شیرینی نارگیلی - نان نارگیلی



شیرینی نارگیلی یا نون نارگیلی از شیرینیهای ساده ولی پر دنگ و فنگ سنتیه. دلیلش اینه که امکان چسبیدنش به کاغذ خیلی زیاده و احتمال اینکه تهش بسوزه و توش خام باشه هم دیگه بیشتر! من رسپی های زیادی برای این شیرینی دارم و این دو اتفاقی که گفتم زیاد برام پیش اومده تا بالاخره فوت و فنش بر اثر تجربه بدست اومده. هر رسپی رو که امتحان کنید طعم متفاوتی بدست میارید. سخت ترین روشش اونیه که مواد باید قبل از فر پخته بشه که باز خودش چند مدله! من یکی از ساده ترین رسپیهایی رو که خوب جواب میده رو امروز آموزش میدم تا بعد ببینم کی بقیه اش رو درست کنم.

سفیده تخم مرغ 1 عدد
شکر 2 ق غ
وانيل ربع ق چ
پودر نارگیل 1 لیوان


همینطور که مشاهده فرمودید این رسپی برای یک تخم مرغه و ازش 14 عدد نون نارگیلی بدست میاد. پس خودتون جمع و ضربش رو انجام بدید. ( با زرده اش میتونید شیرینی نخودچی درست کنید که زود پستش میکنم)



فر را روی 170 درجه قرار بدید. سفیده رو بزنید تا کاملا پف کنه و برفی بشه. بعد شکر رو اضافه کنید ( مقدار شکرش کمه و کلا کم شیرین از آب درمیاد. پس بچشیدش و اگه شیرین نبود یه قاشق دیگه بهش اضافه کنید.) و باز هم بزنید تا به کیفیت مرنگ برسید. ( در بعضی از رسپیها در این مرحله باید روی دبل بویلر هم بزنید و در بعضی رسپی ها اصلا از اول باید روی حرارت سفیده رو درست کنید. در نتیجه و طعم شیرینی موثره ولی این رسپی هم ساده است هم کیفیتش خوب میشه و از همه مهمتر، سریعه)



حالا پودر نارگیل رو اضافه میکنیم.( کیفیت خمیر رو توی تصویر بهش دقت کنید که شل یا سفت درستش نکنید) چون تخم مرغها سایز استاندارد ندارند و تازه کارها ممکنه نتونند سفیده رو کاملا از زرده جدا کنند و مقدارش کمتر بشه ، امکان شل یا سفت شدنش زیاده . پس نارگیل رو کم کم اضافه کنید و اگه دیدید نارگیل تموم شد و هنوز شله میتونید 1 ق غ شیر خشک اضافه کنید. آرد نریزید که کیفیتش خوب نمیشه.



توی اکثر رسپیها اومده که مواد رو توی قیف بریزید و شکوفه بزنید ولی تجربه به من ثابت کرده که ملون بالر بهترین ابزار برای این کاره! پس با یه ملون بالر مواد رو اسکوپ کنید و اگه نتونستید راحت خارجش کنید کافیه با یه قاشق مرباخوری بزنید زیرش تا بیرون بیاد. ( آیسکریم اسکوپ خیلی برای این شیرینی بزرگه و امکان اینکه مغزپخت نشه زیاده. و تازه توی مهمونی مقرون به صرفه نیست!) البته با دو تا قاشق مرباخوری هم میشه کار کرد ولی چون خمیر سفتی داریم و توی فر هم تغییر فرم نمیده، پس بهتره که قبل از فر خوشگل باشند! البته میتونید توی کف دست هم گلوله اش کنید ولی قبلش باید با قاشق اندازه بگیرید که همه یک اندازه از آب دربیان



توی فر به مدت 15 دقیقه قرار بدید و بعد از خارج کردن از فر 5 دقیقه صبر کنید و بعد از کاغذ جداش کنید. قانونا ( اگه جاییش رو اشتباه انجام نداده باشید) خیلی راحت از کاغذ جدا میشه. توجه داشته باشید که به هیچ وجه کاغذ روغنی رو چرب نکنید چون صد درصد ته شیرینی ها میسوزه!

تا این لحظه که دارم باهاتون صحبت میکنم فقط 5 تا دونه اش باقی مونده! پس به عید نمیرسه!!! tongue

Print Friendly and PDF