خمیر مارزیپان





واسه اونهایی که خیلی صبر و تحمل به خرج دادن امروز یه مژده دارم...که خودتون تا الان متوجه شدید چیه. بالاخره فرصت کردم مارزیپان درست کنم! فقط ... دوستان یه توضیح بدم که مارزیپان مدلهای مختلف داره. اینی که امروز میبینید ، مارزیپان فرانسویه. مارزیپان آلمانی و اسپانیایی هم هست که باز باید صبر کنید تا ببینم کی بتونم درست کنم. مارزیپان فرانسوی از نوع مارزیپانهای پختنیه. یعنی آرد بادام با شیره شکر پخته میشه.


شکر 2 لیوان
آب سه چهارم لیوان
پودر بادام 4 لیوان
سفیده تخم مرغ 2 عدد
کرم تارتار يك هشتم ق چ
پودر قند برای ورز دادن





من باز یه توضیح دیگه هم باید بدم... ببینید رسپی میگه 4 لیوان پودر بادام... شما چند راه دارید. یکی اینکه بادام رو با پوست بخرید و دیگه اینکه مغز بادام بخرید. در هر حال باید مغز بادام رو توی آب سرد یک شب خیس بدید و بعد پوستش رو بکنید و بذارید خشک بشه و بعد آسیابش کنید. این راه سختش بود... حالا واسه ما تنبلا...راه دیگه اینه که خلال بادام بخرید و پودرش کنید. در این صورت هزینه بالاتر میره. حالا اگه دوست ندارید که زیاد پول خرج کنید یه راه دیگه هم جلو پا تون میذارم... خلال بادام زميني.
 پس کلا نیم کیلو خلال بادام یا خلال بادام زمینی. طعم هر دو خوبه. اینا راه هاش بود، دیگه خود دانید.






شکر و آب رو روی حرارت میذارید و هم میزنید تا شکر حل شه . بعد کرم تارتار رو اضافه کنید و در دیگ رو ببندید تا 3 دقیقه بجوشه. در دیگ رو بردارید و کنارش بایستید تا به مرحله "سافت بال " برسه ( قبلا کامل توضیح دادم که این یعنی چی)







سینک رو پر از آب و یخ کنید و دیگ رو بذارید توش و هم بزنید تا سرد شه. ( حواستون باشه که شربت نبنده و سفت نشه. اگه دیدید داره سفت میشه از توی آب برش دارید) بعد سفیده تخم مرغ و پودر بادام رو اضافه کنید.


همینطور که میبینید خمیر گلوله گلوله است. نگران نباشید درست میشه.





حالا دوباره روی حرارت بذارید و خوب هم بزنید تا یه خمیر یکنواخت و کشدار بدست بیاد. تقریبا 2 دقیقه






سطح کار رو پودر قند بپاشید. ( باید خیلی نرم باشه. پس حداقل سه بار آسیاب کنید) در کل با ربع لیوان میشه درستش کرد. کم کم موقع ورز دادن پودر شکر اضافه میکنیم که به سطح نچسبه







خمیر رو بریزید روی تخته و منتظر بمونید که کمی سرد شه که بشه ورزش بدی. تقریبا 2 تا 3 دقیقه طول کشید تا من تونستم شروع کنم. البته کولر رو هم روشن کردم که کمک کنه.






این وضعیت خمیره هنگامی که ورز داده نشده





و ...نیم ساعت بعد.


پس اینجوری مارزیپان فرانسوی درست میکنن. با این مقدار من تقریبا یک کیلو و ربع خمیر مارزیپان بدست آوردم. توجه داشته باشید که خمیر نباید به هیچ وجه هوا ببینه. پس سریع توی سلفون بپیچید و بذارید توی یخچال . یعنی دقیقا همه توضیحاتی که در مورد فوندانت دادم در این مورد هم صدق میکنه. یعنی اینکه میشه تا ماه ها در یخچال نگه داشت. ( من یه با تا 2 سال هم توی فریزر داشتمش) قبل از استفاده از یخچال بیرون بیارید تا به دمای اتاق برسه و یا اینکه باید ورز بدید تا دوباره خمیر نرمی بدست بیاد. شیوه رنگ کردنش هم مثل فوندانته.


ولی باز هم تاکید میکنم که کار با فوندانت واسه تزئین خیلی راحت تره و اگه میتونید با طعمش کنار بیاید، گزینه بهتریه. رنگش هم که همینطور که میبینید کرم رنگه ولی فوندانت سفیده


خب خب خب...حالا که مارزیپان گرمه و تازه از تنور درآورده داریم چطوره که یه چیزی هم باهاش درست کنیم؟!







عکس خرس های بامزه و ناز نازی رو دیدید ( و حتما هم اول همه عکسهای پست رو تا آخر دیدید و بعد شروع به خوندنش کردید!) پس میدونید که قراره خرس درست کنیم. خیلی ساده است ولی جلوه زیادی داره و کلا بچه پسنده!


برای شروع دو تا کره کوچولو درست کنید ( کوچیکتر از گردو ، بزرگتر از فندق) تقریبا توی یک سایز ولی سرش بهتره کمی کوچکتر باشه








یه گلوله خیلی ریز درست کنید و بین انگشت ها تون پهنش کنید و بچسبونید روی قسمت پایینی صورت خرس کوچولو ( قبلا گفتم ...چسب فوندانت و مارزیپان، آبه!)







