فته گوشت و بادمجان از کتاب ات مای تیبل

IMG-1463

فته (با تشدید روی ت، کهFatteh  و یا Fetteh خونده میشه) یکی از غذاهای معروف عربی هست که تنوع بسیار زیادی در بلاد عرب داره و معمولا با نان تست شده همراه هست. من ده سال پیش یک مدل فته مرغ رو آموزش دادم، امروز شاهد فته گوشت و بادمجان خواهید بود. این ورژن از فته رو من از کتاب AT MY TABLE براتون انتخاب کردم و ترکیبی هست از نان پیتای تست شده و گوشت و بادمجان تفت داده شده با یک سس ارده و ماست با عطر سیر که با دانه های خوشرنگ انار و برگهای شاداب نعناع زینت داده شده. میدونم که از طعمش لذت خواهید برد. و اما داستان امروز:

IMG-1571

حدودا یک سال (حالا کمتر یا بیشتر، درست خاطرم نیست) بعد از گذشت اون ماجرایی که در پست شاوارمای مرغ براتون تعریف کردم، باز طبق عادت هوس یک رسپی تضمین شده رو داشتم. چون دل و دماغ صرف انرژی واسه فکر کردن برای طراحی یک رسپی جدید رو نداشتم و فقط دلم میخواست طعم یه کیک جدید رو تجربه کنم. خودمونیم، داشتن یک ذائقه تنوع طلب هم دردسرهای خودش رو داره!


IMG-1577

باز گرفتار پرسه زدن توی سایتهای شف های مورد علاقه ام شدم و مجددا دست تقدیر من رو به سایت نایجلا کشوند. یه کیک خوشگل روی هوم پیج سایتش بود که بدجوری چشمم رو گرفت و درجا درستش کردم. شاید باورتون نشه ولی من واقعا تعجب کردم وقتی دیدم که باز هم مسابقه در جریان هست. و بازم شاید باورتون نشه اما ... باز هم روز آخر مسابقه بود! این که میگم دست تقدیر، منظورم همینه! حالا شرایط من اون روز خیلی خاص بود. چطوری؟ اینطوری که من تازه به خونه جدید اسباب کشی کرده بودم و این دقیقا اولین عکسی بود که داشتم توی خونه جدید از تجربه آشپزیم میگرفتم. شرایط نور در این خونه جدید برام نا آشنا بود و اصلا نمیدونستم چه موقع از روز، کجا بهترین زاویه نور برای عکاسی رو داره (البته الان دیگه کاملا دستم اومده که چی به چیه. و متاسفانه با وجود اینکه آشپزخونه ام رو خودم از صفر تا صد طراحی کردم و کلی پنجره واسه اش در نظر گرفتم، بازم از میزان نورپردازیش رضایت ندارم. البته خیلی خیلی خوبه ها. ولی من رضایت ندارم. شما بذارید به حساب همون ژن پرفکشنیستی کذایی که واسه تون درد دل کردم!) خلاصه حدود بیش از 500 تا عکس گرفتم که دستم بیاد کجا نور بهتری برای عکسم ایجاد میکنه. بی اغراق! و شما لیانا رو هم به این پونصد و خورده ای عکس اضافه کنید، چون بچه تازه راه رفتن رو یاد گرفته بود و دلش میخواست توی بازی ها و اسباب بازی های مامانش مشارکت داشته باشه.

IMG-1579

خلاصه آخرش موفق شدم یه عکس "نه چندان آنچنانی" از کیکم بگیرم. اصلا نورش به دلم ننشست و باید اعتراف کنم که دیگه تا به امروز هرگز هیچ عکسی در اون نقطه از خونه نگرفتم چون زاویه نور خوبی نداره. با یقین بر اینکه قطعا نایجلا برنده سال قبل رو انتخاب نخواهد کرد، عکسم رو "باری به هر جهت"، آپلود کردم.


IMG-1566


بعد از ظهر جمعه همون هفته، خسته و کوفته خودم رو روی تخت پرت کردم و شروع کردم به چک کردن ایمیل هام. و خب حدسش براتون آسونه، بله یک ایمیل از تیم نایجلا داشتم که برنده شدنم رو بهم تبریک گفته بود. یه جیغ خیلی بلند کشیدم و دویدم سمت پذیرایی و شروع کردم با جیغ و خنده، بالا و پایین پریدن. مهدی و لیانا متعجب بهم خیره شده بودن و آقای شوهر غش کرده بود از خنده. اولین جمله ای که به زبون آورد این بود: "باز تو مسابقه نایجلا اول شدی؟"
آقای شوهر تبدیل به یک انسان با تجربه شده! یک بار دیگه هم باز همین شرایط هیجان انگیز برام رخ داد که شاید ماجراش رو چند سال دیگه واسه تون تعریف کنم.


