نان کدو حلوایی

1

باید اعتراف کنم به نسبت فردی که یک زمانی حتی حاضر نبوده به کدو حلوایی لب بزنه، من خیلی بیشتر از حد نرمال کدو حلوایی میخورم. بیشتر هم خالی خالی. یعنی کدو حلوایی رو تبدیل به پوره میکنم و با مقداری پودر هل یا پودر دارچین - یا سایر ادویه ها حالا بسته به اینکه اون روز عشقم بکشه کدوم ادویه رو بهش اضافه کنم - میشینم خالی خالی میخورمش!

ولی خب هر از گاهی هم درست کردن غذاها یا شیرینی ها با کدو حلوایی خالی از لطف نیست.
این نان کدو حلوایی که امروز شاهدش هستید یه چیزیه بین کیک و نان. یعنی بافتش و حفراتش بیشتر به نان شباهت داره اما چون با بیکینگ پودر درست میشه و خمیر مایه نداره، یه جورایی کیک هم میتونه به حساب بیاد. ولی ما اسمش رو میذاریم نان. کی به کیه؟! مهم اینه که اختیارشو داریم!

ماست 1 ق غ

وانیل ربع ق چ

پودر جوز هندی ربع ق چ

پودر میخک ربع ق چ

پودر زنجبیل ربع ق چ

پودر دارچین نصف ق چ

پوره کدو حلوایی 1 لیوان

شکر 1 لیوان

تخم مرغ 2 عدد

شیر نصف لیوان

روغن ربع لیوان

آرد 2 لیوان

بیکینگ پودر 2 ق چ



IMG-0543

خب برای درست کردن پوره کدو حلوایی چند راه دارید.
یکی اینکه کدو رو قطعه قطعه کنید و بخارپزش کنید. اگر دستگاه بخارپز دارید که هیچی. اگر ندارید، توی یک دیگ مقداری آب بریزید و اجازه بدید با یه قل کوچیک بجوشه. یه آبکش رو توی دیگ قرار بدید و کدو رو توش بریزید. در دیگ رو ببندید. سایز آبکش باید طوری باشه که روی لبه دیگ قرار بگیره که کدو ها با آب تماسی نداشته باشند.
راه دیگه اش اینه که کدو رو قطعه قطعه کنید و توی ظرف بریزید و روش رو فویل بکشید و بذارید توی فر تا بپزه و نرم بشه.
راه سوم هم اینه که کدو رو از وسط نصف کنید و تخمه های توش رو کاملا خارج کنید.

IMG-0549

من این تصویر رو چند مدت پیش توی استوری گذاشتم و پرسیدم که میدونید چیه؟ جالب بود برام که بیش از هفتاد درصد پاسخشون منفی بود!

این ابزاری که مشاهده میکنید واسه خالی کردن شکم هندونه به کار میره. یعنی چون این یارو قاشقه لبه های دالبر داره، به راحتی هندونه رو از پوستش جدا میکنه و کاربردش واسه درست کردن آب هندونه هست. حقیقتش اینه که تو این چند سالی که من این قاشق رو خریدم حتی یکبار هم به هندونه نزدیکش نکردم. اما تا دلتون بخواد شکم کدو حلوایی رو باهاش خالی کردم.


IMG-0556

اینقدر سرعت عمل رو بالا میبره که نگو! در کسری از ثانیه کدو رو تمیز و مرتب و اصلاح شده و آرایش کرده بهتون تحویل میده!
راستش درست یادم نیست از بازار سنتی یزد خریدمش یا اصفهان. در هر حال ایرانیه و قانونا باید بتونید تهیه اش کنید.
جایگزینش واسه خالی کردن شکم کدو قاشق معمولی هست.


IMG-0558

دو نیمه رو وارونه توی سینی فر قرار بدید و با چنگال چند جای کدو رو سوراخ کنید حالا بذاریدش توی فر تا زمانی که کاملا نرم بشه.

دمای فر 200 درجه سانتیگراد و زمان پخت بستگی به سایز کدو داره. ولی معمولا بین 45 تا 60 دقیقه است.


IMG-0560

بعد از اینکه کاملا پخت و فوق العاده نرم و لطیف شد، با قاشق کدو رو از پوستش جدا کرده و توی یه صافی میریزیم تا آبش گرفته شه. بعد توی غذاساز ریخته و پوره میکنیم.

این پوره رو میتونید تا چند ماه درون فریزر نگهداری کنید. من واسه خودم با لیوان اندازه گیری، یک لیوان یک لیوان فریز میکنم و موقع استفاده از قبل، از فریزر خارج کرده و از خوردنش لذت میبرم. اغلب خالی خالی و یا در نوشیدنی ها. بچه هام هم از وجود پوره کدو در انواع غذاها استقبال میکنن. که خودش یک موفقیت بزرگ برای مامانشون به حساب میاد!


