رنگین کمانی بر روی ابرها


و یا رنگین کمانی بر روی کیک؟!

دیروز کیکش رو درست کردیم. ببینید دلبندانم... درستش هم همینه. یعنی شما باید از یک روز قبل کیک رو درست کنید. به دلایلی. اول اینکه مطمئن شید که روز تولد صد درصد یه کیک با کیفیت دارید. چون اگه همه کارا رو گذاشتید واسه همون روز و بعد خدای نکرده زبون شیطون لال کیک تون خراب شد ، بعد میخواید چی کار کنید؟ هان؟ پس این یک دلیل که خودش به تنهایی کافیه. ولی دلیل دوم... شما باید به اندازه کافی فرصت داشته باشید که کیک رو درست کنید. سرد شه. از قالب خارج کنید. توی فویل یا سلفون بپیچید و بذارید توی یخچال تا کاملا سرد شه. که اینها به زمان نیاز داره. البته اگه از صبح شروع کنید میشه ولی ما کارمندا صبح مبح مون متعلق به اسلام و مسلمينه! و دلیل بعدی اینکه شما اگه دوست دارید کیک خوشگلی تحویل مردم بدید باید حتما سر حال باشید. جدی میگم... کیک تزئین کردن حس و حال میخواد انرژی میخواد و صبر و حوصله زیاد میخواد. حول حولکی نمیشه. من از خیلی ها شنیدم که میگن: " کلی رو کیکم کار کردم و خیلی هم خوشمزه بود ولی چون حول حولکی تزئینش کردم زیاد جلوه نداشت". ببینید عزیزانم... ما انگلیسیها یه ضرب المثل داریم که میگیم "مردم اول با چشمشون میخورن" یعنی اگه تصویر زیبایی از کیک جلوشون ببینن، صد درصد مزه بهتری توی ذهنشون تجسم میکنن. چون یه جورایی حواس پنجگانه به هم ربط داره. پس هرگز وقتی که خسته هستید یا وقت ندارید یا دور و برتون پر از آدمه و مرتب صداتون میزنن هرگز دست به ایجاد یک اثر هنری نزنید چون نتیجه خوبی نخواهد داشت و چون خودش به اندازه کافی خسته کننده هست، اگه نتیجه اش هم خوب نباشه خستگیش به تنتون میمونه. خوب این از دلایل.... و البته من یک دلیل دیگه هم دارم که خودم همیشه باهاش مواجه بودم. من از بچگی شغلم کیک تولد درست کردن بوده و تجربه ثابت کرده که روز تولد که همه مهمونها ساعتها پشت آینه به خودشون میرسیدن، من یکی تا لحظه آخر گرفتار خامه مامه بودم و با قیافه آش و لاش میرفتم مهمونی!

پس نتیجه اینکه ... ما از روز قبل کیکمون رو آماده داریم. حالا اگه به توصیه من از هر سایز قالبی که میخرید دو تا بگیرید، که هیچی ... وگرنه باید کیک تون رو افقي نصف کنید. اینکار چندتا نکته داره و نتیجه اش هم به تمیزی اینی که میبینید نیست. من به نکاتش نمیپردازم بمونه واسه بعد. پس ما دو تا و یا سه تا کیک داریم. شما مختارید از هر فیلینگی که دوست دارید بین لایه ها استفاده کنید. من اینبار از خامه و موز و کیوی استفاده کردم. چون میوه طعم کیک رو خیلی بهتر میکنه. پس لایه ها رو روی هم میچینیم و خامه فرم گرفته رو هم طبق دستوری که قبلا دادم آماده میکنیم. من اینجا از ویپینگ کریم که قبلا گفته بودم استفاده کردم. ولی باز شما مختارید از خامه های آماده هم استفاده کنید.

خامه باید حتما اسانسدار بشه. روی نتیجه کار شدیدا تاثیر داره. من با چند قطره اسانس موز ( اسانس مورد علاقه خودم) کار کردم.
خوب تا اینجای کار ما کیکمون رو مغزدار کردیم و خامه مون رو هم آماده کردیم. همیشه هم بیشتر از مقداری که نیاز دارید خامه تهیه کنید که بعد دستتون توی حنا نمونه.

