این خیلی حجیم میشه.


IMG-3910

به سرعت کف کرده و دقیقا مثل سفیده تخم مرغ فرم میگیره. سفید و حجیم و جذاب!

 

IMG-3913

من معمولا بهش یکی دو قاشق آبلیمو و پودر فلفل هم اضافه میکنم چون به نظرم نیاز هست کمی ترش و تند هم باشه تا خوشمزه بشه. نمک هم نیاز نداره چون همیشه نخود با نمک پخته میشه و آب نخود همیشه خودش شوره.


IMG-3917

و در عرض یک دقیقه (بسته به قدرت موتور همزن) ما یک فوم یا کف سفید زیبا و خوشمزه در دست داریم. البته قاشقش رو در دست داریم!

 

IMG-3923

به اندازه دلخواه، از فوم روی نخودها میریزیم.

 

IMG-3938

کلا سر تا ته تولیدش یکی دو دقیقه طول میکشه و اینقدری طولانی نیست که نخودها سرد شن و از دهن بیافته ولی خب منطقی تر هست اگر شما ابتدا فوم رو درست کنید و بعدش نخودها رو توی ظرف سرو ریخته و با فوم تزئینشون کنید.

همینطور که عرض کردم آب نخود میتونه گرم یا ولرم یا سرد باشه و در هر سه حالت فرم میگیره.

این فوم، به دلیل وجود نمک و فلفل و آب لیمو، خودش خوشمزه است. اما میتونید نهایتا هم در هنگام سرو، روش رو با پودر پاپریکا یا پودر نعناع یا پودر آویشن تزئین کنید. ترکیبی از رنگ سبز و قرمز، زیباش میکنه. هر چند که من این رنگ سفیدش رو جذاب تر میدونم.



IMG-3960

مهدی و لیانا عاشق نخود هستند و خوردن این فوم نخود هم براشون یه جور تفریح به حساب میاد. من معمولا وقتی که کاملا فرم گرفت، یک مقدارش رو برای لیانا جدا میکنم و واسه سایرین توش کلی پودر فلفل میریزم که همچین اساسی تند و تیز شه.

ماندگاری این فوم خوب هست و تا یکی دو ساعت هم طوریش نمیشه ولی خب بعد از چند ساعت به مرور حجمش رو از دست میده . دقیقا عین سفیده تخم مرغ عمل میکنه. یعنی بعد از مدتی این کف، مجددا تبدیل به آب نخود میشه و بایستی باز هم زده بشه تا فرم بگیره. 

چون قراره روی نخودهای داغ سرو بشه، عملا شما مشکلی از لحاظ کم حجم شدن فوم نخواهید داشت و سریعا خورده میشه. پس نگران پفش نباشید.

اینکه دیگران از خوردنش لذت ببرند یا نبرند دقیقا بستگی داره به اینکه خورنده اش ذائقه ای ماجراجو داره یا نداره. میدونید که اطرافیان من از تمامی چیزهایی که درست میکنم با هیجان استقبال میکنند پس از این فوم هم خوششون میاد!

این بود از ایده جدید یلدایی امسالم. تزئین نخود با کف نخود!

من براتون از فرایند تولیدش فیلم هم گرفتم و همینطور تزئینش با برگهای نعناعی که به همراه لیانا به پشت بام رفتیم و چیدیم و برگشتیم. فیلم رو که ادیت کردم، در اینستگرم به اشتراک خواهم گذاشت. میتونید فیلمش رو هم ببینید، جالبه!

لذت ببرید.

 

Print Friendly and PDF