مینی تارت تاتن


من از بچگی برنامه های "مارثا استوارت" رو نگاه میکردم ولی دو سه تا کارش هست که به نظرم جالب اومده. یکیش رو قبلا آموزش دادم ، که ایده بسیار جالب پختن سوفله لیمو توی پوست لیمو بود. این یکی هم که امروز آموزش میدم از اون کارهای قوق العاده جالبه که کلی باهاش حال کردم. این شیرینی"تارت تاتَن " داستان خیلی بامزه ای داره. هتل " تاتن" متعلق به دو خواهر، در فرانسه مشهور شد به این دلیل که یه روز یکی از خواهر ها می خواسته پای سیب درست کنه و اشتباه میکنه و بجای اینکه اول کراست رو توی قالب بذاره، اول مواد پای رو توی ظرف میریزه و بعد کراست رو روش میذاره! این اشتباه خانم تاتن باعث به وجود اومدن یه مدل شیرینی جدید میشه که بعدها شدیدا طرفدار پیدا میکنه. این مدل تارت شباهت زیادی به کیکهای آپساید داون داره ( که آپساید داون موز رو قبلا آموزش دادم) و یه جورایی آپساید داون سیب به حساب میاد. ( به روایتی دیگه داستان اینطوریه که خانم تاتن یه روز سرش خیلی شلوغ بوده و سیبها رو زیادی توی کره و شکر میجوشونه و داشته میسوخته. دستپاچه میشه و کراست رو میذاره روش و هلش میده توی فر! بعد که بیرونش میاره یه شکل جدید و جالب به خودش گرفته بوده و مشتریها کلی تعریف میکنند و اینطوری این مدل تارت متولد میشه)

پیستری شف های خلاق که همیشه دنبال خلق شیرینی های جدید هستند ایده ساختن تارت تاتن یک نفره به ذهنشون رسیده . برای اینکار توی "رَمِکین" ( قالب های سرامیکی مخصوص سوفله و پودینگ ) سیب رو به چند قسمت تقسیم میکنند و تا اونجایی که رمکین جا داره توش سیب میچپونند و بعد روش خمیر پاف پیستری میذارند و به این ترتیب یه تارت تاتن کوچولو به دست میاد. حالا ابداعی که مارثا کرده بود این بود که توی قالب کاپ کیک از سیب های ریز یا استفاده کرده بود. آخر خلاقیت! فوق العاده کار جالبیه و من که این شیرینی رو توی منوی اصلیم قرار دادم!


حالا کاری که من کردم اینه که تا اونجایی که تونستم همه مراحل سختش رو حذف کردم و برای کراستش هم از خمیر پیراشکی استفاده کردم و در کمتر از یک دقیقه تونستم این تارتلت ها رو آماده کنم! من حتی در یک روز 2 بار درستش کردم آخه خیلی ساده ست و داغ داغ بیشتر میچسبه! ولی توجه داشته باشید که این ورژن اصلیش نیست و من اون رو هم سر فرصت آموزش خواهم داد



ابتدا سیبها را پوست بگیرید ( برای اینکار من از سیبهای زرد ریز استفاده کردم ولی از سیب گلاب ( سیب مصری هم بهش میگن؟) هم میشه استفاده کرد که سفت تر هم هستند ) ساقه سیب رو جدا نکنید.

ته سیب رو با ملون بالر ریز خالی کنید.

توی قالب کاپ کیکها یک قاشق شکر بریزید ( یا بیشتر)


سیب ها رو وارونه روش قرار بدید.

توی سیبها رو با گردوی خورد شده پر کنید.



روی هر سیب یک دونه خمیر قرار بدید. خمیر رو کاملا دور سیبها بپیچید که دورش چین بخوره که بعد خوشگل از آب دربیاد. اگه وارد نیستید میتونید خمیر رو روی سیب بذارید و بعد سیب رو توی قالب بذارید. که خمیر توی قالب فرو بره و یه چین طبیعی بگیره. روی تارتها رو با برس خوب چرب کنید. قالب رو در فر 180 درجه به مدت 20 دقیقه قرار بدید



بعد از خارج کردن 5 دقیقه صبر کنید تا کارامل خودش رو بگیره و بعد یه بشقاب روی قالب بذارید و برش گردونید.

تارت ها رو داغ داغ سرو کنید.


خیلی ساده و خیلی خوشمزه! مخصوصا وقتی به وسطش می رسی و گردو ها رو کشف میکنی!
توجه: با عنایت به اینکه خیلی از دوستان برای این رسپی دچار مشکل شدن پیشنهاد میکنم فقط در صورتی که از استاندارد بودن فرتون اطمینان دارید این رسپی رو تست کنید چون استاندارد نبودن فر باعث میشه که قبل از اینکه شکر بخواد کاراملی بشه، خمیرتون خشک و مثل سنگ بشه. پس پیشنهاد میکنم لطفا صبر کنید تا رسپی "تارت تاتن" با خمیر خونگی رو آموزش بدم. البته اون هم فر خوب میخواد!

برگرفته از Marthasteward
Print Friendly and PDF