پستو



Pesto پستو یک پای ثابت غذاهای ایتالیاییه. مواد اصلی این سس ریحان و سیر و روغن زیتون و پنیر پارمزان و پاین نات یا گردوه. کلمه پستو یعنی "له شده" و اهالی "جنوا" در ایتالیا از له کردن یکی از غذاهایی که با پنیر و ریحان محلی ساخته میشده این سس رو اختراع کردند و از اون به بعد در دنیا رواج پیدا کرده . اصطلاح فرانسویش pistou هستش و در ورژن فرانسویش جعفری اضافه میشه و دیگه مغز نداره . کاربردش هم در پاستا و سایر غذاهای ایتالیایی زیاده. اگه میخواید پستو رو برای روز مبادا فریز کنید بهش پنیر اضافه نکنید و فریزش کنید و هنگام مصرف پس از دیفراست کردن پنیر رو اضافه کنید.



ریحان 2 لیوان

پنیر "پارمجانو رجیانو" یا " پارمزان"   ½ لیوان  ( پنیر "پکورینو رمانو" هم میتونید استفاده کنید)

روغن زیتون ½ لیوان

گردو يك سوم لیوان

سیر 3 حبه

نمک و فلفل


پنیر پارمزان  یا به تلفظ ایتالیایی پارمجانو رجیانو (پارمژان هم بعضا گفته میشه) یکی از پنیرهای مورد علاقه منه ( طعم کریمی بسیار غنی و خوشمزه ای داره که اگه کالری بالایی نداشت مینشستم خالی خالی میخوردم)




اول از همه گردوها رو بلند کنید ( چون اگه همه چیز رو با هم بریزید توی بلندر گردوها خوب له نمیشه)
به جای گردو میتونیداز بادام یا بادام زمینی یا ترکیب همه اینها استفاده کنید





ریحان رو اضافه کنید و با گردو میکس کنید بعد سیرها رو اضافه کنید





حالا روغن زیتون رو کم کم اضافه کنید و هر بار کار رو متوقف کنید و مواد رو از دیواره بلندر جدا کنید. مواد که کرم مانند شد، پنیر رو اضافه کنید و در آخر نمک و فلفل





از این مقدار مواد 1 لیوان پستو بدست میاد که من نصفش رو گراتن کدو درست کردم ( رسپیش در پست بعدی خواهد آمد) و با نصف دیگش پستو پیتزا که باز از پیتزاهای ایتالیاییه (رسپیش رو تصمیم ندارم بذارم چون ایرونیها پیتزای بدون گوشت دوست ندارند! من که از این مدل پیتزاها خیلی دوست دارم)
پستو به دلیل داشتن سیر طعم تندی داره و با همه چیز ترکیب خوبی ایجاد میکنه . میتونید با پاستا هم امتحانش کنید. این پست رو جداگونه گذاشتم که بشه راحت بهش مراجعه کرد ، چون غذاهای زیادی هستند که توی رسپیشون پستو نیاز دارند.

   
رسپی از simply recipes
Print Friendly and PDF