زنجبيل


زنجبيل با عطر و طعم قوي و تندش به غذاها و شيريني هاي ما روح ميبخشه. از زنجبيل به دو شكل تازه و پودر شده در آشپزي و شيريني پزي استفاده ميكنيم. من شخصا روزانه از زنجبيل در آشپزيم استفاده ميكنم. فرقي نميكنه كه دارم گوشت چرخ كرده رو واسه تهيه سس تفت ميدم يا اينكه مرغ رو براي كدوم غذا آبپز ميكنم در هر صورت بايد حتما با زنجبيل معطرش كنم. نه تنها به دليل عطرش بلكه به خاطر خواص خاصي كه داره. مخصوصا اگر خودم يا مهدي سرما خورده باشيم. (آقاي شوهر هم كه من جسارت نميكنم بگم سرما ميخورند ايشون هرگز در زندگيشون سرما نميخورند كه! فقط ما سرما ميخوريم!!!)


مزایای زنجبیل :
1-      حفظ سيستم گردش خون طبیعی بدن: زنجبیل حاوی کروم، منیزیم و روی است که می تواند کمک به بهبود جریان خون، و همچنین کمک به جلوگیری از لرز، تب، و عرق بیش از حد كند.
2-      درمان حالت تهوع: زنجبیل یک درمان موثر شناخته شده برای حالت تهوع ناشی از حرکت است. خوردن پودر زنجبیل باعث بهبودي حالت تهوع ميشود.
3-      بهبود جذب: زنجبیل جذب مواد مغذی ضروری در بدن را بهبود می بخشد. این کار را با تحریک و ترشح آنزیم های معده و پانکراس انجام ميدهد.
4-      پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگي: زنجبیل برای هزاران سال به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا در سراسر آسیا استفاده میشده است. برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در بزرگسالان دو تا سه بار در روز 2 قاشق غذاخوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده در آب گرم را تناول كنيد.
5-      مبارزه با ناراحتی معده: زنجبیل يك عامل ایده آل در کمک به هضم غذا است، در نتیجه باعث بهبود جذب مواد غذایی و اجتناب از درد معده ميگردد. زنجبیل در روشی مشابه به آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش التهاب ميشود.
6-      پیشگیری از سرطان روده: در یک مطالعه در دانشگاه مینه سوتا دریافتند که زنجبیل ممکن است رشد سلول های سرطان روده بزرگ را کُند كند.
7-      کاهش درد و التهاب: زنجبیل حاوی برخی از قوی ترین مواد ضد التهابی است و یک داروی مسکن طبیعی قدرتمند است.
8-      مبارزه با مشکلات تنفسی رايج: اگر شما از بیماری های شایع تنفسی مانند سرفه رنج ميبريد، زنجبیل يك عامل طبیعی براي درمان بيماريهاي ريوي است. با خوردن زنجبيل شما می توانید به سرعت از مشکل  تنفسي رهايي یابيد.
8-
9-      درمان سرطان تخمدان: پودر زنجبیل باعث القاء مرگ سلولی در سلول های سرطانی تخمدان ميشود.
10-   تقویت ایمنی بدن: زنجبیل باعث بهبود سیستم ایمنی بدن ميشود. مصرف کمی زنجبیل در روز می تواند خطر سکته مغزی را با مهار رسوب چربی در عروق كم کند. همچنین باعث کاهش عفونت های باکتریایی در معده شده، و با سرفه بد و سوزش گلو نبرد می کند.
11-   مقابله با حالت تهوع در دوران بارداري: زنجبیل میزان موفقیت 75 درصدي در درمان حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار را دارا ميباشد.



زنجبيل رو ميتونيد به دو شكل پودري و تازه خريداري كنيد.
ريشه زنجبيل تازه رو از سبزيفروشيها تهيه كنيد. پوست كلفتي داره كه بايد با كارد بريده و بعد خود ريشه زنجبيل رو خورد يا رنده كنيد. بعد ميتونيد در آشپزي ازش استفاده كنيد.
اگر قرار نيست بلافاصله استفاده كنيد ميتونيد با پوست در يخچال به مدت سه هفته و يا در فريزر به مدت شش ماه نگهداري كنيد. در هر صورت بيرون از يخچال زياد عمر نميكنه.
حتي پودر زنجبيل رو هم بهتر هستش كه در يخچال نگهداري كنيد. پودر زنجبيل رو از ادويه فروشيها يا سوپرماركتها تهيه كرده و درون يخچال قرار بديد.
بسته به تقدم و تاخر استفاده از زنجبيل در هنگام آشپزي طعمي كه در غذا ايجاد ميكنه متفاوت خواهد بود. اگر شما در ابتداي آشپزي زنجبيل رو توي تابه بريزيد در نهايت طعم ملايم تري خواهيد داشت و اگر در نهايت و پايان آشپزي زنجبيل رو اضافه كنيد طعم تند تري به غذا ميده.

تلاش كنيد از زنجبيل تازه در غذاهاتون استفاده كنيد. نه فقط به خاطر عطرش بلكه به خاطر خواصش.


منبع: lifehack


براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد

Print Friendly and PDF