IMG-0568

فر رو روشن کرده و روی 180 درجه سانتیگراد، 350 درجه فارنهایت قرار میدیم.

پیشاپیش از به هم ریخته بودن این تصویر عذرخواهی میکنم. دلیلش اینه که لیانا خانم همه مواد رو خودش توی ظرف ریخته و حتی تخم مرغ ها رو هم خودش شکسته و توش ریخته (یکی از علایق زندگیش همینکاره. و اگر هم بهش بگی نه، میزنه زیر گریه! یاد هم نمیگیره متاسفانه. مهدی خیلی سریعتر قلق شکستن تخم مرغ دستش اومده بود. ولی لیانا فقط تق تق تق میکوبدشون و آخرشم آش و لاشش میکنه. یه جورایی رو اعصابه ولی من صبر و تحملم زیاده. می ایستم جلوش و نفس عمیق میکشم تا کارش تمام شه!)

پوره کدو و شکر و ادویه ها و وانیل رو درون کاسه بزرگی میریزیم. تخم مرغ رو اضافه میکنیم.


IMG-0570

هم زده و روغن و ماست و شیر رو اضافه میکنیم.


IMG-0573

همه مواد رو با ویسک یا همزن دستی مخلوط میکنیم.


IMG-0576

آرد و بیکینگ پودر رو افزوده و هم میزنیم.


IMG-0578

به اندازه ای که مایه یکدستی حاصل بشه.


IMG-0594

قالب لوف پن به ابعاد حدودی 27 در 10 سانت رو کاغذ روغنی میندازیم.

و یا از دو قالب 20 در 8 سانت استفاده کنید. 




IMG-0596

و یا هر قالب دیگه ای. (چون میدونم همه مثل من معتاد به خریدن قالب لوف پن نیستند!) مهم این هست که حتما یک سوم از قالب خالی باقی بمونه که جا برای پف کردن داشته باشه


IMG-0598

قالب یا قالب ها رو پر میکنیم.


IMG-0629

اگر دوست دارید میتونید روش مقداری تخمه کدو بریزید.

همچنین شما یکی از قالب ها رو با یک لایه چیزکیکی میبینید که اون رو در یک پست دیگه باید توضیح بدم. فعلا همین نان ساده رو جلو میریم.


IMG-0671

قالبها رو به مدت 60 دقیقه درون فر قرار میدیم. و بعد با یک چاقو تستش میکنیم. اگر چاقو تمیز بیرون اومد یعنی نان پخته وگرنه بایستی به پختنش ادامه بدیم و هر 5 دقیقه یکبار تستش کنیم تا زمانی که مطمئن بشیم مرکزش کاملا پخته.

بعد از فر خارج کرده و اجازه میدیم کمی سرد بشه و سرو میکنیم. اگر هم مثل من و بچه هام خیلی عجله دارید، داغ داغ سرو کنید. تو سرما حسابی میچسبه.


IMG-0672

همینطور که مشاهده میکنید بافتش شباهت به نان داره. کاملا لطیف و اسفنجی با حفره های ریز زیبا. اگر دمای فر یکنواخت و مناسب باشه، نان شما خمیری نخواهد بود و مطابق تصویر میشه.

این نان به دلیل وجود پوره کدو، کاملا مرطوب هست و کدو حلوایی رنگی نارنجی و زیبا به نان میده. البته شما طعم کدو رو به وضوح در نان احساس نخواهید کرد. در واقع وجود کدو بیشتر به مرطوب شدن نان کمک میکنه.

امتحانش کنید. نان یا کیک، در هر دو صورت خوشمزه است.


IMG-0676

حسن ختام پست امروز هم تصویری از پشت صحنه هست که مشاهده میکنید لیانا خانم بعد از مشارکت در تهیه خود نان، تبلتش رو برداشته و گرفتار تهیه عکس از کارش هست. این تبدیل شده به یک روتین. اصرار خاصی هم داره که حتما عکس بگیره. مهدی هم توی این سن دقیقا همین مدلی بود. جفتشون استعداد این رو دارند که در آینده فودبلاگرهای موفقی بشن!


Pumpkin bread

1 tablespoon Yogurt
1/4 teaspoon vanilla
1/4 teaspoon ground nutmeg
1/4 teaspoon ground cloves
1/4 teaspoon ground ginger
1/2 teaspoon ground cinnamon
1 cup pumpkin puree
1 cup sugar
2 eggs
1/2 cup milk
1/4 cup oil
2 cups all-purpose flour
2 teaspoons baking powder

Preheat the oven to 350F, 180C. In a large bowl, mix together the pumpkin puree, vanilla, spices, sugar, eggs, yogurt, milk and oil.  Add the flour and baking powder mix just until combined. Pour pumpkin batter into a lined 25*10 cm loaf pan. Place the loaf pan in the oven and bake until a tester inserted in the center comes out clean, about 60minutes. Let the bread cool completely on a wire rack before serving.

Print Friendly and PDF