اوراد دال


دال یکی از غذاهای خوشمزه هندیه که ورژنهای بسیار زیادی هم داره. دال ها رو میتونیم یک غذای مفید و سالم بدونیم و دلیلش هم وجود عدس هستش. رسپی های زیادی برای دال وجود داره و حتی دالها رو با عدسهای مختلف هم درست میکنند.
دال Dal در زبان هندی به عدس گفته میشه. و عدسها هم انواع مختلف دارند. از جمله اوراد Urad . رسپی ای که میبینید برای عدس اوراد هستش منتها چون این عدس در ایران رواج نداره شما همین رسپی رو با عدس قرمز یا عدس سرخ یا عدس دال (یا هر چیز دیگه ای که صداش میزنید) درست کنید.



روغن 1 ق غ
زیره سبز 1 ق چ
پیاز کوچک 1 عدد
سیر سه حبه
ریشه زنجبیل 3 سانتیمتر
فلفل تازه 2 عدد
گوجه فرنگی 1 عدد
زردچوبه 1 ق چ
گرم ماسالا 1 ق غ
نمک و فلفل
عدس 1 لیوان
آب 3 لیوان



عدسی که در تصویر مشاهده میکنید اسمش هست اوراد. این یک نوع عدسه که در هندوستان کشت میشه. اوراد عملا یک نوع عدس سیاه رنگه. اما فقط پوسته اش سیاهه یعنی زمانی که پوستش رو میکنند و نیمه اش میکنند و آماده مصرفه، رنگش همینطور که میبینید سفید خواهد بود و حتی اوراد در انگلیسی به عدس سفید معروفه.
این عدس رو هم مروارید جون برای من سوغات آوردند خودم تو ایران ندیدم.
به راحتی اوراد رو با عدس قرمز معمولی که برای دال عدس به کار میبرید جایگزین کنید. چون قبلا در کامنتها شبهه بسیار زیادی برای این عدس وجود داشت باید عرض کنم که عدس قرمز در مناطق مختلف ایران با نامهای متفاوتی شناخته میشه. پس عدس همون عدسه. زیاد وسواس به خرج ندید. فقط به فروشنده بگید عدس برای دال میخوام.




گوجه فرنگی و پیاز و سیر و فلفل رو خورد کنید.
درون دیگ زودپز یک قاشق روغن بریزید.
زمانی که روغن کاملا داغ شد؛ دانه های زیره رو اضافه کنید و صبر کنید تا صدای ترق ترقشون بلند شه.
حالا گوجه فرنگی و سیر و زنجبیل و فلفل و پیاز رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شن.

اینکه چقدر از سیر یا فلفل استفاده کنید بستگی به ذائقه داره. چون مرتب توی کامنتها در مورد کم کردن میزان سیر سوال پرسیده میشه؛ همینجا عرض میکنم که مجاز هستید میزانش رو تغییر بدید.
مثلا من در اینجا فلفل رو که ماده اصلی دال به حساب میاد حذف کردم. چون مهدی عاشق دال عدسه و اگر احیانا خبطی از من صورت بگیره و توی غذا فلفل بریزم به شدت مورد سرزنش قرار میگیرم. لذا کاملا حذفش کردم و بعدا واسه خودم جداگانه یک عالمه فلفل توی غذا ریختم.

نکته دیگه اینکه اگر در خانه دیگ زودپز ندارید کافیه زمان بیشتری برای پخت دال در نظر بگیرید یا اینکه اصلا عدس رو به این شیوه جداگانه بپزید.



حالا زردچوبه و گرم ماسالا و نمک و فلفل رو اضافه کنید.
برای تهیه گرم ماسالا به این پست مراجعه نمایید.



عدس رو بشورید.



و توی دیگ بریزید.



آب رو هم اضافه میکنیم.



هم میزنیم.



در دیگ زودپز رو میذاریم.
و صبر میکنیم تا با شعله بلند اجاق بپزیه و صدای سوتش شنیده بشه. البته چون دیگهای زودپز با هم فرق میکنند ممکنه دیگ شما سوت نکشه. و به جای اینکه سوت بزنه فقط بخار ازش بیرون بیاد. در هر حال حتما تا الان قلق دیگتون دستتونه و میدونید کی و چطوری عمل میکنه.
بعد از اینکه بخارش بیرون اومد یا آژیر کشید یاسوت زد یا... زیرش رو کم کنید و اجازه بدید با شعله متوسط به مدت ده دقیقه بپزه.
و همینطور که عرض کردم اگر دیگ زودپز ندارید فقط روی اجاق بذارید بپزه.


بعد از ده دقیقه از روی اجاق بردارید و بذارید فشارش پایین بیاد. بعد درش رو باز کنید.
زیاد طول نمیکشه در حد پنج دقیقه یا خیلی کمتر.

مشاهده میکنید که عدس کاملا پخته و آبش کم شده و یه دال غلیظ بوجود اومده.
بچشیدش و اگر نیاز هست چاشنیش رو تنظیم کنید. منظورم نمک و فلفله.

یا حتی میتونید آبش رو هم کم و زیاد کنید. اختیارش دست خودتونه.



همینطور که عرض کردم من سهم مهدی رو جدا کردم و برای خودم بهش فلفل اضافه کردم.
دال عدس یه غذای خیلی خوشمزه است. به این شیوه کمی طولانی تره و به شیوه ای که امروز توضیح دادم خیلی سریعتر میشه آماده اش کرد.

دال رو میتونید با گوشتکوب برقی یا بلندر یا غذاساز پوره کنید یا اینکه همینطور سرو کنید.
یه توضیح هم در مورد طعم اوراد بدم: اوراد پس از پخت بافتش از عدس قرمز لطیفتر و کرم مانندتره و طعمش هم به نظر من بینابین عدس قرمز و برنجه. کلا چیز خوشمزه ایه.

رسپی برگرفته از aneelamaharaj

براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF