مک اند چیز



"مك- اَند - چيز" mac and cheese و يا "ماكاروني اَند چيز" macaroni and cheese همينطور كه از اسمش پيداست تشكيل شده از پاستا و پنير.
 خب مثل غذاهاي ديگه اي كه با پاستا درست ميشه. اين غذا هم ريشه ايتاليايي داره. در قرن 14 انگليسيها نودل تازه رو به صورت لايه اي با پنير و كره مذاب درست ميكردن و با نام Makerouns در كتب ثبت شده . مك اند چيز حتي در قرن 18 هم به عنوان يه غذاي با كلاس در ايتاليا سرو ميشده! و شهرتش در آمريكا در سال 1802 با سرو شدنش در كاخ سفيد شروع شد و در انگلستان هم در دوره ويكتورين!

شايد واسه ايروني ها خوردن ماكاروني فقط با پنير، زياد جالب به نظر نرسه اما در دنيا اين غذا يكي از محبوب ترين و پرطرفدار ترين غذاهايه كه با پاستا درست ميشه.

در مورد پاستا ها قبلا توضيح دادم و با چند مدلش هم آشنا شديد. در مورد ماكاروني بايد بگم كه ... ماكاروني نوعي از پاستاست كه به شكل تيوپي و كوتاه، در فرم هاي مختلف به صورت ماشيني ساخته ميشه. در توليد ماكاروني از تخم مرغ استفاده نميشه و كمتر پيش مياد كه ماكاروني رو در خونه درست كنن به دليل تيوپي بودنش. 
حالا مك اند چيز رو با نوع خاصي از ماكاروني به نام " اِلبو ماكاروني" elbow macaroni (Gomito macaroni ) درست ميكنن. كه يه ماكاروني تيوپي كوتاه خميده است. به دليل كوچيك بودنش سريع پخته ميشه و در غذاهاي سس دار مثل مك اند چيز از همين نوع ماكاروني استفاده ميشه.

البو ماكاروني 250 گرم
كره 3 ق غ
آرد 3 ق غ
پودر خردل 1 ق چ
شير 3 ليوان
پياز خورد شده نصف ليوان
برگ بو 1 برگ
فلفل قرمز نصف ق چ
تخم مرغ 1 عدد
پنير چدار 350 گرم
نمك و فلفل سياه
كره 3 ق غ
آرد سوخاري 1 ليوان


فر رو روي درجه 180 سانتيگراد 350 فارنهايت قرار بديد.

این اِلبُو ماکارونی که گفتم همینیه که میبینید. ازش با مارکهای مختلف به سایزهای مختلف تو بازار موجوده.

در يك ظرف بزرگ آب جوش و نمك ( گاهي كمي روغن) ماكاروني رو آل دِنتِه ميپزيم . تقريبا 8 تا 10 دقيقه بسته به سايز ماكاروني. ولي حواستون باشه كه حتما حتما حتما آل دِنته برش داريد چون اگه كاملا بپزه بعدا چون باز هم پخت داره صد درصد له و خميري و بد فرم و بد مزه ميشه. از من گفتن بود!

ماكاروني رو آبكش ميكنيم و روش آب سرد مي ريزيم تا به هم نچسبه



تا ماكاروني بپزه سس پنير رو هم آماده ميكنيم. كره رو ذوب كرده و آرد و خردل رو اضافه كرده و مرتب هم ميزنيم. تقريبا 5 دقيقه. تمام موارد و نكات بشامل رو واسه اش رعايت كنيد. پياز و برگ بو و فلفل و شير رو اضافه ميكنيم. بازم ميگم كه شير "داغ" رو كم كم بهش اضافه كرده و خوب هم بزنيد تا گلوله گلوله نشه. روي حرارت ملايم مرتب هم بزنيد تا غليظ شه. ده دقيقه. بعد برگ بو رو خارج كنيد.




تخم مرغ رو در يك ظرف جداگانه هم زده و مقداري از سس رو توش ميريزيم و سريع هم ميزنيم و بعد مخلوط تخم مرغ و سه چهارم از پنير چدار رنده شده رو به سس اضافه ميكنيم. ميچشيم و با نمك و فلفل طعمش رو تنظيم ميكنيم. ( چدار شوره پس من نمك اضافه نميكنم)



سس رو با ماكاروني مخلوط كرده و در ظرف سرو ( که با کره از قبل چرب شده) ريخته و سطحش رو با بقيه پنير كامل ميپوشونيم.


كره رو ذوب كرده و با آرد سوخاري مخلوط ميكنيم تا فرم خورده بيسكويت به خودش بگيره. بعد سطح كار رو باهاش ميپوشونيم. دقیقا مثل گراتن ها.



توي فر به مدت 30 دقيقه قرار ميديم تا روش طلايي شه. از فر خارج كرده و 5 دقيقه بهش استراحت ميديم و بعد سرو ميكينم.



من عاشقشم... با وجود اينكه جز كالري چيز ديگه اي به بدن آدم اضافه نميكنه! 


اوه راستي رسپيهاي بسيار زياد و متفاوتي واسه سسش در دنيا موجوده . پس اين رسپي فقط يك مدل از هزارانه.
رسپی از good eats

Print Friendly and PDF