IMG-1569


برای کتاب، باز هم حق انتخاب داشتم که از بین 13 تا کتاب نایجلا یکیش رو انتخاب کنم که خب چون دفعه قبل تو دلم بود که آخرین کتابش رو داشته باشم اما به خاطر اینکه مراحل نهایی چاپ رو طی میکرد نتونسته بودم روش دست بذارم؛ اینبار درجا ایمیل زدم که AT MY TABLE رو برام بفرستید.
به خاطر تجربه بد سال قبل با اداره پست، پریس و مروارید خیلی اصرار داشتند که آدرس ایران رو ندم اما چون من آدم لجبازی هستم و مرغم همیشه یک پا داره (متاسفانه اینم ژنتیه و از مامانی خانم و ننه به ارث بردم. خیلی هم ژن قوی ای هست) گفتم نه من حتما باید خارش رو بشکنم.
و با پیگیری مستمر به هدفم رسیدم. اینبار بدون حاشیه، کتاب امضاء شده ام رو تحویل گرفتم.

IMG-1574


این کتاب هم پر از رسپی های ساده و راحت هست که من یک دونه اش که با ذائقه ایرانی میخونه رو امروز براتون انتخاب کردم. فته گوشت و بادمجان یک غذای عربی هست که خب ورژن های مختلفی داره. شما امروز شاهد ورژن نایجلا هستید که بازم طبق معمول، من شخصی سازیش کردم و براتون به نمایش میذارم.


IMG-1473


نان پیتا یا لواش یا تافتون 150 گرم

روغن زیتون 2 ق غ

پیاز 1 عدد

بادمجان 1 عدد یا 200 گرم

پودر زیره سبز یک دوم ق چ

پودر تخم گشنیز یک دوم ق چ

پودر فلفل پاپریکا یک دوم ق چ

گوشت چرخ کرده 300 گرم

نمک و فلفل

ماست هم زده یک دوم لیوان

ارده 1 ق غ

سیر 1 حبه

آب لیمو 2 ق غ

نمک 

برای تزئین: دانه های انار و برگهای نعناع و مخلوط تخمه

  
IMG-1411


پیاز رو خرد کرده و با روغن زیتون و ادویه ها روی حرارت ملایم اجاق به مدت 5 دقیقه تفتش میدیم.

برای تهیه پاپریکا در خانه به این پست مراجعه کنید.


IMG-1413

بادمجان رو خرد کرده و درون تابه ریخته و مواد رو با شعله متوسط اجاق به مدت ده دقیقه تفت میدیم.


IMG-1415

مرتب باید همش بزنیم تا بادمجان کاملا نرم بشه.


IMG-1423

حالا گوشت چرخ کرده رو اضافه کرده و تفت میدیم.

IMG-1441

ده دقیقه با شعله متوسط اجاق تفتش میدیم تا گوشت قهوه ای رنگ و برشته بشه.


IMG-1392

تو این فاصله چیپس نان رو هم آماده میکنیم.

فر رو روشن کرده و روی 200 درجه سانتیگراد قرار میدیم.



IMG-1397

برای نان هم میتونیم از نان پیتا یا لواش یا تافتون استفاده کنیم.

اگر از نان پیتا استفاده میکنید، دولایه اش رو از هم جدا کنید.

برای تهیه نان پیتا در خانه به این پست مراجعه نمایید.


IMG-1407

یعنی شما یک درصد احتمال بدید که من آشپزی کنم ولی مهدی و لیانا درش نقشی نداشته باشند!

لیانا همین که میبینه من کاری رو شروع میکنم، میگه: "چرا من کمک نکنم؟"

یعنی در واقع دست پیش رو میگیره که پس نیافته!!!


IMG-1409

همینطور که گفتم من آشپزخونه ام رو خودم طراحی کردم و چون در مرکز آشپزخونه یک جزیره یو شکل قرار دادم که حول یک میز ناهار خوری با کاناپه هست، لیانا و مهدی مثل آب خوردن خودشون رو بالای کاونتر میرسونن و نیازی ندارن که از مامانشون تقاضایی کنن یا حتی اجازه بگیرن! در واقع هدفم رفاه حال خودم بوده اما عملا شده رفاه حال بچه ها واسه فضولی! خودتون تو استوری ها دیدید و میدونید چی میگم!