این مدل تزئین رنگین کمانی که میبینید، مدلی هستش که در کلاس تزئین کیک ویلتون آموزش داده میشه. ما جهان سومی ها که دستمون از دنیا کوتاهه ولی در عوض اینقدر استعداد داریم که بتونیم از روی عکسش حدس بزنیم چطوری باید کار کنیم. پس من این رو اینجا آموزش میدم ، شما به جای کلاس ویلتون به جا بیارید؛ قربتا الی الله! من سعی میکنم ساده توضیح بدم که همه متوجه بشن.




برای شروع ( البته بعد از بسم اله و دعا واسه اینکه کار درست از آب دربیاد) با نوک خلال دندونی که توی رنگ "رویال بلوی ویلتون" زدیم یه مقدار زیادی از خامه مون رو رنگ میکنیم. توجه کنید که به اندازه نوک خلال دندون رنگ کافیه چون نمیخوایم آسمونمون آبی تیره باشه. همین که یه شِید آبی داشته باشه کافیه.

تمیز در آوردن سطح کیک کار آسونی نیست. خیلی باید روش کار کنید. برای شروع عین اون عکس بالایی باید نصف بیشتر خامه رو روی سطح کیک بذارید و بعد با یک کارد خیلی بزرگ روی کیک رو بپوشونید ( این کار رو مصور با باتر کریم ایتالیایی قبلا آموزش دادم) بعد با همون کارد از روی کیک خامه ها رو روی دیواره میکشیم. باز هم یه کاور کلفت. همینطور بی دقت و ظرافت کل کیک رو میپوشونیم. بعد کارد رو میشوریم. با سطح تمیز کارد در حالی که به موازات کیک گرفتیمش روی کیک از راست به چپ حرکت میکنیم. بعد از سه چهار بار سطح کیک تقریبا صاف میشه. و البته توجه داشته باشید که هر بار خامه های اضافی رو باید از روی کارد گرفته و کارد رو بشورید. حالا در مورد این کیک اصلا قرار نیست ما نگران صاف بودن سطح کار باشیم. همینطور که میبینید فقط یه تیکه پایینی از کیک پیداست. یک تیکه از سطح کیک رو که بهتر از بقیه قسمت ها صاف از آب در اومده رو در نظر بگیرید و نگران نباشید چون قسمتهای دیگه اش قراره با شکوفه پوشیده بشه.




باز تمیز در آوردن دیواره کیک هم اونقدر ها ساده نیست. باید کارد رو عمود بر سطح قرار بدید و مماس بر دیواره کیک به موازات کیک بدون زاویه شروع به حرکت رو به جلو کنید و البته با دست دیگه کیک رو بچرخونید. حالا کاری که باعث میشه سطح كارتون تمیزتر دربیاد استفاده از این ابزاره. قیمتی نداره و توی لوازم قنادی ها پیدا میشه. دو سرش دو مدل دندونه داره که اینجا من از دندونه های ریزش استفاده کردم و شیار های ریز انداختم. خیلی راحت مطابق تصویر کاردک رو زاویه دار نگه میدارید و کیک رو میچرخونید و جلو میرید و خامه های اضافی رو خودش جمع میکنه  و نمای تمیزی هم به کیک میده. مدل ساده اش هم هست که میشه دیواره رو صاف از آب درآورد.
حاشيه و لبه بالا و پایین کیک رو هم مهم نیست تمیز در بیاد چون قراره با شکوفه پوشیده بشه. پس وسواس به خرج ندید




و اما قیف و ماسوره. من اینبار از قیف یکبار مصرف استفاده کردم که بعد دردسر شستن نداشته باشم. ولی قیفهای پلاستیکی هم هست که با "کاپلر" میتونید ماسوره ها رو بهش وصل کنید و یا اگه كاپلر ندارید میتونید دو تاش رو بخرید یکی رو به اندازه ماسوره های کوچیک و یکی دیگه رو به اندازه ماسوره های بزرگ قیچی کنید و بعد ماسوره رو بندازید توش و کیسه رو از خامه پر کنید.

