کلزونه میگو


کَلزونِه calzone ( به فتح کاف) یک نوع غذای ایتالیاییه که موادش تقریبا با پیتزا یکیه. یعنی خمیرش همون خمیر پیتزا هستش و مخلفاتش هم میتونه همون مخلفات پیتزا باشه. به صورت سنتی ایتالیایی ها کلزونه رو با گوجه فرنگی و ماتزارلا درست میکنن اما سایر مواد هم میتونه برای تنوع بهش اضافه بشه. شکل کلزونه به شکل هلاله و خمیر رو روی مواد تا میکنن و میچسبونن و توی فر قرار میدن. اسمش هم به همین معنیه!
کلزونه رو به اشکال دیگه هم تلفظ میکنن. مثل: کلتزونه، کلتسونه، کلزونی و کلزون .
این مدل کلزونه که من درست کردم ، کلزونه میگو هستش و اگه میگو دوست ندارید میتونید با گوشت جایگزینش کنید. ولی میگو برای بدن مفیدتره.


روغن زیتون 2 ق غ
سیر 1 حبه
گوجه فرنگی خورد شده 1 لیوان
جعفری خورد شده 2 ق غ
میگو 400 گرم
پنیر پیتزای رنده شد 1 لیوان
تخم مرغ 1 عدد
نمک و فلفل
خمیر پیتزا مطابق با رسپی داده شده.



سیر رو خورد کرده و در روغن تفت میدیم. گوجه رو اضافه کرده و اجازه میدیم با حرارت ملایم کاملا له بشه. بعد جعفری رو اضافه میکنیم.


میگوها رو پاک کرده و نمک و فلفل پاشیده و بعد به سس گوجه اضافه میکنیم و دو دقیقه میپزیم. زیاد نباید بپزه چون قراره توی فر هم بره.



فر رو روی درجه 230 سانتیگراد 450 فارنهایت قرار میدیم.
شما میتونید خمیر پیتزا رو به چهار قسمت و یا شش قسمت تقسیم کنید. برزگی یا کوچیکی کلزونه ها به خودتون بستگی داره. من از قبل توی یخچال خمیر پیتزا داشتم. نصف اون مقداری که توی رسپی اومده. و با این خمیر دو تا کلزونه گنده درست کردم. یادتون هست که خمیر رو میشد فریز هم کرد. ولی حتما یک روز قبل از فریزر به یخچال منتقلش کنید. و یا اینکه همون روز یه خمیر پیتزا درست کنید. خیلی آسونه و لذت بخش هم هست!
خمیر رو باید حسابی با وردنه پهنش کنید. یعنی خیلی نازک. و مرتب خمیر رو از سطح بلند کرده و بچرخونید تا مطمئن باشید که نمیچسبه و کاملا گرد پهن میشه. و توی تصویر مشخصه که من سطح کارم رو چقدر آرد پاشیدم!





من مقدار پنیرش رو کم کردم تا کالریش پایینتر بیاد ولی اگه شما دوست دارید که موقع بریدن کلزونه ها ، پنیر مذاب ازش بیرون بریزه، حتما زیاد پنیر روی خمیر بریزید. توجه کنید که پنیر باید فقط روی نیم دایره پایینی قرار بگیره و حتما هم از حاشیه فاصله داشته باشه!



از مخلوط میگو روی پنیر بریزید و اگه خیلی پنیر دوست دارید، باز روش رو هم با پنیر بپوشونید.



تخم مرغ رو توی یک کاسه با چنگال خوب بزنید. دور تا دور خمیر رو با برسی که توی تخم مرغ زدید بمالید. به این کار "اگ واش" میگن.



حالا نیم دایره بالایی خمیر رو روی پایینی قرار بدید . میتونید با انگشت فشار بدید تا بچسبه و یا دورش رو مثل پیراشکی بپیچونید و یا مثل من با یه چنگال روی لبه خمیر خوب فشار بدید که هم طرحدار بشه و هم لبه ها کاملا بچسبه.



با یک برس خشک، آرد اضافی روی خمیر رو جارو کنید. یا اگه برس ندارید با دستمال کاغذی. در هر صورت آرد روش نداشته باشه بهتره.



حالا کلزونه ها رو روی کاغذ روغنی قرار بدید و روشون رو باز "اگ واش" کنید.



کلزونه ها رو برای 12 تا 15 دقیقه و یا هر موقع که رنگش طلایی شد ، توی فر قرار بدید. خیلی خوب پف میکنه و کپل و خوشگل میشه!



برای سرو میتونید روی کلزونه ها روغن زیتون مالیده و گرم سرو کنید.



این هم واسه خودش یه مدل پیتزای شیکه. من میگو خیلی دوست دارم پس از کلزونه میگو خوشم میاد ( و البته میگوهام رو هم باید زودتر رد کنم بره... داره فصل میگو میشه) . ولی شما میتونید محتویات کلزونه رو با ذائقه خودتون تغییر بدید و البته خوشمزه خواهد شد.
رسپی از Everyday Italian

Print Friendly and PDF