استیکی دیت کیک



نمیدونم چرا ... ولی هرچیزی که با خرما ساخته بشه رو من با وجدانی راحت میخورم! شاید به این خاطره که خواص زیادی داره...شاید! خلاصه اینکه کیک خرما هم یکی از کیک هاییه که من بهش علاقه دارم و با کمال میل میخورم. کیک خرما زیاد بلدم و اون هم به مدلهای مختلفش...ولی باید اعتراف کنم که از بین همه کیکهای خرمایی که تا به حال خوردم ، این یکی یه چیز دیگه است! و اصلا اینقدر کیفیتش عالیه که یکی ندونه توش چیه، فکر میکنه کیک شکلاتیه!!! اسم این کیک sticky date cake استیکی دیت کیک به معنی : " کیک خرمای چسبناک" هستش و واقعا هم موقع خوردنش متوجه چسبناک بوندش میشید! اصالت این کیک ، استرالیاییه و تعجبش هم همینجاست ( البته من متعجب شدم...شاید کس دیگه ای تعجب نکنه) که استرالیاییها به یک همچین رسپی باحالی رسیدند که ما ایرونیها و یا عربها عمرا نرسیدیم! در هر صورت دمشون گرم ...یه اعتراف دیگه هم همینجا بکنم.... اینقدر مخلوط این کیک عالی و دوستداشتنیه که من موقع درست کردنش همچین غرق در کار شده بودم و به عالم رویاها رفته بودمday dreaming که بل کل شماها رو از یاد بردم و وقتی به خودم اومدم که کیک توی فر بود!!!blushing دریغ از یه دونه عکس! تلفنی جریان رو با مامانم و معصومه و صدیقه در میون گذاشتم و هر سه متفق القول گفتند که وظیفه دینی و شرعی و انسانی من حکم میکنه که کیک رو دوباره درست کنم !!! ما هم اجابت کرده و این بار از اول تا آخرش رو چیلیک چیلیک عکس گرفتیم... حالا دیگه بر شما واجبه که حتما این کیک رو درست کنید که بسی به خاطرتون رنج بردم no talking

خرمای هسته گرفته 400 گرم

آب سه چهارم لیوان

قهوه فوری 2 ق چ

جوش شیرین 1 ق چ

کره 75 گرم

شکر سه چهارم لیوان

وانیل 1 ق چ

تخم مرغ 2 عدد

آرد  يك و يك چهارم لیوان

بیکینگ پودر 2 ق چ







فر را روی 180 درجه سانتیگراد قرار دهید. قالب گرد 20 سانتی را چرب کرده و آرد بپاشید یا کاغذ روغنی گذاشته و چرب کنید. خرما و قهوه فوری و آب را مخلوط کنید
روی حرارت متوسط به مدت 5 تا 7 دقیقه قرار داده و مرتب هم بزنید تا خرما کاملا نرم شود و آب جذب خرما گردد.


جوش شیرین و کره ( باید هم دما با هوای اتاق باشد) را به مخلوط اضافه کرده، با قاشق چوبی هم بزنید و برای 10 دقیقه اجازه دهید سرد شود. ( مشاهده میکنید که خرما به چه کرم زیبایی تبدیل شده! من هر بار این کیک رو درست میکنم کلی عشقش رو میخورم! احساس لطیفی به آدم دست میده!)


شکر و وانیل را اضافه کنید و تخم مرغ ها را دانه دانه به مخلوط اضافه کرده خوب هم بزنید.

توصیه شف: ببینید...یه قانون هست که من همیشه رعایت میکنم...یعنی هر رسپی رو که میخوام برای بار اول امتحان کنم، دقیقا بی کم و کاست عین دستورش انجام میدم. مواد نباید حتی به اندازه یک مولکول کم و زیاد بشه. تغییرات همیشه در دفعات بعدی اعمال میشه. پس شما هم سعی کنید زیاد حرفه ای نشید! و هر رسپی رو برای بار اول عین خودش درست کنید. بعد که متوجه شدید طعم اصلی چی بوده؛ حالا با توجه به ذائقه خودتون ( منظورم ذائقه اطرافیان تونه! چون معمولا اونها هستند که سر دل آدم غر میزنند) تغییرش بدید...حالا که روشن شدید باید بگم که: من شخصا برای این کیک اصلا شکر استفاده نمیکنم! ولی دستور اصیلش رو واستون نوشتم که خودتون تصمیمش رو بگیرید.


در آخر آرد و بیکینگ پودر رو به مخلوط اضافه کنید


من از یک قالب کنگره ای فانتزی استفاده کردم که وسطش هم سوراخه ولی هر قالبی باشه خوب جواب میده پس خرج اضافی روی دست خودتون نندازید ( من این قالب رو 5000 تومن خریدم) قالب را به مدت 55 تا 60 دقیقه در فر قرار دهید


این مدل کیک معمولا با کارامل سرو میشه ولی ساختن کارامل هنر میخواد! من یه روش تقلبی بهتون یاد میدم که خودم خیلی باهاش حال میکنم! این روش رو توی برنامه " صحبه طیبه" دیدم. برای بدست آوردن یک کارامل تقلبی خوشمزه (دولسه د لچه) کافیه که یک قوطی شیر عسلی رو توی یک ظرف پر از آب روی حرارت به مدت 3 ساعت قرار بدید ( بله درست خوندید! 3 ساعت!!!) ولی باید حواستون جمع باشه که همیشه به ارتفاع ¾ قوطی، آب توی ظرف باشه. پس مرتب باید توی ظرف آب بریزید. بعد از 3 ساعت بذارید قوطی سرد بشه و بعد بازش کنید ( اگه داغ داغ با دربازکن بیافتید به جونش....منفجر میشه....این مورد رو هم تجربه به من ثابت کرده crying پس شما تکرارش نکنید!tongue)


خوب...کیک که آماده شد اجازه بدید 5 دقیقه بمونه تا سرد بشه . بعد قالب رو برگردونید، خودش تشریف میاره بیرون.


ببنید من چیکار کردم...کیک رو باید روی یک رک یا توری یا یه چیزی تو این مایه ها قرار بدید. ( من از سه پایه گریل مایکروفرم استفاده کردم. که اگه شما هم مایکروفر دارید باید یه همچین چیزی داشته باشید. تا اونجایی که من دیدم اکثر مارکها دارند. اگه نبود میشه از توری جوجه کباب هم استفاده کرد. زیر رک رو حتما یه ظرف قرار بدید که اضافی کارامل بریزه توش. حالا روی کیک یه لایه کارامل بریزید.
اجازه بدید کاملا به خورد کیک بره و اضافیش هم بریزه توی ظرف. معمولا 10 دقیقه تا یک ربع طول میکشه.


حالا کارامل توی ظرف زیرین رو مجددا روی کیک بریزید و البته باید قبلا یه ظرف دیگه زیرش گذاشته باشید


همینکار رو مجددا تکرار کنید. من 8 بار تکرارش کردم! ( و البته فقط یک ربع قوطی استفاده شد! بقیه رو توی یه شیشه ریختم گذاشتم توی یخچال و هربار که این کیک رو درست میکنم دیگه کارامل آماده دارم. شکرک هم نمیزنه)


حالا کیک رو به ظرف سرو منتقل کنید و برش زده و نوش جان کنید.

خودتون برشش رو ببینید...عین کیک شکلاتی شده! طعمش هم حرف نداره! به این میگن کیک...یامی یامی

رسپی از sydney markets
Print Friendly and PDF