حالا ماسوره... ماسوره رو از لوازم قنادی ها میتونید بخرید. توی عکسی که میبینید من یه ستش رو خریدم که البته گفته ویلتونه و روی ماسوره هاش هم حک شده ویلتون ولی دیگه اصل بودنش گردن خودشون. باز ستش کامل نیست و ماسوره تکی هم هر از گاهی به اندازه ای که به جیبم فشار نیاد میخرم. شما برای این کیک دو شماره ماسوره نیاز دارید. یک شکوفه بزرگ و یک شکوفه کوچیک که بعد توی تصویر نشونتون میدم. و اگه شماره ماسوره ویلتون رو میخواید... من از شماره 18 و 20 استفاده کردم. ماسوره شکوفه البته.



پس ماسوره رو توی قیف میندازیم و قیف رو خوب از خامه پر میکنیم که کم نیاد. بعد فشارش میدیم و ته کیسه رو با دست محکم نگه میداریم و یه مقدار از خامه رو توی ظرف امتحان میکنیم ببینیم اندازه شکوفه مناسبه یا نه. با اینکار هوای اضافی توی قیف هم خالی میشه و بعد دیگه توی کار شکوفه ها نصفه از آب در نمیاد. حالا از پایین کیک شروع میکنیم. برای شکوفه زدن یا اصطلاحا فلورت، باید نوک ماسوره رو کنار سطح کیک نگه داریم و آروم یه فشار به قیف بدیم تا کمی خامه ازش خارج شه. بعد سریع دستمون رو رو به بالا بکشیم تا نوک شکوفه تیز بشه. بسته به اینکه چقدر روی قیف فشار وارد میکنید شکوفه هاتون بزرگ یا کوچیک میشه. پس بهتره از قبل توی یه بشقاب تمرین کنید که دستتون روان بشه و شکوفه ها یک اندازه از آب دربیاد . به همین ترتیب لبه بالای کیک رو هم با خامه سفید شکوفه میزنیم



حالا به اندازه یک قاشق غذاخوری خامه توی یه کاسه میریزیم و به همون شیوه ای که گفتم خامه رو رنگ میکنیم. اما اینبار قرمز و البته پر رنگ تر. چون همه اش یک قاشق خامه است ، با مقدار کمی رنگ هم میشه پر رنگ درش آورد. تجربه به من ثابت کرده که "کریسمس رد ویلتون" به تنهایی رنگ قرمز خوشرنگی به ما نمیده و بهتره کمی نارنجی هم بهش اضافه کنیم تا به این رنگ برسیم. من برای رنگ کردن لباس آقای پوه هم به همیش شیوه عمل کرده بودم.

حالا باید از یه ماسوره شکوفه ریز استفاده کنیم. یعنی به نظرم هر چی ریزتر باشه بهتره. البته نه اونقدر ریز که تا پس فردا هم گرفتار شکوفه زدن باشیم و تموم نشه!

روی کیک یک خط ملایم با کارد بکشید که کیک رو نصف کنه و یا ذهنی این کار رو بکنید و توی ذهنتون از وسط کیک شروع به شکوفه زدن کنید. من یه کم پایینتر از وسط کار کردم که قوس رنگینکمانم بزرگتر بشه ولی اگه میخواید واسه " عزیزم تولدت مبارک" و اینجور چیزا جا بذارید، بهتره دقیقا از وسط شروع کنید. به موازات شکوفه هایی که دور کیک زدید شروع به شکوفه زدن کنید. اگه کیکتون بزرگه که از هر رنگ دو ردیف شکوفه بزنید. مثل من. ولی اگه کیکتون کوچیکه و یا تعداد رنگهای کمتری میخواید کار کنید، میتونید سه ردیف شکوفه بزنید. و البته در صورتی که فقط یک شماره ماسوره دارید و ماسوره کوچیک ندارید هم باز باید فقط یک ردیف کار کنید.



