مرغ برشته رژیمی با سماق و جعفری

spachcock (1).jpg


این مرغه هم درست کردنش خیلی خیلی آسونه. هم طعمش خیلی خیلی خوبه. هم شکلش اشتها آوره. هم غذای سالمیه. مرغ سرخ کرده رژیمی. دیگه چی از این بهتر؟!
 برای کل مرغه و سیب زمینی هاش فقط دو قاشق روغن زیتون فوق بکر استفاده میکنیم. که اونم روی پوست مرغ کشیده میشه. و بعد هنگام خوردن پوستش رو هم قراره جدا کنیم.


spachcock (2).jpg

مرغ متوسط 1 عدد

آب لیمو 2 ق غ

روغن زیتون 2 ق غ

پودر سیر 1 ق چ

پودر سماق 2 ق چ

جعفری خرد شده یک چهارم لیوان

نمک و فلفل

spachcock (3).jpg

یه سیستم واسه پخت مرغ وجود داره که بهش میگن "اسپچکاک" spachcock یا "باترفلاید" یا همون پروانه ای. تو این شیوه، مرغ رو از کمر باز میکنیم. و به این ترتیب سرعت پخت رو بالا میبریم. البته شما میتونید به همون شیوه ای که برای مرغ شکم پر در فر توضیح دادم هم این مرغ سماق و جعفری رو درست کنید. ولی مدل اسپچکاکش راحت تره.

حالا اسپچکاک یا پروانه ای کردن مرغ رو توضیح میدم:

شما برای سهولت کار به قیچی مخصوص مرغ نیاز دارید.

البته میتونید از قیچی های دیگه هم استفاده کنید. ولی این تیغه هاش قطور تره و کار رو راحت تر میکنه. قیچی مخصوص مرغ رو میتونید از فروشگاههای لوازم آشپزخانه تهیه کنید. من ده ساله با این قیچیه کار میکنم قبلش هم یه دونه قیچی دیگه داشتم که اون مخصوص گوشت و مرغ و ماهی بود و دادمش به مامانی خانم و چون از اون مدل دیگه گیرم نیومد این یکی رو برای خودم گرفتم که یه کمی ضعیف تره ولی بازم تیغه های ضخیمی داره و کار راه بندازه. این قیچی ها از قیچی های معمولی گرونترن و خب چون ممکنه زیاد مورد مصرف واسه تون نداشته باشه اون قدرها هم چیز واجبی نیست. از یه قیچی معمولی که مخصوص کارهای آشپزخونه تون کنار گذاشتید استفاده کنید. ولی مجبور میشید زور بازو به کار ببرید.


spachcock (4).jpg

خب من از کنار گردن مرغ هم مرز ستون فقراتش شروع میکنم به بریدن.


spachcock (5).jpg

تا انتها رو قیچی میکنم و مرغ از کمر باز میشه.


spachcock (6).jpg

حالا باز هم مرز ستون فقراتش از سمت دیگه شروع میکنم به قیچی کردن.


spachcock (7).jpg

مشاهده میکنید که الان مرغه دیگه کمر نداره.
یعنی گردن و ستون فقرات و دنبالچه یا خوش خوراکش از بدنش جدا شده. در انتهای تصویر میتونید ببینیدش.


spachcock (8).jpg

به همین سادگی. و سرعت!
با قیچی کارمون واقعا راحت و سریعه.
میبینید که کمر مرغه شکافته شده و اصطلاحا پروانه ای باز شده. اصطلاح حرفه ایش هم میشه اسپچکاک.

مرغ رو میشوریم که توی شکمش کاملا تمیز باشه.
اون استخون کمرش رو هم نگه میداریم واسه درست کردن آب مرغ یا سوپ.

