کیک شربتی

تا به حال کسی نبوده که این کیک رو خورده باشه و کلی تعریف نکرده باشه. بعضا پیش اومده که یک نفر رو بعد از سالها دیدم و اولین چیزی که گفته خاطره طعم خوب کیک شربتی بوده. شوخی نمیکنم. واسه خودم هم عجیبه که این کیک اینقدر طرفدار داره! این یه کیک مجلسی به حساب میاد و هم وقتی مهمون میاد واسه سرو چیز شیکیه و هم به عنوان هدیه وقتی مهمونی برید کادوی خوبیه. میتونید توی زر ورق یا پلاستیکهای گلدار مثل شیرینیهای سفره عقد بپیچیدش و با روبان تزئین کنید و خلاصه یه کیک ویژه است. من این کیک رو بیشتر از یه میلیون بار درستش کردم ( شاید هم بیشتر) ولی هنوز هم همیشه جزء کیکهای درخواستیه! چیز ظریفیه و امکان اینکه توی دستتون درست از آب در نیاد زیاده. چون علاوه بر اینکه خودش کیک لطیفیه، روش شربت ریخته میشه و برش و چیدنش یه کم تجربه میخواد که تو دستتون پودر و آش و لاش نشه! ولی اصلا نگران نباشید من دیگه بعد از یه عمر کیک پزی کل فوت و فن هاش دستمه و همه رو میگم که کارتون خوب از آب دربیاد.

آرد سفید 2 لیوان
شکر 1 لیوان
ماست 1 لیوان
روغن 1 لیوان
تخم مرغ 4 عدد
هل ربع ق چ
بیکینگ پودر 2 ق چ

برای شربت:
آب 1 لیوان
شکر 1 لیوان
گلاب ربع لیوان
زعفران 1 ق چ (باید هزینه کنید تا کیکتون خوشمزه بشه خوب!)
هل ربع ق چ

برای تزئین: پودر نارگیل و پودر پسته



فر را روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید

روغن ( جامد یا مایع هر دو جواب میده) و شکر را خوب بزنید تا کاملا مخلوط شود. سپس تخم مرغها را دانه دانه اضافه کرده و با همزن خوب هم بزنید ( مقدار هم زدن در کیفیت کیک خیلی تاثیر داره) . هل را اضافه کنید




ماست را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید ( ببینید من چقدر دارم روی خوب هم زدن تاکید میکنم! یه نکته دیگه هم اینکه ماستتون نباید ترش باشه وگرنه میبره! و بعد کیکتون پودر میشه!)




آرد را با بیکینگ پودر الک کرده و به مواد اضافه کنید ( در این مرحله نباید زیاد هم بزنید. اما باید دقت داشته باشید که هیچ گلوله آردی در مخلوط باقی نمونه چون بعد از پخت ، زیر دندون میاد و مزه اش تلخ میشه)



درون سینی فر و یا قالب رولت کاغذ روغنی انداخته و آن را چرب کنید ( قالب با ابعاد حدودی سی در چهل سانتیمتر. اگر قالب بزرگتر باشه ضخامت کیک کمتر خواهد بود و اگر قالب کوچکتر باشه ضخامت یا ارتفاع کیک بیشتر میشه. پس ارتفاع کیک  رو میتونید با تغییر سایز قالب تنظیم کنید )

مواد را توی قالب بریزید و به مدت 20 دقیقه یا تا طمانی که رنگش طلایی بشه در فرقرار دهید ( مخلوط این کیک مطابق تصویر کمی سفته ولی لازم نیست روش رو صاف کنید. خودش توی فر درست میشه)





حالا باید شربت رو آماده کنید. لازم نیست که غلیظ باشه. آب و شکر و زعفران رو 10 دقیقه بذارید بجوشه و بعد هل رو اضافه کنید و در آخر هم گلاب.




همینطور که در تمامی عکسها ملاحظه فرمودید مخلوط این کیک رنگ خیلی روشنی داره ( همه عکسها مثل هم شده! یعنی یه کاسه پر از مواد سفید رنگ) اما بعد از اینکه کیک پخت روی کیک کاملا طلایی میشه! مدت زمان پخت 20 دقیقه است ولی بسته به نوع روغن و یا آرد و یا فر ممکنه بیشتر طول بکشه ( تا 1 ساعت). پس زمانی که کارد فرو برده شده در کیک، تمیز بیرون اومد ؛ کیک رو از فر خارج کنید.



از اینجای کار رو حتما مرحله به مرحله ، همینجور که من توضیح میدم درست کنید. در مرحله اول باید حتما صبر کنید تا کیک و شربت هردو کاملا سرد بشن ( خیلی مهمه). بعد از اینکه کیک کاملا سرد شد. با کاردی تیز کیک رو از طول به خطوط موازی برش بزنید.





حالا سینی رو بچرخونید و مایل برش بزنید.



در مرحله سوم شربت رو روی کیک بریزید به طوری که کل کیک سیراب بشه.



در مرحله آخر پودر نارگیل و بعد پودر پسته بپاشید و در سینی گرد بچینید.



حالا اطلاع بدید ببینم کیکتون چه جور شده
Print Friendly and PDF