برای گوشها دو تا گلوله یک اندازه کوچیک درست کنید و با سمبه و یا سیخ و یا یه تیکه چوب گودش کنید. ( سمبه رو میتونید توی سایزهای مختلف از خرازی ها بخرید.)





جای گوشها رو با همون سمبه روی سر سوراخ کنید





با فشار سمبه، گوشها رو سر جاش بچسبونید





خرسمون کم کم داره شکل میگیره... حالا با خمیری که سیاهش کردید...یه مثلث کوچیک درست کنید و بچسبونید روی پوزه




جای چشمها رو با خلال دندون روی صورت سوراخ کنید و بعد با یه اپسیلون رنگ سیاه که گوله کردید ، پرش کنید





برای پاها از دو تا اشک استفاده میکنیم. بعد زیر بدن نصبش میکنیم و پشت خرس رو با یه گلوله برای دم ، میپوشونیم که اضافی پاها دیده نشه. خطوط روی شکم و پاها رو با خلال دندون و یا چاقو ایجاد میکنیم







دقیقا مثل پاها ، دستها رو هم با دو تا اشک درست میکنیم و روی شکم سوارشون میکنیم






سر رو روی قسمتی که دستها رو چسبوندیم میذاریم که بپوشوندش. چند ثانیه سر رو نگه میداریم که خودش رو بگیره.



فرم اصلی یه خرس اینه که گفتم. حالا میتونید هر چی خواستید دستش بدید یا اینکه واسش لباس درست کنید یا گل سر یا کلاه...دیگه بقیه اش با خودتونه.







خرس ها معمولا نشانه عشق هستند و همواره با یه قلب دیده میشن... حالا من یه کم ( یه کم هم بیشتر از یه کم) زیاده روی کردم!


یه کار دیگه ای که میشه کرد اینه که یه دونه خرس پاستیلی بدید دست خرس کوچولوتون. اینطوری شب راحت تر خوابش میبره.






و یک خرس قهوه ای که شدیدا محتاج یه دوسته.... آقای شوهر بدجوری جوگیر شده بود و چپ میرفت راست میرفت میگفت : " با من دوست میشی!" منم بعد از چند بار که اینو گفت از سر بدجنسی ، صرفا واسه اینکه ضایعش کنم گفتم : " به زن شوهردار پیشنهاد دوستی میدی؟! " ... و اینطوری بود که بچه تغییر رنگ داد و رفت دو رکعت نماز بخونه بلکه مورد عفو واقع بشه!



حالا .... با من دوست میشی؟!








فضا شدیدا رمانتیکیه... هر دوشون هم که هی رنگ به رنگ میشن... معلوم نیست قبل و بعد از این صحنه چی اتفاق افتاده! ما که فقط دو تا تدی شرمسار میبینیم... حالا این بین چی اتفاق افتاده باید یکی موشکافی کنه...آقای شوهر که هنوز در حال استغفار به سر میبره .... موشکاف دیگه ای هم این دور و برا سراغ ندارم!







خب اینایی که درست کردم .. یعنی خرسا... رو بهش میگن " کیک تاپر" یعنی اینکه روی کیک میذارن واسه تزئین. و فقط کافیه که یه دونه کیک درست کنید و بعد روش سس شکلات یا پودینگ یا کاسترد یا خامه یا باتر کریم... بریزید و بعد تدی ها رو بذارید روش و ...شما یه کیک خوشگل چشمنواز خواهید داشت!




حالا کی این خرس کوچولو ها رو میخواد؟


کافیه توی کامنت بگید که دوست دارید توی قرعه کشی شرکت کنید. حتما هم یه ایمیل یا شماره تلفن بذارید که بتونم ازتون آدرس بگیرم و پستش کنم. تا فردا ( یعنی امروز! الان ساعت یکه و من هنوز بیدارم! فردا تو اداره بدبخت میشم) ساعت 9 عصر روز شنبه فرصت دارید که شرکت کنید ( باز هم شرمنده دوستان خارجی میشم. ببخشید لطفا) تا اونموقع هم دیگه خرسها خشک شدند و امیدوارم سالم به مقصد برسه.


قرعه کشی  هم باز از طریق سایت random.org


---------------------------------------------------------------------------------

امروز عصر تا الان یه بند گرفتار تزئین کیک بودم ، اینه که وقت نکردم کامنتها رو چک کنم...


وااااااااااااااااای!!! تا هنوز دارم میخندم! حتی فکرشو هم نمیکردم اینقدر بچه ها با حال باشن! هر کامنت رو که میخوندم کلی میخندیدم و تا میخواست خنده ام قطع بشه ، باز کامنت بعدی! یعنی واسه خاطر این کامنتهای بامزه هم که شده ، سعی میکنم بازم از این برنامه ها بذارم. این انرژی که این خنده ها بهم داد ، از کادو دادنه هم بیشتر بهم چسبید.
و اما قرعه کشی...کلا دو نفر اعلام کرده بودند که خارجکی هستند پس تعداد کامنتهای معتبر ( یعنی قبل از ساعت 9) میشه 83 نفر... و برنده.....



با عرض تبریک خدمت حمیده جون، باید از بقیه دوستان هم که سنگ تموم گذاشتند تشکر کنم و مرسی که امشب اشک منو در آوردید.  
 باز هم ممنون


Print Friendly and PDF