به این شیوه با اسپچکاک کردن مرغ، شما میتونید خوراک های مختلفی با طعم های متنوع ایجاد کنید که به مرور بهشون خواهم پرداخت.


spachcock (9).jpg

خب حالا که مرغ رو آماده سازی کردیم؛ آب لیموی تازه و روغن و پودر سیر و پودر سماق و جعفری خورد شده و نمک و فلفل رو توی یه زیپ لاک میریزیم و زیپ لاک رو تکون میدیم تا مخلوط شن.
مرغ رو توی زیپ لاک قرار میدیم و با دست از پشت زیپ لاک ماساژش میدیم تا مواد به جسم مرغه بره.
البته میتونید همینکار رو به جای زیپ لاک توی یه کاسه انجام بدید. منتها هم کاسه رو کثیف کردید هم دستاتون رو.
حالا برای چند ساعت میذاریمش توی یخچال تا مرغه حسابی طعمدار بشه. میتونید شب انجامش بدید و بذارید یخچال و فرداش از زیپ لاک بیرونش بیارید و بذارید توی فر. جون میده واسه ماهایی که همواره با کمبود وقت مواجه هستیم.


spachcock (10).jpg

فر رو روشن کرده و روی 190 درجه سانتیگراد قرار میدیم.

من برای سهولت کار کف سینی فر رو یه دونه کاغذ روغنی میندازم. و یا فویل. اما لزومی نداره. فقط کافیه مرغ رو از زیپ لاک خارج کرده و توی سینی یا ظرف تون بذارید.


spachcock (11).jpg

میتونید کنار مرغ سبزیجات هم بذارید. کافیه مخلفات رو قطعه قطعه کنید و بریزید توی همون زیپ لاک و تکونش بدید و بعد بیرون بیارید و کنار مرغ بچینید.

البته الان توی تصویر فقط سیب زمینی میبینید. ولی من خودم از همه مدل سبزیجات کنار مرغ استفاده میکنم. همه خوشمزه میشن. تو پست مرغ شکم پر عرض کردم که من از بچگی مرغ تو فری درست میکردم و هنوزم مرتب مدلهای مختلفش رو درست میکنم چون بسیار سریع و راحته. و خیلی خوشمزه.


spachcock (12).jpg

مدت زمان پخت برای مرغ با سایز های مختلف متفاوت هستش. ولی برای یک مرغ متوسط با سایز حدود یک و ششصد یک و هفتصد برای فر من همیشه 70 دقیقه است. اگر مرغ درشت تر باشه زمان میتونه 90 دقیقه هم باشه. دیگه زمان پخت برای فر تون رو باید با یکی دو بار کسب تجربه، محاسبه کنید.


spachcock (13).jpg

وقتی پخت، از فر خارج کرده و به دلخواه روش جعفری میریزیم و با لیمو سرو میکنیم.


spachcock (14).jpg

مرغه خیلی خوشگل و برشته میشه. به تنهایی هم خیلی زیباست. ولی خب شما اگر اهل تزئین کردن غذاهاتون هستید؛ خودتون خوب بلدید چه بلایی به سرش بیارید. من وقت سر خاروندن هم ندارم چه برسه به تزئین!


spachcock (15).jpg

یه چنگال توی قطور ترین قسمت ران مرغ فرو ببرید و تکونش بدید تا بافت مرغه باز شه و ببینید که صورتیه یا سفید. اگر سفید بود که پخته. اگر صورتی بود باید به پختن ادامه بدید.
من تجربه ام خیلی زیاده. گاهی پیش میاد دو روز در هفته هم مرغ تو فری درست میکنم واسه کل اعضای خانواده. (آخه با وجود بچه های کوچیک و نا آروم این مدل غذا واسه من مناسب ترینه. و همه هم عاشق طعم مرغ برشته و کبابی هستند. مخصوصا آقایون خانواده) اینه که بعد از این همه سال تجربه، چشمی هم میتونم تشخیص بدم که مرغه پخته یا نه!

spachcock (16).jpg

اینم یه تیکه سیب زمینی خوشمزه با یه ذره مرغ با طعم سماق و جعفری. تقدیم به شما با عشق!



براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد


Print Friendly and PDF