خلاصه لیانا شاد و شنگول بعد از برش زدن هر مثلث، بهم نشونش میداد و میگفت: "عالی شده مامانی؟"

من دیگه عادت کردم. دقیقا هر شب ماجرای شام پختن ما همین مدلیه!

IMG-1437

نان ها رو روی سینی میچینیم طوری که روی هم قرار نگیرند و به مدت ده دقیقه درون فر قرار میدیم تا کاملا کرانچی بشن. البته وسط کار چکش کنید و هر موقع از ترد بودنش رضایت داشتید از فر بیرونش بیارید.


IMG-1425

تا نان ها دارن تبدیل به چیپس نان میشن و گوشت هم داره برشته میشه، سس رو آماده میکنیم.

این سس رو خیلی سال پیش در این پست آموزش داده بودم و اگر امتحانش کردید، تایید میکنید که طعم خیلی خوبی داره.

از ماست هم زده و یا ماست نیمه چکیده استفاده کنید. کم چرب یا پر چرب، فرقی نمیکنه.
برای تهیه ماست در خانه به این پست مراجعه کنید.
برای تهیه ماست چکیده در خانه به این پست مراجعه کنید.


برای تهیه ارده در خانه به این پست مراجعه کنید.



IMG-1428

سیر رو ریز خرد کرده و یا رنده میکنیم.


IMG-1431

نمک و آب لیموی تازه رو هم اضافه کرده، هم زده و میچشیم. در صورت نیاز چاشنیش رو تنظیم میکنیم.


همچنین مخلوط گوشت و بادمجان رو هم چشیده و چاشنیش رو تنظیم میکنیم.



IMG-1443

خب برای سرو، چیپس نان رو درون بشقاب بزرگی میچینیم.

سرو فته عربی تقریبا تو مایه های ناچز مکزیکی هست که در این پست آموزش دادم.


IMG-1449

مخلوط گوشت و بادمجان رو روی چیپس نان میریزیم.


IMG-1452

حالا سس ماست و ارده رو روش میریزیم.

نایجلا میگه سس رو به شیوه بن ماری گرم کرده و بعد سرو کنیم اما من بهش اعتقاد ندارم. 


IMG-1478

و با تخمه یا پاین ناتس و نعناع و انار تزئینش میکنیم. یا هر مدلی که عشقتون کشید.


IMG-1482

شیوه خوردنش هم همینطور که مهدی بهتون نشون داده این مدلیه که یه چیپس و کمی گوشت و بامجان با همراه سس ماست و ارده و مخلفات رو برمیداریم و قرچ قرچ قرچ میجویم!

فته و ناچز از غذاهای مورد علاقه خانواده ما هست چون همه مون عاشق فاکتور کرانچ هستیم. 
ببخشید... اصلاح میکنیم ... دیوانه کرانچیم!

طعمش خیلی عالیه. هم خاصه هم عالیه. اگر چند سال پیش که این سس رو آموزش دادم، امتحانش کردید الان دارید به نشانه تایید سرتون رو تکون میدید و آب دهنتون رو قورت!

درستش کنید، بخورید، لذت ببرید، نوش جان!

رسپی از Nigella




Beef and aubergine Fatteh
adapted from AT MY TABLE

150 g pitta bread, cut into triangles
2 tbsp olive oil
1 onion, finely chopped
1 aubergine, cut into small cubes
1/2 tsp ground cumin
1/2 tsp ground coriander
1/2 tsp paprika
300 g beef mince
Salt and pepper
1/2 cup Greek-style yogurt
1 tbsp tahini
2 tbsp lemon juice
1 garlic clove, crushed
Salt
 pomegranate seeds, pine nuts, mint leaves


Preheat the oven to 200C. Spread the pitta triangles out on a baking sheet and toast in the oven for 10–15 minutes, or until they are crisp. To make the topping, beat the yogurt, tahini, lemon juice, garlic and salt together.To make the aubergine-beef layer, warm the oil in a pan and cook the onion and spices, over a low heat for 5 minutes, then turn the heat up to medium, add the aubergine cubes. Cook for about 10 minutes, add the mince and cook for 10 minutes, until the meat is cooked through. To assemble, arrange the crisp pitta triangles on a large round plate. Top with the aubergine-beef mixture, followed by the yogurt-tahini sauce. Garnish and eat with your fingers, nacho-style.



Print Friendly and PDF