ماکیاتو

macchiato-1

پست امروز واسه کسانیه که دستگاه قهوه ساز ندارند اما میخوان قهوه ماکیاتو درست کنن. ماکیاتو  macchiato یعنی لک دار یا خال دار. و معمولا به قهوه ای اطلاق میشه که با یه مقدار شیر کف دار، لک دار شده باشه. قهوه ماکیاتو زمانی رایج شد که میخواستند بین سرو "قهوه اسپرسو" و "قهوه اسپرسو با مقداری شیر" تفاوت قائل بشن. پس قهوه چی ها به این مدل قهوه میگفتن ماکیاتو یا قهوه لکه دار شده! قهوه ماکیاتو در بین تمام انواع قهوه ها، از کمترین میزان نسبت شیر به قهوه بهره منده. یعنی شما فقط وجود شیر رو اندکی احساس میکنید!


حالا لاته ماکیاتو Latte macchiato دقیقا عکس این هست. یعنی شیری که با اندکی قهوه اسپرسو لکه دار شده! در لاته ماکیاتو ما میزان بسیار زیادی کف شیر داریم و یک مقدار شیر داغ و اندکی هم اسپرسو. چیزی که لاته ماکیاتو رو از "کفه لاته" متفاوت میکنه وجود لایه بندی زیباش هست. یعنی شما در لیوان قهوه تون، یک لایه شیر میبینید، بعدش یک لایه قهوه و روش هم یک لایه کف شیر. برای تهیه لاته ماکیاتو میتونیم از یک شات اسپرسو و یا نیم شات اسپرسو استفاده کنیم.



macchiato-2

من فرض رو بر این میذارم که شما تو خونه دستگاه قهوه ساز و استیمر ندارید. دستگاه میلک فراثر هم ندارید. یعنی هیچ دستگاهی که مخصوص درست کردن شیر کف دار باشه در منزل خود موجود ندارید. حالا شما چند راه دارید:
اول اینکه حتما باید یه مقدار شیر رو گرم کنید. همین که تصمیم گرفت بجوشه از روی حرارت برش دارید.
بعدش میتونید بریزیدش توی مخلوط کن و دستگاه رو روشن کنید تا مخلوط کن، شیر رو تا حدی کف دار کنه. البته باید پارچ مخلوط کن شما تحمل دمای زیاد رو داشته باشه. راه حل دیگه اینه که شیر داغ رو بریزید توی یک پارچ یا ماگ و با استفاده از گوشت کوب برقی اینقدر همش بزنید تا کف مناسبی روش ایجاد بشه. راه حل دیگه اینه که باز شیر داغ رو بریزید توی یک پارچ یا ماگ و با استفاده از یک پره از همزن برقی تون، اینقدر شیر رو هم بزنید تا کف دار بشه. توجه کنید که شما باید تنها از یک دونه از پره ها استفاده کنید نه هر دو پره. اصلا اگر هر دو پره رو به همزن متصل کنید که پره ها توی ماگ جا نمیشن!


macchiato-3

اگر عاشق خوردن لاته هستید که از ابتدا از یک ماگ استفاده کنید که معمولا دو سه لیوان حجم داره! در غیر این صورت مطابق تصویر از یک فنجان بلند یا یک لیوان که تحمل دمای زیاد رو داشته باشه استفاده کرده و شیر کف دار شده رو توی اون بریزید و کمتر از یک سوم از لیوان رو خالی نگه دارید.

من معمولا کمتر از نیمی از لیوانم رو با شیر داغ پر کرده و با دستگاه میلک فراثر شیر رو درون همون لیوان کف دار میکنم. میبینید که شیر اینقدر کفش زیاد هست که تقریبا لیوان مون، پر شده به نظر میرسه.


macchiato-4

حالا یک شات اسپرسو درست میکنیم. اگر دستگاه قهوه ساز دارید که به هر شیوه ای که میپسندید قهوه رو آماده کنید. ولی من از ابتدا فرض رو بر این گذاشتم که شما هیچ دستگاهی که مخصوص قهوه باشه ندارید. پس مقداری پودر قهوه فوری یا اصطلاحا نسکافه رو توی قدری آب جوش ریخته و مخلوط کنید.


macchiato-5

حالا باید قهوه رو به آرامی توی لیوان حاوی شیر بریزیم.


macchiato-6

اگر تسلط کافی روی کار ندارید میتونید به این صورت یک قاشق رو وارونه کرده و قهوه رو آهسته روی قاشق بریزید.
و صد البته که وقتی با یک دستتون دوربین رو گرفتید، پسرتون قاشق رو براتون نگه میداره. نه اینکه نیاز باشه صداش بزنیدها. نه! خودش کلا به مامانش چسبیده و به هر چی دست میزنید باید یک جمله "مامان بده من انجام بدم" بشنوید. پس عملا شما الان دارید به بچه لطف میکنید. و به اعصاب خودتون!


macchiato-7

و به این ترتیب لاته ماکیاتوی ما آماده است. یک لایه شیر داغ. یک لایه قهوه. یک لایه کف شیر.


macchiato-8

و روی کف شیر هم لکه های قهوه مشاهده میشه. هر بار یک شکلی دارند و اصلا لطف درست کردن لاته ماکیاتو به همینه!


macchiato-9

حالا "قهوه ماکیاتو" دقیقا عکس این شیوه است.

یعنی شما فنجان قهوه تون رو با قهوه پر میکنید و بعد اندکی شیر کف دار شده رو توش میریزید.


macchiato-10

قرار هم نیست "کافی آرت" خلق کنید! یعنی قرار نیست با کف شیر روی قهوه نقاشی بکشید. البته اگر دل و حوصله اش رو دارید؛ چرا که نه؟!


macchiato-11

اینکه چقدر شیر توی قهوه بریزید دست خودتونه. ولی همینطور که در ابتدا عرض کردم؛ "کفه ماکیاتو" کمترین نسبت شیر به قهوه رو در بین تمام قهوه ها داره. پس با کمترین میزان شیر سرو میشه. یعنی عملا فقط لکه دار میشه.


macchiato-12

من خودم بین تمامی قهوه ها، لاته ماکیاتو رو ترجیح میدم. اونم با نیم شات اسپرسو. یعنی دوست دارم بیشتر شیر بخورم تا قهوه! معمولا هم از ابتدا اون نیم شات اسپرسو رو با قدری شیره خرما مخلوط میکنم که لاته ماکیتوی من اندکی شیرین بشه. نتیجه اش رو توی تصویر مشاهده میکنید.

به همین سادگی، به همین خوشگلی! لاته ماکیاتو رو با هر شیرین کننده ای که میپسندید شیرین کنید. و یا اینکه بدون شیرینی و در کنار یک برش کیک یا یک کوکی خوشمزه نوش جان کنید.


کپی برداری از مطلب مجاز نمیباشد. لطفا به همین صفحه لینک دهید. متشکرم
براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF