آنچوی – ماهی موتو


آنچوي Anchovy موتوماهیان یا آنچوی‌ماهیان (Engraulidae) نام یکی از خانواده‌ها از ماهیان است.

اين ماهي هاي ريز و كوچولو در آشپزي كاربرد زيادي دارند و در تهيه خيلي از غذاها و سسها از همين ماهي آنچوي استفاده ميشه.

ماهي آنچوي در جنوب ايران صيد ميشه و معمولا به صورت خشك شده به فروش ميرسه منتها كنسروش (خارجيش البته) رو هم ميشه (دقيقا مثل كنسرو تن ماهي) از بازار تهيه كرد كه به صورت صنعتي در روغن يا آب نمك فراوري شده.



در بوشهر آنچوي رو با نام "موتو" ميشناسند. و به راحتي ميشه خشك شده اش رو از بازار تهيه كرد. البته جنس خوب و بد داره و بايد حواست خوب جمع باشه كه ماهي كهنه پارسال رو بهت قالب نكنند!

من ميخواستم چند جمله اي در مورد ماهي موتو براتون بنويسم پس طبق معمول به سراغ امير و بهنام رفتم.



ماهي موتو (حشينه) يكي از گونه هاي ماهيان سطح زي است و سايز ريز و كوچكي دارد. اين ماهي را ميتوان در آبهاي خليج فارس صيد كرد.


ماهي موتو را بعد از صيد با تور بروي شن و ماسه كنار ساحل دريا در زير نور مستقيم خورشيد پهن كرده و خشك ميكنند. و پس از خشك شدن،شن و ماسه رو جدا کرده، ماهيان را كاملا كوبيده و آسياب ميكنند. سپس آماده استفاده براي طبخ غذاهاي محلي است.



اگر قرار باشه ماهي ها به صورت  كامل در غذاها مورد استفاده قرار بگيرند بايد حتما شسته و تميز بشن چون حين فرايند خشك كردن ماسه بهشون چسبيده.
از ماهي موتو در تهيه غذاهاي مختلف استفاده ميكنند. استانهاي جنوبي كشور غذاهاي محلي خاص خودشون رو دارند. در استان بوشهر هم غذاهاي جالبي با موتو تهيه ميشه كه اگر عمري باقي بود خواهيد ديد.


اين از معرفيش. كاربردش رو هم بعدا توضيح خواهم داد. ميتونيد از الان دنبالش باشيد و اگر جنوب كشور آشنا داريد خريداري كنيد و بذاريد فريزر.


براي استفاده بهتر از كارگاه آشپزسازي لطفا مبحث سوالات متداول را به صورت كامل مطالعه بفرماييد
Print Friendly and PDF