ترایفل




Trifle ترایفل یک نوع دسر معروفه که از کیک و میوه و خامه و یا کاسترد درست میشه. تنوع خیلی زیادی داره و به مدلهای مختلف میشه درستش کرد. کلمه ترایفل برگرفته از خامه سفت شده با شکره. ولی بعد ها این دسر تنوع بیشتری پیدا کرد و کاسترد و ژله هم جایگزین خامه شد. این دسر رو معمولا توی مهمونی های شیک برای زیبا شدن میز غذا درست میکنند.

این سایزی که من درست کردم به راحتی 20 تا آدم گرسنه ( و یا 30 تا خانم شیک) رو سیر میکنه! ظرف های سرو ترایفل ظرفهای خاصی هستند. حتی یک جام در بازار وجود داره به نام جام ترایفل. ولی شما میتونید از هر ظرف شیشه ای ساده بدون طرحی استفاده کنید. میتونید ترایفل رو در جام های کوچیک برای هر فرد هم سرو کنید.

برای درست کردنش هم از هر مدل کیکی که دوست دارید میتونید استفاده کنید. حتی در مدلهای ایتالیاییش از بیسکویت هم استفاده میشه. من اینبار از کیک ساده استفاده کردم. با سه چهارم کیک این ظرف پر شد. پس من همین کیک رو برای شما توصیه میکنم (که اگه میخواید یه قوم گرسنه رو سیر کنید مقرون به صرفه است) ولی حتی میتونید از پودر کیک های آماده هم کیک درست کنید و یا یک دونه کیک بخرید .





بعد از اینکه کیک تون رو درست کردید بذارید کاملا سرد بشه.حالا دو راه دارید. یا با برش های منظم ببرید. و یا با دست تکه تکه اش کنید. هیچ فرقی نداره. بسته به اینکه چطوری میخواید میوه ها تون رو بچینید از یکی از این دو روش استفاده کنید. خلاصه اینکه توی این دسر هیچ آدابی و ترتیبی مجوی...





دوم... شما برای درست کردن ترایفل به میوه نیاز دارید . میتونید از مربا و یا پوره و یا سس میوه هم استفاده کنید. کمپوت هم میشه. پس باز هم دستتون کاملا بازه. فقط نکته اش اینه که قبل از اینکه میوه ها رو برش بزنید باید توی یخچال کاملا سرد شده باشند. ترایفل رو میتونید با یک میوه و یا با ترکیبی از میوه ها درست کنید. که من اینبار از کیوی و آناناس و توت سیاه و توت فرنگی استفاده کردم.



ظرفتون رو از قبل بذارید توی یخچال تا کاملا سرد بشه. کیک تون رو هم باید توی یخچال گذاشته باشد. پس همه چیز باید سرد باشه. حالا توی ظرف مورد نظرتون یک لایه کیک بچینید




و اما عنصر سوم... خامه فرم گرفته. قبلا گفتم باز هم میگم. برای دو تا بسته خامه صبحانه که تقربا کمی بیشتر از 400 گرمه شما به نصف لیوان شکر احتیاج دارید. آب اضافی خامه رو بگیرید و توی یک ظرف فلزی بریزید و بعد شکر رو بریزید روش و با چنگال 20 ثانیه آهسته هم بزنید و بذارید توی فریزر (حداقل 20 دقیقه) تا کاملا تگری بشه و مثل یخ دربهشت بشه. اگه یادتون رفت و دیدید کاملا یخ بسته ، کمی بذارید بیرون بمونه که بشه با همزن همش زد. حالا توی ظرف بزرگی که خامه جای حجیم شدن داشته باشه، با همزن برقی به مدت 5 تا 10 دقیقه خوب بزنید تا پف کنه و فرم بگیره. حجمش دو برابر و کاملا هم سفت میشه! در آخرین مرحله اسانس میوه بهش اضافه کنید . که طبق معمول من از اسانس مورد علاقه ام یعنی موز استفاده کردم. با این دستوری که دادم شیرینیش کم شیرینه و دل رو نمیزنه. کیک ساده رو هم به جای یک و نیم لیوان شکر، با یک لیوان شکر درست کردم که دسرم زیادی شیرین نشه.

حالا روی کیکها رو با خامه بپوشونید






بعد یک لایه کیوی چیدم. البته اول به صورت عمودی میوها رو روی دیواره ظرف چیدم و بعد توش رو پر کردم





بعد یک لایه خامه و بعد یک لایه کیک





بعد یک لایه آناناس و یک لایه کیک






بعد توت سیاه چیدم. فقط بهتره دستکش بپوشید که مثل من دستتون تا چند روز سیاه نباشه!






بعد یک لایه خامه ریختم.






در آخر هم توت فرنگی هام رو چیدم روش. حالا روش رو با سلفون بپوشونید و بذارید توی یخچال تا فردا صبح! اگه عجله دارید 2 ساعت بذارید ولی من یک شب و یا یک روز رو پیشنهاد میکنم چون اینطوری خامه و شیره میوه ها توی هم یکی میشه و دسر پودینگ مانندی بدست میاد و خوشمزه تر میشه.







طعمش حرف نداره و خوب طرفدار پیدا میکنید. شکلش هم که چون رنگ رنگیه، دید همه رو به خودش جلب میکنه.

روش سروش رو هم بگم:
 توی دست و بالتون حتما یک دونه از این قاشقهای خیلی گنده هست که من نمی دونم به فارسی بهش چی میگن ولی از همون برای سرو ترایفل باید استفاده کنید. یعنی با اون قاشق گندهه توی کاسه های شیشه ای کوچیک بریزید و سروش کنید.

من یک عالمه میوه و کیک اضافه آوردم پس یک مدل دیگه اش رو هم میخوام درست کنم

Print Friendly and PDF