سربه کیوراساو


سُربِه Sorbet ( تلفظ انگلسیش میشه "سُربِی" و فرانسویش میشه "سُغبه) یه نوع دسر سرده که شباهت به بستنی یخی خودمون داره. همین. چیز خاصی نیست... تشکیل شده از شربت و یا آب میوه که به شیوه بستنی منجمد شده باشه. اصلالتش یا برمیگرده به روم و یا به خاورمیانه. یعنی ممکنه که از کلمه sherbet یا charbet اومده باشه که از کلمه ترکی şerbat/şerbet اومده که اون هم خودش از کلمه فارسی "شربت" گرفته شده که اصلش کلمه عربی "شربات" بوده! ( اصلا فهمیدین چی شد؟) به روایتی مارکو پولو اون رو هنگام بازگشتش به ایتالیا از راه چین به اروپا وارد میکنه و بعد ها در فرانسه و بعد انگلستان رایج میشه. سربه یه شباهتهایی به گرانیتا ، یخ ایتالیایی، اسلاش و شِربِت داره. اینا هر کدومشون یه مدل از بستنی یخی هستند و تفاوتشون صرفا توی میزان شل یا سفت بودنشونه


خب این از سربه. حالا "کیوراساو" Curaçao برگ چه درختیه؟ ( کی- یو-را- سا-و خونده میشه. آخرش رو هم "ساو" نخونید. "و" مثل "وو" خونده میشه. یعنی واو عربی...درستش رو یاد بگیرید اشتباه یاد نگید یه وقت) کیوراساو یه جزیره است در جنوب دریای کاراییب . یه نوشیدنی با پوست خشک شده میوه لاراها laraha ساخته میشه که چون در کیوراساو روییده میشه اسم این نوشیدنی رو کیوراساو گذاشتن. این لاراها از مرکباته. تقریبا هم طعم پرتقال. این میوه بومی نبوده و وقتی که وارد این منطقه میشه به دلیل بدی آب و هوا و خاک نمیتونه خوب رشد کنه و کوچولو و تلخ میشه. ولی همین جریان باعث میشه که پوستش یه اسانس فوق العاده قوی داشته باشه. با خشک کردن پوستش و ترکیبش با آب و الکل یه نوع شربت میسازن که بهش میگن کیوراساو. ولی چون بی رنگه بهش رنگ اضافه میکنن که خوشگل شه. آبی و نارنجی. حالا اینی که میبینید آبیشه. الکل هم نداره. طعمش هم خیلی خاصه و جالبه که خوشمزه هم هست!





اين هم عكس شيشه اش واسه دوستاني كه پرسيده بودن




برای درست کردن سربه به آب میوه های تازه و یا شربت نیاز دارید. بسته به اینکه چقدر شیرین دوستش دارید هم باید "سیمپل سیرپ" بهش اضافه کنید که قبلا گفتم. ولی باز سریع میگم. یک لیوان شکر و یک لیوان آب رو میذاریم روی حرارت به جوش که اومد... یک دقیقه جوشید کافیه. بعد میذاریم سرد شه بعدشم توی یخچال میره. اگه شربت یا آبمیوه ای که استفاده میکنید خودش زیاد شیرین نیست حتما توش از این شیره شکر هم بریزید. مقدارش رو نمیگم چون دیگه به ذائقه مربوط میشه. بچشید... وقتی شربتتون آماده بود... بذارید توی فریزر.

بسته به دمای فریزر ممکنه 2 تا 3 ساعت طول بکشه که شروع به یخ زدن کنه. بیرون آورده و هم میزنیم. این کار رو هر یک ساعت باید انجام بدیم.



این عکس بار سوم رو نشون میده. تقریبا داره یخ میزنه اما هنوز به حدی از سفتی نرسیده که بشه اسکوپش کرد



در این عکس دیگه سربه کاملا فرم گرفته و قابلیت این رو داره که با قاشق بستنی، اسکوپش کنیم. باید بدونید که به دلیل اینکه ما مرتب همش میزنیم... سربه یخی نیست بلکه پودر یخه. یعنی نیاز به جویدن نداره و این پودرهای یخی توی دهنتون آب میشه.



به دلیل اینکه سربه در مراحل مختلف بعد از یخ زدن هم زده میشه... حتی در هوای گرم اینجا هم سریع آب نمیشه و زمان زیادی طول میکشه که فرم خودش رو از دست بده. پس راحت میتونید توی لیوان و یا جامهای خوشگل بستنی خوریتون سروش کنید.

از انواع میوه های تابستونی استفاده کنید. و تا تابستون تموم نشده واسه خودتون سربه درست کنید که داشتنش توی فریزر از واجبات عصرهای تابستونه. راستی بعد از اینکه آماده شد کافیه در ظرف رو محکم ببنید و اونوقت یخ نمیزنه. حتی اگه دمای فریزرتون خیلی پایین باشه و یخ بزنه ، بازم با یه قاشق سریع میشه کروندش و همون کیفیت پودری رو پیدا میکنه.

اینبار هدفمون آشنا شدن با بلو کیوراساو بود. دفعه بعد انشالا با میوه درستش میکنیم.

Print Friendly and PDF