حالا دوباره یه قاشق خامه سفید بردارید و نارنجیش کنید. اگه از خامه قرمزتون چیزی اضافه اومده میتونید مثل من رنگ زرد بهش اضافه کنید و نارنجی بسازید. حالا دقیقا کنار رنگ قرمز ،نارنجی رو هم شکوفه بزنید.



رنگ بعدی رنگ زرده. دیگه باید قیف و ماسوره تون رو بشورید و یا با یه قیف دیگه عوضش کنید. چون نمیشه مثل نارنجی توی همون قیف ریخت و زرد خالص بهتون نمیده و شکوفه هاتون دورش نارنجی میشه



توجه داشته باشید که اگه شکوفه ها رو دقیقا یک اندازه نزنید امکان این وجود داره که قوستون کج و کولی بشه. من توی رنگ سبز قوسم رو اصلاح کردم. یعنی به جای اینکه کنار رنگ زرد شکوفه ها رو بزنم، به اندازه یک شکوفه فاصله دادم و یه قوس تمیز با رنگ سبز شکوفه زدم. برای اینکار بهتره از هر دو سمت رنگین کمان همزمان شکوفه بزنید و جلو برید تا قوس در بالا به هم برسه و بسته بشه. بعد فاصله ایجاد شده بین رنگ زرد و سبز رو با شکوفه سبز پر کردم و اینطوری خطای قوس اصلاح میشه!



بعد رنگ آبی و رنگ بنفش. من نیلی نزدم چون قوسم خیلی پر میشد و نیلی هم خیلی به آبی و بنفش نزدیکه و توی دید زیاد جلوه ای نداره. البته من رنگ سبز رو از اضافه های آبی و زرد درست کردم و بنفش رو هم میشه از ترکیب خامه های اضافی قرمز و آبی بدست آورد.

در نهایت هم رنگهای اضافی رو یا فریز کنید واسه بعد ( معمولا تا چند ماه توی فریزر توی ظرف در بسته خوب میمونه) یا فرداش باهاش کاپ کیک تزئین کنید.



حالا واسه ایجاد ابرهای پای رنگین کمان... با همون ماسوره بزرگ و خامه سفید شروع به کار میکنیم. به این شکل که دستمون رو مایل نگه میداریم و و قیف رو فشار میدیم. در همون حال دستمون رو از پایین رو به بالا میکشیم و سریع رو به پایین و بعد سمت راست.



به همین شکل کنار هم ابرها رو ایجاد میکینم. ردیف اول که تمام شد، ردیف دوم زیرش... بعد یکی وسط اون دو تا و روشون. اینجوری ابرهامون پفی میشه!



شکوفه ها از دور پیدا نیست و رنگین کمان خطی و یکنواخت به نظر میرسه ولی از نزدیک جلوه خوبی داره.



حالا یه عالمه عکس از زوایای مختلف ببینید
























این کیک رو واسه کادوی تولد یکی از همکاران درست کرده بودم. البته من وسط هفته که تولدش بود ماموریت بودم و روز پنج شنبه جشن گرفتیم. دور تا دورش شمع های کوچولوی رنگ رنگی زدیم و بعد از یک عالمه عکس، طی مراسمی کیک صرف شد. فضا شدیدا شاد بود و توی همه عکسها چیلها تا بناگوش بازه. بچه ها میگفتن که عین آفیسهای توی فیلم ها شدیم! جاتون خالی خیلی خوش گذشت. بعد هم تا آخر وقت اتاقمون بوی خوب کیک میداد. دلیل اینکه گفتم خیلی مهمه که توی خامه از اسانس خوب استفاده کنید همینه.



امیدوارم که مفید باشه و بتونید واسه کوچولو هاتون( و یا بزرگترهاتون!) کیک رنگین کمان درست کنید.

آسمانی باشید!
Print Friendly and PDF